1 350 m
1 150 m

Vu 2084 fois, téléchargé 0 fois

près de Şafā’īyeh, Alborz (Iran)

سهیلیه زعفرانیه ذکی آباد نظر آباد سهیلیه
ز نقشه های هوایی ، کرج را که ببینید ، مناطقی که در پایین دست اتوبان کرج قزوین کشیده شده اند و از پایین به جاده شهریار ، اشتهارد و بویین زهرا ختم می شوند ، پهنه سبز بزرگی را تشکیل داده اند . بعد از این محدوده در سمت جنوب ، کویر شروع می شود . کویر اشتهارد ، اخترآباد و مناطق کویری دیگری که در محدوده بین کرج تا ساوه قرار گرفته اند . در بالادست نیز طبیعت کوهستانی است و مناطق سبز را تنها در امتداد باریکی در کناره رودها می توان دید . ولی این دشت بزرگ است و تقریبا یکدست سرسبز و زیبا .

نقشه ماهواره ای از منطقه - امتداد دشت سبز در میان کرج تا قزوین در منطقه پایین اتوبان کاملا مشخص است .
نقشه ماهواره ای از منطقه – امتداد دشت سبز در میان کرج تا قزوین در منطقه پایین اتوبان کاملا مشخص است .

نام سهیلیه و زعفرانیه را در آگهی های فروش باغ و ویلا زیاد می توان دید . چنگ اندازی های متمولین در دل زمین های کشاورزی این منطقه ، داد مسئولان را در آورده است و تهدید به تخریب کرده اند . البته بنگاه های منطقه نظر دیگری دارند. می گویند سهمشان را بدهی همه چی حله . تخریب شده ها آنهایی بودند که سهم شهرداری و دهیاری و جهاد کشاورزی را نداده اند . االله اعلم . در هر صورت از زیبایی های این منطقه در قالب تبلیغات فروش ویلا زیاد شنیده بودم و خالی از لطف نمی دیدیم که برنامه ای برای این منطقه داشته باشم . این مسیر از چند نظر حایز اهمیت است :

1- بسیار نزدیک به کرج است و در فاصله کمتر از انیم ساعت می توان به نقطه شروع رکاب زنی رسید . در نوشته های قبلی هم توضیح دادم که به خاطر مخاطره آمیز بودن ورودی شهرهای بزرگ علاقه زیادی به شروع برنامه مستقیم از خود شهر ندارم . مگر در مسیرهای خروجی که خلوت باشند . در جاده قدیم و اتوبان قزوین به هیچ وجه . این فاصله ها را ترجیح می دهم با ماشین طی کرده و از ابتدای فرعی برنامه را شروع کنم .

2- تقریبا تمامی طول مسیر آبادانی و سرسبزی وجود دارد .

3- مسیری تقریبا تخت است که در طول 80 کیلومتر کمتر از 300 متر اختلاف ارتفاع دارد . برای یک تمرین کفی خیلی مناسب است .

پروفیل ارتفاع مسیر

با دوستان برنامه ریزی کرده بودیم که در فرصتی ممکن ، فاصله مرز تا باکو را رکاب بزنیم . این مسیر هم کفی است و بریا تمرین آن برنامه ، در صدد بودیم برنامه ای تمرینی در مسیری کفی تدارک ببینیم . به نظرمان آمد که بنا به دلایل گفته شده ، بهترین مسیر همین مسیر های ساوجبلاغ می تواند باشد . مسیر را انتخاب کردیم و برای برنامه آماده شدیم .

مسیر انتخابی از ابتدای فرعی سهیلیه در جاده قدیم شروع می شد و به سمت جنوب ادامه مسیر می داد تا جایی که به زعفرانیه برسد . بعد از گذر از میدان های زعفرانیه در مسیر شرق به غرب با گذر از اقبالیه و چند روستای دیگر به نجم آباد می رسید و از آنجا به سمت شمال به طرف نظر آباد ادامه مسیر می داد . در نظر آباد از مسیرهای فرعی که به موازات جاده قدذیم و در ژایین دست آن بود به سمت شرق ادامه مسیر می داد و در نهایت به جاده سهیلیه ختم می شد . مسیر را آپلود کرده ام و در تصویر زیر می بینید . در ادامه لینک ویکی لاک مسیر را هم گذاشته ام .

