Télécharger

Publié

2 juin 2021

juin 2021
Soyez le premier à applaudir

Vu 49 fois, téléchargé 4 fois

près de Artana, Valencia (España)

Artana, situada a la comarca de la Plana Baixa i envoltada per les muntanyes de la Serra d’Espadà, és coneguda també com La Porta d’Espadà. En el seu terme s'han trobat restes de població molt antics, encara que van ser els àrabs els que van deixar una empremta cultural i econòmica més gran. La seua economia actual està basada en l'agricultura (excel·lent oli i abundants tarongers), però en el seu terme municipal hi ha bastants mines abandonades en l'actualitat. Sent l'espai miner més extens de la Comunitat Valenciana. Les mines de ferro van ser explotades des de temps dels romans fins a mitjan segle XX quan van viure la seua època de màxima esplendor, fins al seu tancament en 1963.
Durant la Guerra Civil va ser testimoni de combats de la Batalla de Llevant, quedant abundants restes de posicions defensives de combatents.
S'arriba a Artana, des de València, per l'autovia A-7 i després CV-10, prenent l'eixida d'Artana/Eslida, que ens porta per la carretera CV-223 en 5 km a aquesta població.
Iniciarem la ruta per la carretera CV-223 en direcció a Castelló. El temps per a realitzar la ruta és de 4:30 h anant a un ritme tranquil. Eixirem del poble per la vorera de l'esquerra, a la nostra dreta vorem tres pedres d’un antic molí. Seguirem recte per la rotonda fins a trobar una senyalització vertical per la qual seguirem en direcció penyes altes, seguint el passeig pintat de color roig. En la part d’enfront podem observar la reconstrucció d’un forn de calç. Avancem per una zona amb xiprers a la nostra esquerra, quan acaben vorem un encreuament de camins, seguirem recte fins a trobar un cartell informatiu i el senyal del Camí d'Onda que seguirem.
Continuant pel Camí d'Onda trobarem una bifurcació en la que seguirem pel camí de la dreta, hi ha una senyalització vertical indicant "Oliveres monumentals / La Ràpita d'Artana”.
Artana destaca per la qualitat de l'oli d'oliva que produeix. L'or líquid artanenc, té una llarga història que es reflecteix perfectament en l'edat i en el port de desenes d'oliveres monumentals escampades per tot el seu terme municipal. Monuments vius, alguns dels quals superen els 1000 anys d'edat. Són oliveres úniques en el món cadascuna amb la seua particular silueta que ha vist passar molts dels grans esdeveniments de la nostra història, i continuen donant el seu millor fruit.
Als pocs metres trobarem un nou encreuament on seguirem novament per la dreta. Hi ha una senyalització a la vora del camí.
Uns pocs metres després, el camí s'acabarà i continuarem cap a l'esquerra, amb molt de compte perquè hi ha dos camins cap a l'esquerra. Seguirem pel segon, que segueix estan asfaltat. Si ens fixem bé trobarem a terra la senyalització vertical que indica el camí (Oliveres del Pinar). Novament girarem a l'esquerra, aquesta vegada per la pista de terra. Trobarem un cartell informatiu de les oliveres del Pinar. Continuant per la pista començarem a pujar cap a la muntanya. 200 metres després ens trobarem un encreuament. Seguirem cap a la dreta per a seguir pujant.
Continuarem pujant per la pista, passarem vorejant una caseta rodejada d’una tanca metàl·lica amb uns gossos i als pocs metres després arribarem dalt, on trobarem una tauleta amb bancs. Continuarem recte per la pista i començarem a baixar. Uns 500 metres després de començar la baixada trobarem a l'esquerra una senda, cal parar atenció perquè si anem distrets és fàcil passar-se de llarg. Seguirem per aquesta senda i pujarem al collet de Parrús.
Després d'un quilòmetre de senda cap amunt arribarem al coll, amb una pedra gran i llisa a la nostra esquerra. Ens fixarem en els senyals pintats del sender PR-CV 428 que seguirem a l'esquerra i pujarem per una senda que ascendirà fins al pic de la Ràpita. Cal estar atents perquè les marques estan mig esborrades i si passem ràpid potser no les veiem.
Continuarem pujant fins que arribem al cim de la Ràpita II. El punt més alt de la ruta amb 471 m., on trobarem un cartell informatiu que ens indica el nom de tots els cims que tenim a vista.
Prosseguim en direcció al Mirador de les Penyes Altes i començarem a baixar del pic de la Ràpita, als 250 metres trobem a la dreta un aljub on s'arreplegava i emmagatzemava l'aigua de pluja.
Avançarem per la senda en baixada forta per la que deurem anar amb compte. En la primera bifurcació, els dos camins arriben al mateix lloc, però pel de la dreta és més fàcil baixar. Uns pocs metres després trobarem una bifurcació on anirem cap a la dreta.
Continuarem per la senda fins a trobar un pal indicador que seguirem en direcció Mirador de les Penyes Altes. A 500 metres de la senyalització vertical trobarem una altra baixada amb terra solta, enmig de la baixada a l'esquerra està el cartell del desviament al Mirador de les Penyes Altes.
