Temps de déplacement  4 hours 34 minutes

Recorded mai 2019

5,3

Vu 12 fois, téléchargé 0 fois

près de Priesmont, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

Voorbij Eben-Emael volgen de Hoge Venen en de Ardennen. Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Vandaag een vochtige etappe, de hele tocht gaat door de regen wat ook op de foto's is te zien. Echter de omgeving blijft prachtig met de afwisselende bos en veldwegen. We komen echt helemaal niemand tegen. Een paar koeien die staan te schuilen onder de bomen zeggen niet veel.

Vanaf de parkeerplaats bij de kerk in Vielsalm lopen we langs een monument voor de slachtoffers uit de oorlog, langs de kerk, langs een fontein en komen bij een 2e monument voor gevallenen in de beide oorlogen.

We verlaten de bebouwing van Vielsalm en lopen het bos in met aan de linkerzijde nog zicht op het stadje beneden. Langs het bospad liggen bemoste leistenen muurtjes. na een bos komt een open gedeelte waar in de afgerasterde percelen soms koeien staan te grazen of te schuilen onder de bomen.

In een volgend bosperceel komen we een doorwaadplaats tegen waar ook informatie wordt gegeven over de waterlopen in de vallei.

Door de overvloedige regen lopen we soms over droge bospaadjes maar ook wel over een beekachtig paadje waar het water in stromen naar beneden gutst. De schoenen raken zo toch wel een beetje doorweekt maar de kleding blijft waterdicht en warm.

Het eerste dorpje dat we tegenkomen is Commanster de Vielsalm. Hier een gesloten kerkje, een klein chateau achtige boerenvesting, een kapelletje en een grappige "weersteen". Als je de foto ziet herken je dit grappige weerstation.

Het volgende dorpje dat de route aandoet is Braunllauf. Dit is al Duitstalig en vroeger Duits gebied geweest.
Hier een jaren 60 kerk en een overdekte picknickplaats met routekaarten voor wandelaars, mountainbikers en gewoon fietsers. Erg handig.

Als laatste voordat we bij de camping aankomen in Grufflingen zien we nog een overdekte pauzeplek. Hierbij staat een grenssteen uit 1816 en een bord met uitleg over dit gebied dat in relatief korte tijd onder diverse mogendheden heeft geleefd.

De camping Hohenbusch ligt aan de doorgaande weg N62 en dit is geen prettige weg om langs te lopen. Wij gaan dan ook een klein stukje verder op de GR en lopen dan linksaf daar waar de route rechts gaat. Nu lopen we veilig en weer mooi over een veldweg richting de camping. Het is een bekend stukje want onze lokale wandeling heeft hier ook het pad gevolgd.

Voor als je wilt kijken naar deze wandeling vanaf de camping.

Een stadje aan de Salm-rivier. Levendig plaatsje met een kerk uit de jaren 60, een stuwmeertje waar je omheen kunt lopen, horeca, logies en diverse detailhandel. Ook twee supermarkten zijn hier te vinden.
Links nog een mooi uitzicht op de vallei van de Salm met de in de verte de heuvel waar we gisteren vanaf zijn gekomen.
Ondanks de regen mooie plaatjes
Nu gebruiken we het bruggetje maar even.
Informatie over het ontstaan en regulering van de waterlopen.
Soms een smal droog pad, soms is het pad zelf tot beek geworden.
Kerk, kapel, pastorie en klein chateau in Commanster Vielsalm.
Bankje onder een kastanjeboom met een fantastisch uitzicht.
Overdekte rustplaats met een informatiebord. Hierop de wandelroute's, de mountainbike route's en de normale fietsrondjes via knooppunten. Naast dit hutje een "heiligheidje" en even verderop een kerkje.
Koeien schuilen in de luwte van de bomenrij tegen de regen
Bij de overdekte schuilhut staat een grenspaal en infobord over het verloop van het lokale gebied, tot wie het in de loop der tijden heeft behoord.
Om veilig op de camping te komen verlaten we hier de GR en gaan links af de landweg op. Dit in plaats van de N62 te volgen naar de camping. Voor het vervolg van de GR komen we weer hier terug.
Naast de veiligheid is dit omweggetje ook een stuk mooier.