Durée  8 hours 15 minutes

Recorded août 2019

-4 m

Vu 16 fois, téléchargé 0 fois

près de Vlissingen, Zeeland (Nederland)

Prachtige fietstocht langs de Westerschelde, grotendeels op buitendijkse fietspaden langs kwelders en schorren, door de stadjes Terneuzen en Vlissingen, langs forten en haventjes, en ook langs zeehavens en industriegebieden. Deze tocht is als zodanig helaas alleen maar in juli en augustus te maken, aangezien het veer Perkpolder-Hansweert alleen in deze maanden nog maar beperkt vaart (https://www.de-atol.nl/). Het andere veer (Vlissingen-Breskens) heeft een veel regelmatiger dienstregeling (https://www.westerscheldeferry.nl). Het veer Perkpolder-Hansweert kost 8 euro (2019) en Vlissingen-Breskens 5,50 euro. Er zijn geen alternatieven voor het veer Perkpolder-Hansweert, anders dan het veer Liefkenshoek-Lillo (voegt ongeveer 70 km toe aan de route), en mee met de bus door de Westerscheldetunnel vanaf Terneuzen (45 km kortere route). Bij het veer Hansweert-Perkpolder sluit deze tocht aan op een volgende tocht langs de Schelde die ik gemaakt heb (https://nl.wikiloc.com/routes-fietsen/antwerpen-hansweert-perkpolder-antwerpen-langs-de-schelde-128-km-15169977). Er is één stukje halfverhard fietspad, en hier en daar heb je wat klinkers of ruwer asfalt op de dijk, maar de route is prima geschikt voor de racefiets. De tocht is volledig vlak, en de moeilijkheidsgraad is met name afhankelijk van de windkracht. Bij de start is een ruime gratis parkeerplaats, direct bij station en veerhaven. Horeca op diverse plekken, met name in Vlissingen, Breskens, Terneuzen, Perkpolder (in seizoen), op het veer naar Hansweert, Hoedekenskerke en Scheldeoord. In Vlissingen was de Poortersweg afgesloten, waardoor deze route een omweggetje van 2.4 km bevat, die je kunt vermijden als de Poortersweg weer beschikbaar is. Onderweg kans op onder meer lepelaars, zeehonden en allerlei steltlopers (daadwerkelijk gezien).
Vanaf de start ga je gelijk de Westerschelde Ferry op naar Breskens voor de overtocht van ~25 minuten. In Breskens fiets je langs de boulevard en de Handels- en Vissershaven naar het oosten. Langs flats fiets je Breskens uit op een buitendijks fietspad. Bij een gemaal start een mooi fietspad langs natuurgebied Hooge Platen op asfalt en basaltklinkers langs slik en kwelder. Je blijft buitendijks fietsen met mooi zicht op kwelders, slikken en de Westerschelde de hele route tot je bij het industrieterrein van met name Dow Chemicals bij Terneuzen van de dijk wordt gestuurd. Je fietst aan de landkant langs het industrieterrein, waaronder ook een klein stukje op halfverhard fietspad bij natuurgebied Noorderbosschen. Als je het industrieterrein voorbij bent kom je bij het zeekanaal van Terneuzen naar Gent. Via een drietal sluizen passeer je die (waarbij de precieze route afhankelijk is van welke brug open of dicht is). In Terneuzen maak je een verkennend rondje door het centrum met onder meer de Willibrordustoren. Via de Scheldeboulevard waarlangs diverse kunstwerken te bewonderen zijn, en waarschijnlijk ook grote zeeschepen, fiets je Terneuzen naar het oosten uit. Buitendijks gaat het vervolgens helemaal naar de veerhaven in Perkpolder. Onderweg kom je nog een kanon, een haventje, kwelders, en de radartoren Ossenisse, die je eventueel kunt beklimmen (niet zo goed voor racefiets schoenen), tegen. In de veerhaven van Perkpolder vertrekt het veer naar Hansweert. Vaartijd normaal ~40 minuten. Je moet je tocht wel een beetje plannen, want de afvaarttijden zijn beperkt (zie de website), en let op dat het veer niet vaart bij windkracht 6 of hoger (is ook niet zo lekker fietsen langs de Westerschelde dan). In Hansweert fiets je je weer buitendijks langs het water naar het westen. Bij het Biezelingsche Ham (bij ’s Gravenpolder) moet je een stukje binnendijks en vlak voor Hoedenskerke ga je weer buitendijks tot Scheldeoord, waar ook een strandje is. Van hier fiets je binnendijks naar Ellewoutsdijk waar je op de dijk langs Fort Ellewoutsdijk fietst en daarna buitendijks naar de kerncentrale van Borssele. Hier moet je weer van de dijk af en fiets je om de zeehaven en het industriegebied heen tot je bij de Sloehaven komt en langs de kwelder naar en langs Fort Rammekens fietst. Van hier gaat het weer buitendijks langs onder meer een strandje naar Vlissingen. Hier fiets je om de buitenhaven heen en dan nog een laatste ommetje door het centrum en over de boulevard van Vlissingen, met onder meer de vuurtoren, het beeld van Michiel de Ruyter, Bellamypark, de vissershaven en de Oranjemolen. Via de sluis naar de binnenhaven kom je weer terug bij het startpunt.