مسیر طی شده

برای این برنامه طبق معمول از چند روز قبل اعلام کردم و به علت شرایط خاص روز اجرا ( مصادف با عید قربان ) ، فقط من و مصطفی بودیم که امکان برایمان فراهم شد تا در این برنامه شرکت کنیم . طبق قرار ساعت 6 صبح دوچرخه ها را بار زدیم و حرکت کردیم . از مسیر اتوبان کرج قزوین ، خروجی کردان و چهارباغ را خارج شدیم و به سمت چهارباغ ادامه دادیم مسیر را که به جاده قدیم رسیدیم . دقیقا در تقاطه جاده چهارباغ و جاده قدیم ، ژمژ بنزینی وجود دارد که برای ژارک ماشین ، آنجا را امن تر و مطمئن تر یافتیم . اگرچه از ابتدای مسیر چهارباغ تا ورودی مسیر سهیلیه 4-5 کیلومتر راه است ولی ترجیح دادیم ماشین را در جای مطمئن پارک کرده و مسیر را زودتر شروع کنیم .

شروع مسیر در جاده سهیلیه

هوای صبح کمی سرد بود . آخرهای تابستان است و دیگر زمزمه های پاییز شروع شده. مسیر چند کیلومتری تا اول سهیلیه را در جاده قدیم طی کردیم . هنوز زود بود و جاده شلوغ نشده بود . به اول سهلیه رسیدیم و وارد جاده که شدیم فضا به یکباره عوض شد . دو طرف جاده زمین های کشاورزی بزرگ بود . کمی جلوتر که به منطقه مسکونی نزدیک تر شدیم مزارع سبزی شروع شدند که بوی نعنا و ریحان آن فضا را پر کرده بود . در عوض سر هر کدام از این زمین ها 2-3 تا سگ نگهبان گذاشته بودند که به احدی رحم نمی کنند . بر خلاف سگ های ولگرد که در کنار جاده های اینچنینی کم نیستند و از سایه آدمیزاد هم می ترسند ، این سگ ها با گذر هر ماشین حمله می کردند و در نگهبانی از مزرعه با کسی شوخی نداشتند . برای ماشین ها که اهمیتی نداشت ولی برای ما که سوار دوچرخه بودیم مهم بود . به اولین گروه از این سگ ها که رسیدیم با خیال اینکه اینها هم از همان سگ های ولگرد هستند با آرامش داشتیم از کنارشان رد می شدیم . مصطفی 15 متر جلوتر بود که دیدم سگ ها به سمتش حمله کردند . حواسش نبود ولی سگ ها تا چند متری اش رسیده بودند و دنبالش می دویدند . سگ ها در این شرایط اگر بایستی کاری ندارند ولی از پشت خیلی راحت پاچه می گیرند . با شدت سوت زدم و سگ ها سر جایشان میخکوب شدند . به طرف من نگاه کردند و مصطفی را ول کردند . من هم با دوچرخه داشتم به اینها نزدیک کی شدم . گارد گرفتند برای من . چاره ای نبود . از دوچرخه پیاده شدم و با سوت کمی سگ ها را ترساندم . سگ ها در فاصله 5 متری من حرکت می کردند و من دوچرخه به دست جلو می رفتم . چند باری که تلاش کردم سوار دوچرخه شوم بلافاصله حمله کردند . مزرعه هم بزرگ بود . شاید نزدیک 200-300 مت در بر جاده . سگ ها تا پایان زمین مشایعتم کردند . عرق کرده بودم و پیاده روی باعث می شد بدنم سرد شود و احساس سرما کنم . در هر حال زمین که تمام شد سگ ها هم برگشتند و با نثار رحمت به اموات کسانی که سگ ها را کنار جاده ول کرده اند و باعث آزاد مردمند به راهمان ادامه دادیم .

مزارع بزرگ و سرسبز در کناره مسیر

کمی جلوتر دوباره حمله سگ ها . اینبار به مصطفی گفتم با سرعت رد شویم . نزدیک که شدیم سگ ها حمله کردند . با صدای سوت ترساندمشان و همین فرصتی شد تا سرعت بگیریم . 4 تا سگ هم دنبالمان . راستش فکرش را هم نمی کردم که سگ با این سرعت بدود . کیلومتر سنج سرعت 45 کیلومتر را نشان می داد و سگ ها با فاصله کمتر از 5 متر دنبالمان بودند . ما هرچه سریعتر رکاب می زدیم که فاصله بگیریم فایده نداشت . دوچرخه های کوهستان هم که رنج دنده سرعت ندارد و بعد از این سرعت دیگر پدال هرزگرد می شود . خیس عرق بودیم و نفسمان در نمی آمد . از فرار کردن ژشیمان شده بودم ولی راه دیگری وجود نداشت . تبا کوچکترین نیش ترمز گرفته بودندمان . ولی سگ ها ول کن نبودند تا اینکه باز محدوده استحفاظیشان تمام شد و دست از سر ما ورداشتند . به نتیجه رسیدم که روش اول بهتر است و همان پیاده روی هم خطر کمتری دارد و هم تمام انرژی را همان اول صبح هدر نمی دهد .

