Télécharger

Publié

26 mai 2021

mai 2021
Soyez le premier à applaudir

Vu 37 fois, téléchargé 2 fois

près de Gátova, Valencia (España)

Gàtova té en l'actualitat una població d'uns 400 habitants. Se situa en l'extrem occidental de la Serra Calderona en la part alta de la vall del Carraixet, dins de la comarca del Camp del Túria. La totalitat del seu terme municipal es troba inclòs dins del Parc Natural de la Serra Calderona.
Les restes més antigues de poblament que es coneixen en el seu terme municipal corresponen a un poblat de l'Edat del Bronze existent en Marmalé de Baix, sobre el qual es va superposar un altre d'època ibèrica. També del temps dels ibers destaca el jaciment arqueològic de Torrejón que visitarem.
Durant l'època de dominació àrab, Gàtova va ser una alqueria denominada "Catava", tal com apareix en el "Llibre de Repartiment" i va estar habitada exclusivament per moriscs fins a la seua expulsió 1610.
En 1833 quan es va establir la divisió territorial d'Espanya en províncies es va incloure a Gàtova dins de la província de Castelló. Fins que en 1995 es va modificar el límit provincial a instàncies de l'Ajuntament i els veïns del mateix per a passar a formar part de la província de València.
La ruta la iniciem des del aparcament davant del Centre Cultural en direcció nord, travessem el pont de la carretera y a la dreta visitem la primera font de la ruta on podem omplir les cantimplores d’aigua fresca. La Font dels 15 Xorros o de Sant Isidre al costat està el llavador municipal. Tornem a la carretera CV-25 i enseguida trobem a l’esquerra un camí ben senyalitzat com GR-10 i SL-CV 129 que baixa cap a la Cooperativa fins creuar el Barranc de Carraixet on la senda comença a remuntar.
Passem pel mirador d’Era Pino i el sender continua pujant cap a la següent font, la Fonfria, Ací prenem el camí cap a la esquerra seguint les marques de GR i SL. Als pocs metres ens desviem a la dreta per senda que prompte ens torna a una altra pista, on deixem de seguir els senyals per anar a visitar el despoblat morisc de Marmalé, anem primer a l’esquerra i tot seguit a la dreta per senda que entra dins dels terrenys dels quarters militars de Marines.
La senda va baixant pel Barranc dels Cingles, on trobem altra font i acaba en les ruïnes de l’antic poblat de Marmalé, on trobem un profund túnel. La pista a l’esquerra porta a la Font de Marmalé i el gran depòsit contra incendis. Nosaltres anem per la pista a la dreta remuntant el Barranc de la Garrofera, fins travessar una porta metàl·lica i poc mes endavant una cadena que marquen el fi dels terreny militars.
Ací retrobem les marques del GR i SL que seguim a l’esquerra i en la següent bifurcació seguim a la dreta pel sender local, deixat el GR-10 que va a l’esquerra.
Marxem entre camps de secà i al poc trobem l’Àrea recreativa i la font del Rebollo. Seguim pel camí asfaltat i en el primer encreuament deixem l’asfalt i girem a l’esquerra per anar a visitar el jaciment arqueològic del Torrejón de Gàtova, que es localitza en un lloc molt estratègic del territori edetà, en el cor de la Serra Calderona. El jaciment arqueològic del Torrejón s'estén sobre un xicotet tossal ocupant uns 3.000 m² amb una superfície en forma d'el·lipse orientada Nord-Sud. El Torrejón va estar habitat, entre els segles IV a II a. C. Entre la superfície excavada destaca una gran torre rectangular que li dona nom al jaciment. Aquesta torre havia de flanquejar la porta principal d'entrada al poblat i la seua grandària simbolitza el seu poder i riquesa.
Després de la seua visita tornem al camí, on hi ha un gran aljub. Continuem avançant i el camí ens porta de nou a l’asfalt, on uns metres més avant trobem l’Àrea recreativa i la font de l’Albereda. Prosseguim el camí uns metres i girem a la dreta travessant el barranc per un pont, el nou camí marcat de verd i blanc ens du a les piscines municipals i a la carretera CV-25 prop de l’entrada de Gàtova, on finalitzem la ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant, cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================
