Durée  6 hours 7 minutes

Uploaded 12 avril 2019

Recorded février 2019

Vu 22 fois, téléchargé 1 fois

près de Aarle, Flanders (Belgique)

Deze fietstocht voert langs de Nederlands-Belgische grens tussen Aarle en Wortel, met uitstapjes naar de vele enclaves in Baarle Hertog een Baarle Nassau, en een uitstapje naar Turnhout via het Bels lijntje en het kanaal Dessel-Schoten. Hoogtepunten zijn het grensgebied van de Poppelsche Leij, Bels Lijntje, de enclaves, het ‘schiereiland’ Castelré omringd door België met natuurgebieden, het Turnhouts vennengebied, Turnhout en het jaagpad langs het kanaal. De heenreis gaat grotendeels door Nederland, en de terugreis door België, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt de grens gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Deze fietstocht is geschikt voor de racefiets (verharde wegen en fietspaden). Deze fietstocht sluit bij het startpunt in Aarle aan op een andere tocht langs de grens tussen Witrijt en Goirle (https://nl.wikiloc.com/routes-fietsen/witrijt-goirle-v-v-langs-de-grens-115-km-30089781).
De tocht start in Aarle, waar ik de auto naast een landweggetje in de berm parkeerde. Je fietst direct de grens/ Poppelsche Leij over en fietst over een fietspad langs de onverharde Baarlesebaan parallel aan de grens. Over plattelandswegen gaat het verder naar het zuiden om bij Reth weer een stuk over een fietspad langs een zandweg door het bos naar de N260 te fietsen. Hier ligt er af en toe wat zand op het fietspad. Langs de N260 (en de eerste enclave) rijd je naar de grensovergang bij Weelde-Statie en dan naar het fietspad Bels Lijntje (voormalige spoorweg Turnhout-Tilburg). Na een stukje over dit fietspad maak je een ommetje langs het Belgische Zondereigen. Vlakbij bevindt zich een herinnering aan de Doodendraad, de draad onder dodelijke spanning die in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers langs de Belgisch-Nederlandse grens werd aangelegd. Je fietst terug naar het Bels lijntje en dan richting Baarle Hertog/Baarle Nassau. In deze enclave dorpen fiets je kris-kras door het dorp, met veel grensovergangen en langs diverse enclaves, en ook weer een stukje over het Bels Lijntje. Na het heen-en-weer-geslinger fiets je het dorp weer uit en gaat het richting Castelré. Dit gebied steekt als een soort wormvormig aanhangsel België in, en is één van de weinige stukjes Nederland met Belgische noorderburen. Je vindt er ook diverse beekdalen en natuurgebieden. Bij Wortel fiets je België in. Door de voormalige weldadigheidslandbouwkolonie Wortel fiets je parallel langs de grens richting Zondereigen, waar je al eerder was. Van daar gaat het weer naar het Bels Lijntje en deze fiets je nu af richting Turnhout, via het Turnhouts vennengebied. Hier bevindt zich nog een uitkijktoren, waar je eventueel even een kijkje kunt nemen. In Turnhout doe je een toeristische route langs watertoren, Heilig Hartkerk, markt, kasteel van de Hertogen van Brabant en het Begijnhof. Je fietst Turnhout weer uit bij de binnenhaven aan het kanaal Dessel-Schoten. Langs dit kanaal gaat het naar het dorp Ravels. Via een bosgebied met uitlopers van de landingsbaan van vliegveld Weelde gaat het terug naar Weelde Statie. Dan gaat het over landbouwwegen parallel aan de grens naar Weelde en dan via een fietspad langs de zandweg Schrieken richting grensovergang tussen Poppel en Baarle. Hier kies je het fietspad vlak langs de grens en de Poppelsche Leij terug naar het startpunt.
Horeca onder meer in Aarle, Baarle Hertog/Baarle Nassau, bij de grens bij Wortel, Turnhout en Ravels.
Grensovergang bij Aarle en kruising van de Poppelsche Leij
Centrum van het Belgische deel van de verzameling enclaves. De straatnaam borden in het Belgische en Nederlandse deel zijn anders, en ook aan de huisnummers is te zien in welk land je je nu weer bevindt.
Centrum van het Nederlandse deel van het enclave dorp. De straatnaam borden in het Belgische en Nederlandse deel zijn anders, en ook aan de huisnummers is te zien in welk land je je nu weer bevindt.
Je maakt een toeristisch rondje over het rustige en vredige Begijnhof met kasseien...
Fietspad over het voormalige tracé van de spoorweg Turnhout-Tilburg
Reconstructie van de Doodendraad. In de Eerste Wereldoorlog legden de Duitsers een draad onder dodelijke spanning aan om te voorkomen dat spionnen of Belgische verzetsstrijders de grens konden passeren.
Verhard fietspad langs de onverharde Aalsedijk
Fietspad langs onverharde Eikelenbosch
Fietspad langs de grens/Poppelsche Leij
Verhard fietspad langs onverharde weg. Wel hier en daar zand op het fietspad
Fietspad langs onverharde Schrieken
Grensovergang tussen Baarle en Turnhout
Grote Markt in Turnhout
Heilig Hartkerk in Turnhout
Je fietst een stuk op het jaagpad langs het Kanaal Dessel Schoten. In het begin is er een haventje.
Kasteel van de Hertogen van Brabant in Turnhout
Voormalige weldadigheidslandbouwkolonie Wortel
Riviertje op de grens van Castelré
Natuurgebied in de buurtschap Castelré
Weg met twee rijsporen in de buurt van de grens
Uitkijktoren in het Turnhoutse vennengebied
Hier is een voormalige taxi-baan van het vliegveld Weelde