Durée  5 days 6 hours 6 minutes

Publié 6 mars 2020

Recorded février 2020

Vu 61 fois, téléchargé 1 fois

près de Hanssum, Limburg (Nederland)

Leuke fietstocht langs de Tungelroyse Beek tussen de Maas en de Zuid-Willemsvaart. Je kruist de op veel plekken mooi meanderende beek diverse keren. De beek stroomt als Neerbeek in de Maas, heet iets stroomopwaarts de Leubeek en verder stroomopwaarts Tungelroyse Beek tot aan de grens, en ontspringt in Belgie als de Hamonterbeek. Je volgt de beek maar tot de Zuid-Willemsvaart, het laatste stukje stroomopwaarts aan de andere kant van het kanaal is wat slechter bereikbaar. Naast beeklandschappen biedt de fietstocht o.a. een blik op de mooie natuurgebieden Leudal, Laagbroek, Tungelerwallen, Kruispeel, Laurabossen, Wijffelterbroek, Heijkersbroek en de Maas. De tocht is volledig op verharde wegen en fietspaden. Horeca onder meer in Neer, Stamproy, Ell, Baexem en Buggenum.
Bij de start in Neer kun je langs de weg parkeren. Je fietst langs de veerstoep en een stukje langs de Maas over een hoge wal, en fietst dan terug richting centrum Neer. Je kruist de mooi meanderende Neerbeek twee keer en fietst een stukje op een wandel/fietspad langs de beek. Via de Napoleonsbaan kruis je de Neerbeek weer en kort daarna nog een keer. Langs het bosgebied Leudal gaat het naar het westen. Je fietst een stukje door natuurgebied Leudal en dan richting Heythuysen. Hier kruis je de Tungelroyse beek voor het eerst en dan nog eens drie keer. De beek meandert hier weer mooi. Korte tijd later kom je bij het Kanaal Wessem-Nederweert waar je onder de spoorbrug doorfietst. Even verder gaat de Tungelroyse beek in een duiker onder het kanaal. Je kruist het kanaal en de A2 en opnieuw de beek. Je fietst om Swartbroek heen en door bosgebied Laagbroek. Vlak na Castert fiets je langs de hier wat rechtgetrokken beek, en kort daarna door het dorpje Tungelroy. Na bosgebied Tungelerwallen passeer je de weer mooi meanderende beek opnieuw. Aan de rand van de Kruispeel nog een keer. Je fietst langs bosgebied IJzeren Man en het Blauwe Meertje naar de Zuid-Willemsvaart. Deze volg je richting België. Je passeert de duiker waar de Tungelroyse Beek onder het kanaal doorgaat. Even verder neem je een fietspad door de Laurabossen, onderdeel van grenspark Kempen-Broek. Hier grazen ook oeros achtige runderen (Tauros). Over niet al te brede fietspaden met soms scherpe bochten fiets je langs en door mooie natuurgebieden (Wijffelterbroek, Stamproyse Heide) vlak langs de grens. Je passeert de grens en fietst door landelijk gebied naar Molenbeersel. Een stukje verder keer je terug in Nederland en fiets je door Stamproy waar je ook twee molens tegenkomt. Parallel aan de Tungelroyse Beek gaat het vervolgens richting Ell. Voorbij Ell passeer je de A2 en het Kanaal Wessem-Nederweert opnieuw. Door landelijk gebied fiets je naar Baexem en kort daarna natuurgebied Leudal weer in. Hier voert een mooi fietspad door het bos en dicht bij de Leubeek langs. Je fietst het bos weer uit bij Nunhem. Even verder bij Buggenum fiets je weer langs de Maas. Het is dan nog maar een klein stukje terug naar het startpunt in Neer, waarbij je de Neerbeek nog 1 keer passeert vlak bij de monding.

Buggenum

Dorpje aan de Maas en natte graslanden langs een oude meander.

Fietspad Laurabossen

Fietspad met af en toe scherpe bochten door een mooi natuurgebied met kans op grote oeros-achtige grote grazers.

Fietspad Leudal

Fietspad door natuurgebied Leudal.

Fietspad nabij grenspaal 162

Het fietspad door de Stamproyse Heide brengt je vlak bij grenspaal 162

Keyersmolen Molenbeersel

Molen in Molenbeersel

Maas

Mooi uitzicht vanaf een hoge wal langs de rivier

Molen van Nijs Stamproy

Windmolen in Stamproy

Neer

Dorpje aan de Neerbeek

Neerbeek 1

Kruising van de Neerbeek

Neerbeek 2

Kruising van de Neerbeek. Je fietst direct er na over een smaller fiets/voetpad langs de beek.

Neerbeek 3

Kruising van de Neerbeek onder de Napoleonsbaan

Neerbeek 4

Kruising van de Neerbeek via een fietspad/fietsbruggetje

Neerbeek 5

Kruising van de Neerbeek vlak bij de monding

Sint Jan Molen Stamproy

Tungelroyse Beek 1

Kruising van de Tungelroyse Beek bij Heythuysen

Tungelroyse Beek 10

Kruising van de Tungelroyse Beek, waar die in een duiker onder de Zuid-Willemsvaart door is gekomen in het gebied Kruispeel

Tungelroyse Beek 2

Tungelroyse Beek 3

Kruising van de Tungelroyse Beek bij Leveroij

Tungelroyse Beek 4

Tungelroyse Beek 5

Kruising van de Tungelroyse Beek waar deze net in een duiker onder het kanaal Wessem-Nederweert is doorgekomen

Tungelroyse Beek 6

Wijffelterbroek

Natuurgebied

Zuid-Willemsvaart

Je fietst hier langs de rechte Zuid-Willemsvaart richting Lozen in België. Er zijn geen bruggen over het kanaal tussen dit punt en Lozen.