Coordonnées 1212

1,9
3,7

Vu 1281 fois, téléchargé 81 fois

près de la Menera, Région Languedoc-Roussillon (France)

[CA] De la bassa de Monars al puig de les Bruixes i el Comanegra

Aquesta excursió té per objectiu assolir dos dels pics més alts i emblemàtics de l'Alta Garrotxa: el Comanegra i el puig de les Bruixes. Durant bona part del trajecte, es gaudirà de belles perspectives d'aquest EIN (Espai d'Interès Natural) i es travessaran boscos ben conservats de roure martinenc i faig. Abans o després de la caminada, és molt recomanable visitar el nucli de Beget i la bella església romànica de Sant Cristòfol (s. XII), on es venera una antiga i famosa talla del Sant Crist del segle XII.
Ruta senyalitzada parcialment.

Per fer aquesta excursió, cal apropar-se fins a Rocabruna, poble accessible des de Camprodon (per la carretera GIV-5223) o des de Castellfollit de la Roca (per Oix per la GIV-5221). El camí a peu comença sobre la bassa de Monars; per arribar-hi cal agafar la pista de terra que surt al punt quilomètric 8,5 de la carretera GIV-5223.

0,00 km (1.299 m). Pista de la bassa de Monars. Se segueix la pista cap a llevant durant gairebé 1 km entre prats i pastures del solell del Comanegra, a l'esquerra, i la roureda de roure martinenc amb boix, a sota.

0,91 km (1.245 m), 0 h 10 min. S'arriba al final de la pista, on es troben uns rètols indicatius. Des d'aquí, surten dos camins: per l’esquerra es puja directament als puigs de Sant Marc i de les Bruixes; cal agafar el menys evident, que davalla suaument a la dreta (E), deixant els prats i entrant progressivament en un petit bosc d'avellaners amb exemplars d'arç blanc (n'hi ha algun de gros), de faig, de roure i de moixera. Es deixen les marques verd-taronja i les grogues; s’aniran trobant marques blanques i grogues i punts verds. Als 150 metres, es passa vora un abeurador de pedra; més endavant se’n troben més de plàstic.

3,14 km (1.294 m), 0 h 45 min. Cal agafar un senderó que puja a l'esquerra en direcció sud.

3,44 km (1.313 m), 0 h 50 min. S’arriba a l’extrem oriental de la ruta. Cal ascendir a l'esquerra (NO) fent un gir de 180º. Es segueixen els senyals grocs, que es retroben, fins al puig de les Bruixes en una pujada força pronunciada.

3,73 km (1.387 m), 1 h 05 min. Cim del puig de les Bruixes. El Comanegra queda davant (NO). L’itinerari continua seguint les marques grogues: primer per la carena i, més endavant, quan es creuen uns pilons de pedres, abandonant-la i endinsant-se per una fageda.

5,24 km (1.378 m), 1 h 30 min. Pla de la Serra. Al final de l'esplanada, a mà dreta i al costat d'un faig, hi ha un senyal verd-taronja que inicia l'ascensió al Comanegra (NO); es deixen les marques grogues, que baixen clarament. L’itinerari acaba carenejant i es deixa una penya a l'esquerra. Ja a l'obaga del Comanegra, s'entra a la fageda de la baga del Bordellat. Prop del cim, hi ha alguns exemplars de faig molt gruixuts i ramificats.

6,57 km (1.557 m), 2 h 00 min. Cim del Comanegra, indicat amb un vèrtex geodèsic. Ara es descendeix pel cantó oest cap a la bassa de Monars. El recorregut no té pèrdua, ja que s'albira la bassa a migdia durant tota la baixada.

7,49 km (1.299 m), 2 h 25 min. Pista de la bassa de Monars. Fi de l'itinerari.

Més informació

[ES] De la balsa de Monars al monte de Les Bruixes i el Comanegra

Esta excursión tiene por objetivo coronar dos de los picos más altos y emblemáticos de L'Alta Garrotxa: el Comanegra y el monte de Les Bruixes. Durante buena parte del trayecto, se disfrutará de bellas perspectivas de este EIN (Espai d'Interès Natural) y se atravesarán bosques bien conservados de robles pubescentes y hayas. Antes o después de la caminata, es muy recomendable visitar la aldea de Beget y la bella iglesia románica de Sant Cristòfol (s. XII), donde se venera una antigua y famosa talla del Santo Cristo del siglo XII.
Ruta señalizada parcialmente.

Para hacer esta excursión, hay que ir hasta Rocabruna, pueblo accesible desde Camprodon (por la carretera GIV-5223) o desde Castellfollit de la Roca (por Oix por la GIV-5221). El camino a pie comienza sobre la balsa de Monars; para llegar hay que tomar la pista de tierra que sale en el punto kilométrico 8,5 de la carretera GIV-5223.

0,00 km (1.299 m). Pista de la balsa de Monars. Se sigue la pista hacia levante casi 1 km entre prados y pastizales de la solana del Comanegra, a la izquierda, y el robledal de roble pubescente con boj, abajo.

0,91 km (1.245 m), 0 h 10 min. Se llega al final de la pista, donde se encuentran unos rótulos indicativos. Desde aquí, salen dos caminos: por la izquierda se sube directamente a los montes de Sant Marc y de Les Bruixes; hay que coger el menos evidente, que desciende suavemente a la derecha (E), dejando los prados y entrando progresivamente en un pequeño bosque de avellanos con ejemplares de espino blanco (hay alguno de gordo), haya, roble y serbal. Se dejan las marcas verde-naranja y las amarillas; se irán encontrando marcas blancas y amarillas y puntos verdes. A los 150 metros, se pasa junto a un abrevadero de piedra; más adelante se encuentran más de plástico.

3,14 km (1.294 m), 0 h 45 min. Hay que coger un sendero que sube a la izquierda en dirección sur.

3,44 km (1.313 m), 0 h 50 min. Se llega al extremo oriental de la ruta. Hay que ascender a la izquierda (NO) haciendo un giro de 180º. Se siguen las señales amarillas, que se vuelven a encontrar, hasta el monte de Les Bruixes en una subida bastante pronunciada.

3,73 km (1.387 m), 1 h 05 min. Cima del monte de Les Bruixes. El Comanegra queda delante (NO). El itinerario continúa siguiendo las marcas amarillas: primero por la cresta y, más adelante, cuando se cruzan unos pilones de piedras, abandonándola y adentrándose por un hayedo.

5,24 km (1.378 m), 1 h 30 min. Pla de la Serra. Al final de la explanada, a mano derecha y al lado de un haya, hay una señal verde-naranja que inicia la ascensión al Comanegra (NO); se dejan las marcas amarillas, que bajan claramente. El itinerario termina cresteando y se deja una peña a la izquierda. Ya en la umbría del Comanegra, se entra en el hayedo de El Bordellat. Cerca de la cima, hay algunos ejemplares de haya muy gruesos y ramificados.

6,57 km (1.557 m), 2 h 00 min. Cima del Comanegra, indicado con un vértice geodésico. Ahora se desciende por el lado oeste hacia la balsa de Monars. El recorrido no tiene pérdida, ya que se vislumbra la balsa a mediodía durante toda la bajada.

7,49 km (1.299 m), 2 h 25 min. Pista de la balsa de Monars. Fin del itinerario.