Gátova tiene en la actualidad una población de unos 400 habitantes. Se sitúa en el extremo occidental de la Sierra Calderona en la parte alta del valle del Carraixet, dentro de la comarca del Campo del Turia. La totalidad de su término municipal se encuentra incluido dentro del Parque Natural de la Sierra Calderona.
Los restos más antiguos de poblamiento que se conocen en el término municipal de Gátova corresponden a un poblado de la Edad del Bronce existente en Marmalé de Abajo, sobre el que se superpuso otro de época ibérica. También es ibérico yacimiento de Torrejón.
Durante la época de dominación árabe, Gátova fue una alquería denominada "Catava", tal como aparece en el "Llibre de Repartiment" y estuvo habitada exclusivamente por moriscos hasta su expulsión 1610.
En 1833 cuando se estableció la división territorial de España en provincias se incluyó a Gátova en la provincia de Castellón. Hasta que en 1995 se modificó el límite provincial a instancias del Ayuntamiento y los vecinos del mismo para pasar a formar parte de la provincia de Valencia.
La ruta la iniciamos desde el aparcamiento ante el Centro Cultural en dirección norte, atravesamos el puente de la carretera y a la derecha visitamos la primera fuente de la ruta donde podemos llenar las cantimploras de agua fresca. La Fuente de los 15 Chorros o de San Isidro, al lado está el lavadero municipal. Volvemos a la carretera CV-25 y enseguida encontramos a la izquierda un camino muy bien señalizado como GR-10 y SL-CV 129 que baja hacia la Cooperativa hasta cruzar el Barranco de Carraixet donde la senda empieza a remontar la montaña.
Pasamos por el mirador de Era Pino y el sendero continúa subiendo hacia la siguiente fuente, la Fonfria, Aquí tomamos el camino hacia la izquierda siguiendo las marcas de GR y SL. A los pocos metros nos desviamos a la derecha por senda que pronto nos devuelve a otra pista, donde dejamos las señales para ir a visitar el despoblado morisco de Marmalé, vamos primero a la izquierda y enseguida a la derecha por senda que entra dentro de los terrenos del cuartel militar de Marines.
La senda va bajando por el Barranco de los Cinglos, en cuyo lecho encontramos otra fuente y acaba en las ruinas del antiguo poblado de Marmalé, donde hallamos un profundo túnel. La pista a la izquierda lleva a la Fuente de Marmalé y el gran depósito contraincendios. Nosotros vamos por la pista a la derecha remontando el Barranco del Algarrobo, hasta cruzar una puerta metálica y poco mes adelante una cadena que marcan el fin de los terrenos militares.
Aquí reencontramos las marcas del GR y SL que seguimos a la izquierda y en la siguiente bifurcación seguimos a la derecha por el sendero local, dejado lo GR-10 que va a la izquierda.
Marchamos entre campos de secano y al poco rato encontramos el área recreativa y la fuente del Rebollo. Seguimos por el camino asfaltado y en el primer cruce dejamos el asfalto y giramos a la izquierda para ir a visitar el yacimiento arqueológico del Torrejón de Gátova, que se localiza en un lugar muy estratégico del territorio edetano, en el corazón de la Sierra Calderona. El yacimiento arqueológico del Torrejón se extiende sobre un pequeño tozal ocupando una superficie de unos 3.000 m² en forma de elipse orientada Norte-Sur. El Torrejón estuvo habitado, entre los siglos IV a II a. C. Entre la superficie excavada destaca una gran torre rectangular que le da nombre al yacimiento. Esta torre tenía que flanquear la puerta principal de entrada al poblado y su tamaño simboliza su poder y riqueza.
Después de su visita volvemos al camino, donde hay un gran aljibe. Continuamos avanzando y el camino nos lleva de nuevo al asfalto, donde unos metros más adelante encontramos el área recreativa y la fuente de la Alameda. Proseguimos el camino unos metros y giramos a la derecha atravesando el barranco por un puente, el nuevo camino marcado de verde y blanco nos lleva a las piscinas municipales y a la carretera CV-25 cerca de la entrada de Gátova, donde finalizamos la ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto, hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

Font dels 15 xorros o de Sant Isidre

Flora

Font dels Cingles

Ruines

Ruïnes del despoblat morisc de Marmalé