Basaltpromenade met kanon

Het buitendijkse fietspad heet hier basaltpromenade, maar is van mooi asfalt. Hier bevindt zich een kanon.

Binnendijkse weg

Hier rijd je een stukje binnendijks met ook een natuurgebiedje met ganzen.

Breskens

Je fietst hier langs de vissershaven en kort daarvoor langs de handelshaven. Daarna fiets je langs flats het plaatsje uit.

Buitendijks fietspad bij Hoedekenskerke

Hier fiets je weer buitendijks.

Buitendijks fietspad bij Hoofdplaat

Buitendijks fietspad langs slikken. Veel lepelaars gezien.

Buitendijks fietspad bij Lage Springer

Buitendijks fietspad met kwelders en zicht richting het industrieterrein bij Terneuzen.

Buitendijks fietspad Ellewoutsdijk-Borssele

Hier fiets je weer buitendijks

Buitendijks fietspad Oostelijke Bermweg

Buitendijks fietspad van Fort Rammekens naar Vlissingen

Buitendijks fietspad Schoorse Zeedijk

Buitendijks fietspad vanaf Hansweert

Centrum Vlissingen

Centrum van Vlissingen bij Bellamypark en de vissershaven. Veel horeca en ook een viskraam.

Dijk bij kerncentrale Borssele

Hier fiets je over de dijk en dan om het industriegebied. Je hebt goed zicht op zowel de kerncentrale als een natuurgebiedje.

Einde buitendijks fietspad bij industrieterrein

Hier moet je van de dijk af vanwege het begin van het industrieterrein (met name Dow Terneuzen).

Fietspad Braakmanweg deels halfverhard

Dit fietspad door natuurgebied Noorderbosschen is deels halfverhard, op zich goed te doen op de racefiets. Eventueel te vermijden door bij dit punt de asfaltweg links aan te houden.

Fietspad Hooge Platen

Fietspad buitendijks tussen kwelder en slikken in, deels asfalt en basalt klinkers.
Château

Fort Ellewoutsdijk

Fort Ellewoutsdijk vlak langs de dijk

Fort Rammekens

Kerncentrale

Kerncentrale Borssele, van ver te zien, gedurende een groot deel van de tocht.

Kwelder bij Sloehaven

Je fietst hier langs de Sloehaven, waarbij zich hier kwelder heeft gevormd buitendijks.

Langs industriegebied

Je volgt hier fietspaden langs de weg langs het industriegebied (Dow Terneuzen met name).

Middensluis

De Middensluis van het kanaal Terneuzen naar Gent. Vlak bij is een haventje met loodsboten.

Om industriegebied Vlissingen

Je fietst hier om het industriegebied van de zeehaven van Vlissingen heen met zicht op de industrie, zonnepanelen en windmolens, maar ook een stuk door de Zeeuwse polder en over de Sloekreek.

Oranjemolen

Oranjemolen op de dijk bij Vlissingen. Daarna rijd je door richting de sluis van de binnenhaven

Perkpolderhaven

Havenhoofd van de haven van Perkpolder

Platen van Hulst

Kwelders en slikplaten buitendijks, met veel vogels.

Poortersweg afgesloten

Tijdens mijn tocht was de Poortersweg afgesloten en moest je omfietsen door Oost-Souburg, een buitenwijk van Vlissingen. Ik neem aan dat de route binnendoor binnenkort weer hersteld is.

Radartoren Ossenisse

Radartoren Ossenisse is te beklimmen

Scheldeboulevard

Fietspad op de dijk. Op de dijk staan veel kunstwerken. Er komen ook regelmatig grote zeeschepen voorbij.

Sluis Binnenhaven Vlissingen

Over de sluis (twee mogelijke routes) kom je terug bij de start.

Standbeeld Michiel de Ruyter

Standbeeld van Michiel de Ruyter, de beroemde admiraal/zeeheld, die in Vlissingen is geboren.
Train stop

Station Vlissingen

Station van Vlissingen, vanwaar je zo de veerboot op kunt naar Breskens.
Plage

Strand bij Scheldeoord

Strandje en strandtent bij Scheldeoord met zicht op Terneuzen en Dow Chemicals aan de andere kant van de Westerschelde.

Terneuzen

Centrum Terneuzen met onder meer Herengracht, stadhuis, Markt, Arsenaal en Willibrordustoren.

Tijhaven Griete

Haventje
Ferry

Veer Perkpolder-Hansweert

Hier vertrekt het veer naar Hansweert. Zie de website https://www.de-atol.nl/ voor de beperkte dienstregeling. Vaart alleen in de zomermaanden juli en augustus, en heeft beperkte vaartijden. Plan je tocht dus zorgvuldig, anders sta je hier onverhoopt uren te wachten. Er is in de zomer wel horeca bij de havenmonding. Tocht duurt normaal ongeveer 40 minuten. In ons geval wat langer omdat de motor even problemen had midden in de vaargeul en we even naar de grote zeeschepen konden kijken die om ons heen voeren... Gelukkig konden we vrij snel verder.

Veer Vlissingen-Breskens

Hier start de Westerschelde Ferry naar Breskens. Zie https://www.westerscheldeferry.nl voor de dienstregeling. Overtocht ~25 minuten.

Vlissingen Boulevard de Ruyter

Hier kom je op de boulevard van Vlissingen langs strand, Westerschelde en de Gevangentoren