Seguint per la senda del mirador arribarem dalt de la penya, on trobarem unes pedres grans i planes per on és fàcil circular. En aquest punt tindrem unes vistes espectaculars. És un bon lloc per a descansar i menjar alguna cosa. Després tornarem per on hem vingut fins a arribar al cartell del mirador. Seguirem baixant amb molt de compte, ja que la baixada té un fort pendent i la terra està prou solta. Quan arribem al final de la baixada trobarem una pista on girarem cap a l'esquerra.
Continuant pel camí trobarem a la dreta el Mirador de les Penyes Altes amb un cartell informatiu. Podem acostar-nos per a llegir-ho i tindrem unes boniques vistes de les Penyes des de baix. Continuarem per la pista en la mateixa direcció que portàvem, a uns 550 metres trobarem a l'esquerra una zona on els pins desapareixen i vorem una penya a l'altre costat del barranc és la Penya Tiraora i la gent d'Artana sempre que passava, intentava llançar una pedra per dalt d'ella.
Quan la pista arriba a un camí asfaltat vorem a la nostra esquerra la pedrera de les Penyes Altes. La pedrera va començar l'extracció de material l'any 2001 i va cessar la seua activitat al febrer de 2008. Es tracta d'un espai en el qual la roca mare s'ha quedat al descobert, no sent possible la pal·liació de l'impacte causat. Continuarem recte pel camí asfaltat i uns 800 metres més endavant troben el desviament a la Caseta del Tio Xoto, una construcció peculiar de pedra seca i en bon estat que val la pena visitar.
Prosseguim pel camí asfaltat poc més d’un kilòmetre i ens desviem a la dreta per anar a buscar el Camí de Rebó, passarem per les ruïnes del Molí Tores i arribem al poble pel barri del Calvari, on visitarem l’ermita del Crits i pujarem muntanya a través fins al Castell, que està rodejat d’una tanca metàl·lica que impedeix el pas a l’interior del recinte emmurallat.
El castell en ruïnes, conté restes de l'època àrab i cristiana, però el seu origen és molt més antic, de l’època ibera. L’estat actual és en part resultat d'haver sigut dinamitat durant les guerres carlistes. Finalment baixem pel camí de la Costera fins a l’entrada d’Artana on donem per conclosa aquesta interessant ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant, cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================
Artana, situada en la comarca de la Plana Baixa y rodeada por las montañas de la Sierra de Espadán, es conocida también como La Puerta de Espadán. En su término se han encontrado restos de población muy antiguos, aunque fueron los árabes los que dejaron una impronta cultural y económica más grande. Su economía actual está basada en la agricultura (excelente aceite y abundantes naranjos), pero en su término municipal hay bastantes minas abandonadas en la actualidad. Siendo el espacio minero más extenso de la Comunidad Valenciana. Las minas de hierro fueron explotadas desde tiempo de los romanos hasta mediados de siglo XX cuando vivieron su época de máximo esplendor, hasta su cierre en 1963.
Durante la Guerra Civil fue testigo de combates de la Batalla de Levante, quedando abundantes restos de posiciones defensivas de los combatientes.
Se llega a Artana, desde València, por la autovía A-7 y después CV-10, tomando la salida de Artana/Eslida, que nos lleva por la carretera CV-223 en 5 km en esta población.
Iniciamos la ruta por la carretera CV-223 en dirección a Castellón. El tiempo para realizar la ruta es de 4:30 h yendo a un ritmo tranquilo. Saldremos del pueblo por la acera de la izquierda, a nuestra derecha veremos tres piedras de un antiguo molino. Pasaremos recto por la rotonda hasta encontrar una señalización vertical por la cual seguiremos en dirección Peñas Altas, siguiendo el paseo pintado de color rojo. En la parte de enfrente podemos observar la reconstrucción de un horno de cal. Avanzamos por una zona con cipreses a nuestra izquierda, cuando acaban veremos un cruce de caminos, seguiremos recto hasta encontrar un cartel informativo y la señal del Camino de Onda que seguiremos.
Continuando por el Camino de Onda encontraremos una bifurcación en la que seguiremos por el camino de la derecha, hay una señalización vertical indicando "Olivos monumentales / La Ràpita de Artana”.
Artana destaca por la calidad del aceite de oliva que produce. El oro líquido artanense, tiene una larga historia que se refleja perfectamente en la edad y en el porte de decenas de olivos monumentales esparcidos por todo su término municipal. Monumentos vivos, algunos de los cuales superan los 1000 años de edad. Son olivos únicos en el mundo cada una con su particular silueta que ha visto pasar muchos de los grandes acontecimientos de nuestra historia, y continúan dando su mejor fruto.
A los pocos metros encontraremos un nuevo cruce donde seguiremos nuevamente por la derecha. Hay una señalización al lado del camino.
