Temps en mouvement  6 hours 21 minutes

4,6
9,2

Vu 54 fois, téléchargé 9 fois

près de Bethmale, Occitanie (France)

3ª etapa Pass Aran de la Maison du Valier fins a la Gite d'etape Eylie.
3ª Etapa que puede considerarse como la etapa reina de la Travesía de Pass’ Aran por el desnivel en subida 1642 m. y en bajada 1582 m.
Tras el desayuno iniciamos el recorrido dirigiéndonos al parking du Valier, entre la niebla que se ha generado en el fondo del valle por la humedad y el calor reinante.
Iniciamos el duro ascenso siguiendo el serpenteante sendero que avanza entre un bonito bosque de hayas cubierto de bruma. La pendiente es muy pronunciada y unida a la humedad del bosque hace que sudemos la camiseta ya desde la salida. Tras una hora de ascenso abandonamos el bosque y llegamos a la cabaña l'Artiga (1403 m). Ya con menos desnivel entre prados y zigzag llegamos a la cabaña de Trapech donde veremos una fuente de agua que parece emerger de un tronco de madera. En esta zona encontramos un gigantesco rebaño de ovejas cuidado por unos grandes mastines que nos ladran y acosan hasta alejarnos a pesar de intentar no hacerles el menor caso. Seguimos ganando altura pendiente a no desviarnos por otras bifurcaciones del sendero GR-10 y finalmente llegaremos al Col de Coucou (1806 m), junto al col veremos la cabaña de Clot du Lac donde realicemos una parada para descansar.
Tras unos minutos de descanso, iniciamos el descenso para dirigirnos primero a la cabaña de Besset. El GR-10 continúa su descenso pronunciado hasta cruzarse con el Tour de Birot. Seguiremos por la bifurcación de Flouquet hasta llegar al río de Orle (1090 m). Lo cruzamos y el sendero vuelve a ganar altura transitando por un bosque de hayas que nos dará un poco de sombra. Más adelante abandonamos el bosque y remontamos por un sendero zigzagueante entre helechos que asciende de forma muy pronunciada hasta la pista forestal de l'Arech(1553 m) con un calor bastante sofocante.
Seguimos a pista hasta llegar cerca de la cabaña de l'Arech (donde hay una Fuente de Agua) y ascendemos por las laderas herbosas hacia el col de l'Arech identificado por un poste de madera en su cima.
Rápidamente giramos dirección Oeste y descendemos entre rododendros por un terreno muy mullido a una cabaña de piedra utilizada por pastores (1660 m). Junto a la cabaña de piedra giramos dirección Norte por el Tour de Biros hacia el Bosque de hayas de Laspe. Cruzamos el bosque y seguimos dirección oeste viendo al fondo Eylie. Donde se divisan las antiguas instalaciones mineras donde trataban el mineral de zinc y plomo que se abandonaron en 1963 y ahora están en estado ruinoso. Descendemos de nuevo por una fuerte pendiente y finalmente llegamos al río "Lez". Cruzamos por la pasarela y por el GR-10 llegamos a la Gite d’etape d'Eylie.

3ª Etapa que pot considerar-se com l'etapa reina de la Travessia de Pass’ Aran pel desnivell en pujada 1642 m. i en baixada 1582 m.
Després del desdejuni iniciem el recorregut dirigint-nos al pàrquing de Valier, entre la boira que s'ha generat en el fons de la vall per la humitat i la calor regnant.
Iniciem el dur ascens seguint la serpentejant senda que avança entre un bonic bosc de fajos cobert de boira. El pendent és molt pronunciat i això unit a la humitat del bosc fa que suem la samarreta ja des de l'eixida. Després d'una hora d'ascens abandonem el bosc i arribem a la cabanya l'Artiga (1403 m). Ja amb menys desnivell entre prats i ziga-zaga arribem a la cabanya de Trapech on veurem una font d'aigua que sembla sorgir d'un tronc de fusta. En aquesta zona trobem un gegantesc ramat d'ovelles cuidat per uns grans mastins que ens lladren i assetgen fins a allunyar-nos malgrat intentar no fer-los el menor cas.
Continuem guanyant altura pendent a no desviar-nos per altres bifurcacions de la sendera GR-10 i finalment arribarem al Col de Coucou (1806 m), al costat del col veurem la cabanya de Clot du Lac on realitzem una parada per a descansar.
Després d'uns minuts de descans, iniciem el descens per a dirigir-nos primer a la cabanya de Besset. El GR-10 continua el seu descens pronunciat fins a creuar-se amb el Tour de Birot. Seguirem per la bifurcació de Flouquet fins a arribar al riu de Orle (1090 m). El creuem i la sendera torna a guanyar altura transitant per un bosc de fajos que ens donarà un poc d'ombra. Més endavant abandonem el bosc i remuntem per una senda en un pronunciat ziga-zaga entre falagueres, que ascendeix de forma molt pronunciada fins a la pista forestal de l'Arech (1553 m) amb una calor bastant sufocant.
Seguim a pista fins a arribar prop de la cabanya de l'Arech (on hi ha una Font d'Aigua) i ascendim pels vessants herbosos cap al col de l'Arech identificat per un pal de fusta en el seu cim.
Ràpidament girem direcció Oest i descendim entre rododendres per un terreny molt moll a una cabanya de pedra utilitzada per pastors (1660 m). Al costat de la cabanya de pedra girem direcció nord pel Tour de Biros cap al bosc de fajos de Laspe. Creuem el bosc i seguim direcció oest veient al fons Eylie. On s'albiren les antigues instal·lacions mineres on tractaven el mineral de zinc i plom que es van abandonar en 1963 i ara estan en estat ruïnós. Descendim de nou per una forta pendent i finalment arribem al riu "Lez". Creuem per la passarel·la i pel GR-10 arribem a la Gite d’etape d'Eylie.