اولین آبادی بعد از حمله سگ ها

به سنقر آباد رسیدیم و میر را به سمت زعفرانیه ادامه دادیم . زعفرانیه بر خلاف تبلیغ هایی که می شود ، از ابتدای مسیر خشک تر بود ولی پر از ویلاهایی که کنار هم ساخته شده بود برای استفاده از طبیعتی که با وجود ویلاها اثر آن کمرنگ تر شده بود . بعد از زعفرانیه زمین های خشک شروع می شد . زمین هایی که اگرچه کویر نبودند ولی بی آب بودند و لم یزرع . جاده همچنان خلوت بود و در اختیار خودمان . در مسیر غرب که حرکت می کردیم آفتابی که تازه داشت بالا می آمدئ از پشت سرمان می زد و سایه های بلندمان در طول جاده کشیده شده بود . آرامش این منطقه ما را دعوت کرد که در گوشه ای اتراق کنیم و صبحانه ای بخوریم . ساعت 8 بود که بساط صبحانه را بپا کردیم .

سبکبال همچون پرنده مسیر زعفرانیه به سمت نجم آباد - طبیعت خشک تر می شود .
سبکبال همچون پرنده
مسیر زعفرانیه به سمت نجم آباد – طبیعت خشک تر می شود .

بعد از صبحانه مسیر را به سمت ذکی آباد ادامه دادیم . نجم آباد هم سرسیز بود ولی طبیعت متفاوت تری داشت . پر بود از جالیزهای خربزه و هندوانه. هوا خنک بود وگرنه اینجا هنوانه لذت دیگری داشت . این روستا اولین روستایی در مسیر بود که نشانه هایی از قدیم در آن یافت می شد . بقیه روستاها رنگ عوض کرده بودند و امروزی . خانه قدیمی را در نجم آباد ببینید .

صبحانه را اینجا خوردیم . حوالی اقبالیه . اینجا دیگر خبری از سبزی ها نیست . حال و هوای کویر دارد .

قبل از نجم آباد ، کنار جاده پر است از این خارها که میوه خوشرنگی دارند . اسمشان را نمی دانم و در اینترنت هم نتوانستم بیابیم .

به نجم آباد که رسیده بودیم دیگر آفتاب بالا آمده بود و مردم بیرون آمده بودند . پیرمردها کنار دیوار نشسته بودند و برابیشان جالب بودیم . از مبدا و مقصدمان پرسیدند . مصطفی تعجب می کرد که با اینها ترکی صحبت می کنم . پرسید اینها ترک کجایند و بیشتر متعجب شد وقتی متوجه شد که بومی های این منطقه زبانشان ترکی است .

خانه قدیمی در نجم آباد

از نجم آباد به نظر آباد چه جاده ای . عریض و صاف و یکدست . اگرچه شلوغ تر بود ولی یکدست بودن جاده باعث شد سرعتمان در سربالایی این مسیر بیشتر هم بشود . دو طرف مسیر باز مزارع شروع شده بودند که اکثرا مزارع ذرت بودند که با نزدیک شدن به شهر ، از مقدار مزارع کم شده و به مقدار باغ ها افزوده شد .

مزارع ذرت ، بیشترین چیزی که امروز دیدیم

به نظر آباد که رسیدیم پیرمردی که کنار خیابان نشسته بود برای مان دست می زد و خیلی تشویقمان کرد . دمش گرم . خستگی از تنمان در آمد . در نظرآباد همه جوی ها پر خون بود و در خیلی از خانه ها گاوی گوسفندی آویزان کرده بودند و داشتند پوست می کندند . استقبال خیلی گسترده ای صورت گرفته بود . به خدا ما که راضی نبودیم .

دوچرخه مصطفی پنچر شد . تا رفع پنچری فرصتی دست داد تا ادامه نان و انگورمان را بخوریم و جان تازه ای بگیریم .

طرح زیبایی برای تندیس میانه میدان - تلمبه های قدیمی آب چاه
طرح زیبایی برای تندیس میانه میدان – تلمبه های قدیمی آب چاه

از نظر آباد به بعد مسیر رویایی شروع می شد . از نظر آباد به سمت نوکند ، قنبرآباد و تهران دشت . مسیر کلا از میان باغ ها می گذشت و در بسیاری از جاها دو طرف مسیر را درختان بزرگ گرفته بودند و دالان های سبز ایجاد کرده بودند . این منطقه درست شبیه جاده خوشنام سمت مشکین دشت است با این تفاوت که مثل آنجا به زباله پر نشده و بسیار تمیز تر و دست نخورده تر است . جاده رویایی بود و از آن مسیرهایی که آرزو می کنی کاش تمام نشود .

دالان بهشتی . صحنه ای که در ادامه مسیر از نظر آباد تا مقصد به کررات تکرار شد .

