Durée  4 hours 41 minutes

Publié 11 février 2017

Recorded février 2017

Vu 606 fois, téléchargé 20 fois

près de Eikenen, Flanders (Belgique)

Tocht voor de racefiets door de Belgische Kempen en de Haspengauw. Totaal 31 km van de tocht gaat over de bedding van oude spoorlijnen. Je komt onder meer langs het Schulens Meer, het Albertkanaal, Sint Truiden, landschappen met fruitbomen, Domein Kiewit en provinciaal domein Bokrijk.
De tocht begint in Zonhoven bij de oude spoorlijn 18 richting Eindhoven. Deze volg je tot kort na de afsplitsing van spoorlijn 15 waar je een fietspad volgt naar Voort. Hier volg je de Koolmijnlaan langs de oude schacht tot een nieuw fietspad dat je na korte tijd op de bedding van een oude spoorlijn brengt richting Albertkanaal. Op het eind kom je bij een haventje bij het Albertkanaal en fiets je een kort stukje langs het Albertkanaal om deze vervolgens over te steken. Via Lummen gaat het richting Linkhout. Na het spoor ga je links richting Schulens Meer. Let op: tijdens mijn fietstocht was een stukje afgezet vanwege werkzaamheden, dit zou voorjaar 2017 klaar moeten zijn. Een fietspad voert je langs Demer en Schulens Meer. Op het einde van het fietspad gaat het naar Halen, waar je een fietspad over de bedding van spoorlijn 22 volgt naar Drieslinter. Vlak voor Drieslinter ga je scherp links op spoorlijn 23 richting Sint Truiden. Je kruist de Kleine Gete met een mooi uitzicht op de Sint-Leonarduskerk in Zoutleeuw. Op het einde van het fietspad volg je de fietsroute naar Sint Truiden, waar je op de Grote Markt genoeg mogelijkheden vindt voor ravitaillering. Je rijdt langs Domein Speelhof Sint Truiden uit richting Hasselt. Langs Provinciaal Domein Nieuwenhoven gaat het omhoog naar het hoogste punt van de route (75 m). Je daalt af en fietst door een landschap met veel fruitboomgaarden terug naar het Albertkanaal. Deze volg je tot dichtbij Hasselt en steekt die over. Hier wilde ik door het natuurgebied de Platwijers, maar dit bleek veldrijden te zijn. Daarom vervolg je deze route via Hommelheide naar Kiewit waar je langs de domeinen Kiewit en Bokrijk fietst. Vanaf hier is het nog een klein stukje terug naar Zonhoven.
Je vindt wat te eten en drinken op diverse plekken, o.a. in Lummen, bij het Schulens Meer, in Halen, en Sint Truiden.

Albertkanaal 1

Hier fiets je een stukje langs het Albertkanaal, onder de snelweg A2 door.

Albertkanaal 2

Hier fiets je een stukje langs het Albertkanaal tot de brug bij Hommelheide.

Domein Speelhof

Op een fietspad langs Domein Speelhof verlaat je Sint Truiden.

Fietspad op spoordijk

Hier ga je een nieuw fietspad op dat even later overgaat in een ouder fietspad over een oud spoortracé richting een haventje bij het Albertkanaal.

Kleine Gete

Bij een brug over de Kleine Gete heb je een mooi uitzicht op Zoutleeuw.

Schulens Meer

Hier kom je op een fietspad langs het Schulens Meer en de Demer. Je hebt mooi uitzicht op het natuurgebied.

Sint-Truiden

Sint-Truiden is een stadje met een mooi Grote Markt met stadhuis, kerk en veel horeca.

Splitsing Spoorlijn 22 en 23

Hier splitsen de voormalige spoorlijnen 22 en 23.

Spoorlijn 22

Hier ga je het fietspad op wat aangelegd is op de bedding van spoorlijn 22 richting Tienen

Werkzaamheden

Hier, op de toegang tot het Schulens Meer waren werkzaamheden tijdens mijn tocht. Deze zouden niet lang meer moeten duren (schat maart 2017). Tot die tijd rijd je nog even rechtdoor voor je linksaf slaat richting Schulens Meer.