Durée  5 hours 32 minutes

4,8
9,6

Vu 196 fois, téléchargé 7 fois

près de Estagel, Occitanie (France)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Google Fotos que té les fotografies de l' excursió.

Sortida - arribada: Astagell, Catalunya nord, Estat Francés (Astagel en Francés).

Anirem a la punta sud per en dinsar-nos dins de la Riera (eixuta) per seguir la ruta (vent indicada amb senyals de pintura groga i barrats en les cruïlles) que va al poble de Montner.
El camí un tros amunt, deixa la Riera, per seguir una vella pista, fins trobar una cruïlla on la deixa i segueix un camí que ens pujarà, a trobar una pista, que seguirem tot baixant per anar a trobar la carretera que puja d'Estagell. La seguirem fins trobar una cruïlla, on anirem per una pista que marxa tot pujant al sud-oest.
Un tros amunt la deixarem en una nova cruïlla per seguir un camí, que ens baixarà a creuar un petit Rec, per pujar-nos a trobar una pista asfaltada, que seguirem en direcció sud. Uns dos-cents metres més amunt tenim una cruïlla.
Aquí, deixarem la senyalització groga, que marxa a Ponent. per anar al poble de Montner i continuarem pujant per la pista, per anar a trobar la cruïlla dels Quatre Camins.
Els creuarem i seguirem pujant per anar a trobar la Collada on comença a baixar. Un cop s'acaba l'asfalt, la continuarem seguint, uns dos cents metres, més o menys, on trobem una cruïlla. En aquest punt deixem la pista i agafem un camí que marxa tot pujant al nord-oest.
Un tros amunt trobem una pista que creuarem per seguir pujant i arribar de nou a la pista, que va a fer una llaçada. En aquest punt trobem l'Orri de Corbataires (barraca de pedra seca). El visitarem i anirem per la pista tot pujant. Un tros amunt trobarem per la cara sud l'Orri de les Teixoneres i més amunt per la cara nord l'Orri del Camí.
Uns 70 a 80 metres d'aquest Orri, trobem una cruïlla. Aquí deixarem la pista i agafarem un camí que marxa tot pujant en direcció nord-oest per portar-nos al cim del que havia set el Castell de Força Ral (Força Real). No en quedem restes. En el seu emplaçament tenim un edifici i les Torres de Comunicació.
Un cop visitat, anirem per la pista a trobar l'ermita de la Mare de Déu de Força Ral i gaudir de les seves panoràmiques. La baixada la farem per la cara nord, tot seguint el camí Botànic (senyals de pintura groga) fins arribar al Coll del Bou on agafarem la pista que marxa tot baixant per la cara nord.
Uns pocs metres més avall trobem de seguida una cruïlla. Aquí deixem la senyalització groga que marxa per un camí per anar al poble de Montner. Nosaltres seguirem baixant sempre per la pista per no fer tanta volta per arribar al poble de Montner.
Visitarem la seva església i anirem a buscar el camí de les Oliveres, on ens retrobem amb la senyalització groga, que ens portarà veure la mil·lenària Olivera (està al costat del camí per la cara sud). Un cop visitada continuarem per la pista que ens portarà a creuar la carretera per continuar per la pista.
Al davant i a sobre nostre (en direcció a Ponent) tenim un petit turonet amb una roca i unes alzines. Voltarem el camp de Vinyes i pujarem a trobar-lo. Un cop als seu peus per la cara de Llevant tenim una Roca solta (és la Roca d'en Talou, en Françes Roque d'en Talou) que havia set una Muga Fronterera entre el Regne d'Aragó i el de França. Té gravada per una cara sud la Creu del Regne d'Aragó i per la cara nord l'escut del regne de França.
Adjunto petita explicació que he trobat a Internet:
L' origen d'aquesta frontera, es que al final del segle XII està marcat al sud de França, pel que posteriorment es deia "heretgia càtara". Aquesta visió de la cristiandat era jutjada per l'Església il·legal, els proponents d'aquesta nova religió havien de ser reconvertits o suprimits. Però molt més que una lluita local entre dues religions és la creació d'un nou regne que és l'aposta d'aquesta lluita. De fet, el principal defensor dels càtars era el comte de Foix, que es va aliar amb els seus cunts el comte de Provença i el rei d'Aragó , que posseïa el Rosselló. Aquesta aliança podria haver aconseguit la creació d'un gran regne de l'Atlàntic als Alps i que hauria estat un territori entre França i el futur d'Espanya.
Davant d'aquesta amenaça, el Papa va posar els mitjans per destruir els càtars. Pere II el Catòlic, rei d'Aragó, mor. El seu regne és encomanat pel Papa al burgès de Barcelona quan l'hereu, el futur Jaume I el Conqueridor, pot prendre el control del seu regne. Les Fenouillèdes , la regió limítrofa entre Aragó i França està mal definida. Aquest estat de coses ha de ser abolit, que es fa en 1258 amb l'establiment d'una frontera precisa, que passa entre Latour de France i Montner , cadascuna d'aquestes dues ciutats esdevé ciutat fronterera.Es tracta de materialitzar físicament aquesta vora on es gravava una roca amb dues armes. Lateral d'Aragó, la creu d'Aragó, una espècie de cross pattée. Costat francès, braços del senyor de Montesquieu du Lauragais, a qui pertanyia la torre Triniach (avui Latour-de-France).
Un cop visitat, anirem a trobar la pista que ens queda per la cara nord i que seguirem per anar a trobar la carretera que va al poble de la Tour de Françe. La seguirem en direcció a Llevant, per agafar, la que, en direcció nord-est marxa en direcció al poble de Estagell.
Un kilòmetre més avall trobem una cruïlla. Deixarem la carretera i seguirem per la pista que marxa a Llevant a trobar la que marxa al nord (aquí ens retrobem amb la senyalització groga) . La seguirem fins trobar poc després una cruïlla.
Per la cara de Llevant marxa el camí que ens portaria a trobar el camí de l'anada. Nosaltres seguirem per la pista que venim seguint i que marxa al Nord per anar a trobar el nostre punt de sortida en el poble d'Estagell.