و باز دالان بهشتی

photo_2016-09-20_03-24-50

از مسیر تهراندشت وارد جاده قدیم شدیم . در ابتدای مسیر تهراندشت از جاده قدیم ، شرکت ایران فریم کو قرار دارد که سازنده سازه های سیمانی است . در شعاع 500 متری این کارخانه ، همه درخت ها را غبار گرفته و خیلی از آنها یا خشک شده اند و یا در شرف نابودی اند . اینجا می توان تقابل دو تلاش برای بقا را دید . یکی تلاش بشر برای ساخت مسکن که نیاز طبیعی و غیر قابل اجتناب اوست و دیگری نیاز به طبیعت برای بقا . نه بقای طبیعت بلکه بقای خود انسان . شاید در نگاه اول با دیدگاهی طبیعت دوستانه براحتی بتوان توسعه تکنولويی و در جمع آن شرکت هایی مانند این ا محکوم کرد ولی در حالت کلی نمی توان نیاز به این سازه ها ار کتمان نمود . شاید باید به دنبال راهکارهای بینابینی بود . تلاش برای آلودگی کمتر و طبیعت زیباتر . تا هر جا که ممکن است و تقابل نیازها این امکان را فراهم می آورد .

بدون هنوانه هرگز

وارد جاده قدیم که شدیم بساط ایستگاه هنوانه بپا بود . هوا هم گرم شده بود و می طلبید. نگه داشتیم و هنوالنه نسبتا بزرگی گرفتم . مصطفی گفت کوچکترش را بگیر تمام نمی شود . بعدا خودش که نصف هنوانه را خورده بود تعجب می کرد . بعد از دوچرخه سواری ، هندوانه حرف اول و آخر خوردنی ها را می زند .

ساعت حدود 12.5 بود که به ابتدای مسیر و نقطه شروع رسیدیم . جزئیات برنامه به این شکل بود :

کل زمان برنامه : 6 ساعت

کل زمان خالص رکاب زنی : 4 ساعت

مسافت طی شده : 86 کیلومتر

میزان تغییر ارتفاع : 350 متر

مسیر برنامه را می توانید از برنامه ویکی لاک (wikiloc) ببینید و در صورت نیاز دانلود نمایید . این هم لینکش :

مسیر این برنامه در ویکی لاک

تشکر ویيه از تمامی مردمی که در طول مسیر ما رو مورد لطف قرار دادند .

خواهش از راننده کامیونی که از کنار ما رد شد و درست بغل گوشمان بوق زد و با خنده رد شد ، اینکار ممکن است خطرناک باشد لطفا روش های بی خطرتری را برای تفریح جاده ای انتخاب کنید .

ادامه تصاویر را اینجا ببینید :

و باز هم

photo_2016-09-20_03-26-44

photo_2016-09-20_03-25-57
دالان بهشتی . صحنه ای که در ادامه مسیر از نظر آباد تا مقصد به کررات تکرار شد .

photo_2016-09-20_03-25-42

photo_2016-09-20_03-25-27

photo_2016-09-20_03-25-19
خانه قدیمی در نجم آباد

photo_2016-09-20_03-25-16
خانه ای قدیمی در نجم آباد

photo_2016-09-20_03-25-04

photo_2016-09-20_03-24-50
مسیر از کنار باغ ها و درختان می گذرد .

photo_2016-09-20_03-24-45

درختان وطنی

photo_2016-09-20_03-23-44

photo_2016-09-20_03-23-40
به کویر که نزدیکتر می شدیم زمین پوشیده بود از این نوع خارها . رنگشان وسوسه کننده بود . اسمشان را نمی دانم . تو اینترنت هم سرچ کردم نتوانستم چیزی پیدا کنم .

photo_2016-09-20_03-23-35

سمت اقبالیه پر بود از این سوراخ ها - به نظر لانه موش یا مار می آمد

photo_2016-09-20_03-19-24
کوچه باغ هایی که ما را به نوکند می رساند

اقبالیه، باغچه سهیلیه، تهراندشت، جاده قدیم، جاده نجم آباد، دالان بهشتی، دوچرخه سواری در جاده قدیم، دوچرخه سواری سهیلیه، دوچرخه سواری کرج، دوچرخه سواری کوچه باغ، دوچرخه سواری کویر، دوچرخه سواری نظر آباد، زعفرانیه، زعفرانیه کرج، سهیلیه، طبیعت کویری، طبیعت نظر آباد، طبیعت نوکند، کوچه باغ های نظرآباد، مسیر دوچرخه سواری کرج، نوکند، ویلا زعفرانیه، ویلا سهیلیه
رکاب زنی از ولیان تا آبشارهای اسپی دارانجنگل پیمایی از دریاچه سوها تا آبشار لاتون و کوته کومه
‏3 دیدگاه در نوشته‌ی “رکابزنی سهیلیه ، زعفرانیه و کوچه باغ های ساوجبلاغ”