Temps en mouvement  2 hours 41 minutes

3,6
7,3

Vu 673 fois, téléchargé 27 fois

près de Gesves, Wallonia (Belgique)

Het was alweer bijna drie maanden geleden dat ik een wandeling had gedaan van Originele Wandelingen en dus hoogdringend tijd om de draad weer op te pikken. De keuze viel op het relatief gemakkelijke vallei van de Samson dat op de website qua zwaarte wordt ingeschat op een vrij schappelijke twee blokjes. Dit pad loopt eveneens (gedeeltelijk) parallel met het Sentier d'Art en daarom mag je je onderweg ook verheugen op enkele kunstwerken.

Samson staat in het Vlaamse collectieve geheugen gegrift als de pratende hond van de Verhulstjes, maar is ook een klein riviertje van slechts zestien kilometer dat uitmondt in de Maas. Deze wandeling bevindt zich in de vallei van de Samson en volgt ook een kort stukje deze rivier. De Naamse Condroz bevindt zich tussen tweehonderd en driehonderd meter hoogte en vergt hier en daar wat klimwerk. Afdalingen zijn echter venijniger en met name enkele afdalingen op heuvelflanken zijn wat moeilijk(er) bij regenweer omdat het glibberig is.

Parkeren doe je in het centrum van Gesves waar er een klein superette is waar je je wagen kan zetten. Als daar onvoldoende plaats is, kan je eveneens achter het gemeentehuis parkeren waar zich een grotere parking bevindt, maar ook wel moeilijker om te vinden is. Het begin van deze wandeling doet eerder vermoeden dat je in Vlaamse velden bent dan in Ardense heuvels want gedurende ruim vijf kilometer gaat het voornamelijk langs akkers en weilanden. De wandelroute loopt dus gedeeltelijk parallel met het Sentier d'Art en het eerste kunstwerk bevindt zich al na ruim een kilometer wandelen. Het is een ietwat vreemde driehoekige constructie waar je ook in kan schuilen.

Het eerste uur verloopt erg gemoedelijk en is ook wat gewoontjes. De gedachte bekruipt me dat ik evenzeer in mijn eigen buurt had kunnen wandelen, wilde ik weilanden en akkers zien. Het landschap is wel fraai, maar na een uurtje wandelen wel erg monotoon. De overige negen kilometer gaan door bossen, valleien en langs de Samson en weet vanaf dan wel permanent te boeien. Een klein pijnpuntje is wel dat er op dit traject regelmatig verharde wegen zijn die fungeren als verbindingsweg tussen de verscheidene bossen. Geen groot probleem, maar toch wel jammer.

Vanaf kilometer vijf tot en met negen gaat het eerst via een heuvelflank die toch wat evenwichtskunst vergt, daarna een kiezelweg en tenslotte een bos dat het hoofdmoot vormt van deze kilometers. Markant is dat het bos wel erg donker is en er is ook vrij veel modder aanwezig. Op deze miezerige zaterdag had ik mijn wandeling strategisch gepland zodat het tussen twee regenbuien in zat. Dat neemt niet weg dat de regen van de voorbije week ervoor heeft gezorgd dat dit pad soms de allure heeft van drijfzand in miniformaat. Het vergt wat meer oplettendheid, maar is toch (een stuk) leuker om te wandelen dan de eerste vijf kilometers.

Het laatste stuk van de wandeling vangt aan na ongeveer negen kilometer waar er ook een nieuw stuk van het Sentier d'Art begint. Hier kom ik na bijna twee uur wandelen de eerste wandelaars tegen op mijn pad en zij waren op zoek naar de weg. Dat was ik dus ook aan het doen. Een eerste poging bracht me langs de Samson, maar al snel zag ik dat dit het verkeerde pad was. Het is overigens wel een mooie gelegenheid om de Samson te bewonderen. Ik deed dus dan het meest logische: opnieuw het verkeerde pad kiezen, maar deze keer hield ik voet bij stuk. Deze uiterst kleine omweg brengt me na een paar honderd meter opnieuw op de juiste route. Hier bevindt zich ook de meest pittige klim van de dag.

Wat later ga ik door het gehucht van Pré d'Amite en hier zijn de paden op z'n gladst en glibberigst. Hier ben ik voorzichtig met het wandelen, zeker wanneer sommige paden behoorlijk stijl naar beneden dalen. Op sommige stukken staan er leuningen voor wat houvast, maar dat is slechts uitzonderlijk. De gevaarlijkste afdaling is net na de bibliotheek van Gesves waar een weinig gebruikt pad behoorlijk hard naar beneden gaat. De wandelpaden hierna zijn gelukkig wat minder avontuurlijk, maar vragen nog steeds het nodige respect. Na drie uur wandelen sta ik terug aan mijn wagen en is de vijftiende wandeling afkomstig van Originele Wandelingen dit jaar afgerond.

De eerste vijf kilometers vind ik lichtjes teleurstellend omdat de kilometers rechtdoor langs weilanden en akkers weinig weten te inspireren. Daarna wordt de wandeling een stuk leuker en diverser langs mooie bossen en passages langs de Samson. Het venijn zit 'm in de staart bij de soms abrupte afdalingen over kleine, hobbelige paadjes die bij regenweer wat moeilijker begaanbaar zijn.
Monument

Gemeentehuis van Gesves

Route 66 Gesvoise

Kunstwerk op Sentier d'Art

Standbeeld

Pique-nique

Bankje

Panorama

Vallei van een klein beekje

Site ornithologique

Kijkhut

Samson rivier

De Samson is een rivier in België die ontspringt in de gemeente Gesves in de Condroz ten oosten van Namen. Het is een rechterzijrivier van de Maas met een lengte van 16 kilometer en ze mondt in het gehucht Samson bij Namêche in de Maas uit. De watermolen van de Abdij van Grandpré in Faulx-les-Tombes ligt aan de Samson. Het gemiddelde debiet van de Samson ter hoogte van Mozet bedroeg tussen 1992 en 2001 0,91 m³/s. Categorie: Rivier in Namen (provincie) Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Samson_(rivier)