Unos pocos metros después, el camino se acabará y continuaremos hacia la izquierda, prestando atención porque hay dos caminos hacia la izquierda. Seguiremos por el segundo, que sigue estando asfaltado. Si nos fijamos bien encontraremos en tierra la señalización vertical que indica el camino (Olivos del Pinar). Nuevamente giraremos a la izquierda, esta vez por la pista de tierra. Encontraremos un cartel informativo de los olivos del Pinar. Continuando por la pista empezaremos a subir hacia la montaña. 200 metros después nos encontraremos un cruce. Seguiremos hacia la derecha para seguir subiendo.
Continuaremos cuesta arriba por la pista, pasaremos bordeando una caseta rodeada de una valla metálica con unos perros y a los pocos metros después llegaremos arriba, donde encontraremos una mesa con bancos. Continuaremos recto por la pista y empezaremos a bajar. Unos 500 metros después de empezar la bajada encontraremos a la izquierda una senda, hay que prestar atención porque si vamos distraídos es fácil pasar de largo. Seguiremos por esta senda y subiremos por el colladito de Parrús.
Después de un kilómetro de senda cuesta arriba llegaremos al collado, con una piedra grande y lisa a nuestra izquierda. Encontraremos señales pintadas del sendero PR-CV 428 que seguiremos a la izquierda y subiremos por una senda que ascenderá hasta el pico de la Rápita. Hay que estar atentos porque las marcas están medio borradas y si pasamos rápido quizás no las veamos.
Continuaremos subiendo hasta que lleguemos a la cumbre de la Rápita II. El punto más alto de la ruta con 471 m., donde encontraremos un cartel informativo que nos indica el nombre de todas las cumbres que tenemos a vista.
Proseguimos en dirección al Mirador de las Peñas Altas y empezaremos a bajar del pico de la Rápita, a los 250 metros encontramos a la derecha un aljibe donde se recogía y almacenaba el agua de lluvia.
Avanzaremos por la senda en bajada fuerte por la que deberemos de tener cuidado. En la primera bifurcación, los dos caminos llegan al mismo lugar, pero por el de la derecha es más fácil bajar. Unos pocos metros después encontraremos una bifurcación donde iremos hacia la derecha.
Continuaremos por la senda hasta encontrar un poste señalizador que seguiremos en dirección Mirador de las Peñas Altas. A 500 metros de la señalización vertical encontraremos otra bajada con tierra suelta, en medio de la bajada a la izquierda está el cartel del desvío al Mirador de las Peñas Altas.
Siguiendo por la senda del mirador llegaremos arriba de la peña, donde encontraremos unas piedras grandes y planas por dónde es fácil circular. En este punto tendremos unas vistas espectaculares. Es un buen lugar para descansar y comer algo. Después volveremos por dónde hemos venido hasta llegar al cartel del mirador. Seguiremos bajando con mucho cuidado, puesto que la bajada tiene una fuerte pendiente y la tierra está algo suelta. Cuando llegamos al final de la bajada encontraremos una pista donde iremos hacia la izquierda.
Continuando por el camino encontraremos a la derecha el Mirador de las Peñas Altas con un cartel informativo. Podemos acercarnos para leerlo y tendremos unas bonitas vistas de las Peñas desde bajo. Continuaremos por la pista en la misma dirección que llevábamos, a unos 550 metros encontraremos a la izquierda una zona donde los pinos desaparecen y encontraremos una peña en el otro lado del barranco es la Peña Tiraora y la gente de Artana siempre que pasaba, intentaba lanzar una piedra por arriba de ella.
Cuando la pista llega a un camino asfaltado veremos a nuestra izquierda la cantera de las Peñas Altas. La cantera empezó la extracción de material en 2001 y cesó su actividad en febrero de 2008. Se trata de un espacio en el cual la roca madre se ha quedado a descubierto, no siendo posible la paliación del impacto visual causado. Continuaremos recto por el camino asfaltado y unos 800 metros más adelante encuentran el desvío en la Caseta del Tio Xoto, una construcción peculiar de piedra seca y en buen estado que merece la pena visitar.
Proseguimos por el camino asfaltado poco más de un kilómetro y nos desviamos a la derecha para ir a buscar el Camino de Rebó, pasaremos por las ruinas del Molino Tores y llegamos al pueblo por el barrio del Calvario, donde visitaremos la ermita del Cristo y subiremos montaña a través hasta el Castillo, que está cercado de una valla metálica que impide el paso al interior del recinto amurallado.
El castillo en ruinas, contiene restos de la época árabe y cristiana, pero su origen es mucho más antiguo, de la época íbera. El estado actual es en parte resultado de haber sido dinamitado durante las guerras carlistas. Finalmente bajamos por el camino de la Costera hasta la entrada de Artana donde damos por concluida esta interesante ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto, hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.