4,3
8,7

Vu 154 fois, téléchargé 5 fois

près de Oix, Catalunya (España)

Dins la col.lecció rutes Parròquies Alta Garrotxa. Descripció en idiomes

CAT

La vall d’Hortmoier és una petita joia al cor de l’Alta Garrotxa, humida i aforestada, envoltada de cingles i amb un engorjat -el pas dels Lliberals- on l’aigua corre tot l’any.

Sortim del poble d’Oix i enfilem el carrer major fins que trobem el pal G9 camí del Pairé. Anem cap a Sant Andreu de Bestracà. Caminem amunt per una pista pavimentada i deixem enrere les últimes cases del poble. Al final de la pujada les marques ens fan girar cap a l’esquerra per agafar una pista de terra. Seguim fins que les marques ens fan girar a l’esquerra per agafar un corriol que puja, però de seguida torna a desembocar a la pista. La travessem i continuem pel corriol. A mesura que anem guanyant alçada podem contemplar una bona panoràmica d’Oix.

Caminem fins a tornar a trobar la pista de terra. Girem a la dreta i seguim fins a trobar la carretera asfaltada que va d’Oix a Beget, la travessem i agafem la pista de terra que hi ha a l’altra banda. Anem pujant fins a arribar a la casa del Pairer d’Oix, des d’on podem veure unes magnífiques vistes de la serra de Bestracà.

Entrem en un bosc d’alzines. Seguim per la carretera fins a trobar el pal G8 coll de Bestracà i agafem la direcció a Sant Andreu de Bestracà fins a trobar el pal AG5 Sant Andreu de Bestracà. Anem a Sant Andreu de Bestracà, continuant per la pista, fem una pujada, passem per davant de la casa de Bestracà i al final de la pujada trobem l’església. Un cop visitada l’església, reculem fins al pal AG5 i girem a la dreta per agafar el camí que baixa cap a Hortmoier.

Deixem la pista i passem per davant de la font de Bestracà, on hi ha un abeurador. Al cap d’uns metres passem pel costat d’una bassa: el corriol baixa sense fer grans desnivells i passa per boscos de pi, roure martinenc i alzina. Creuem el torrent de la Rabassa i continuem. El camí va relativament planer fins a trobar les ruïnes de la casa de can Jepet. A partir d’aquí el camí va baixant fent algunes ziga-zagues per guanyar desnivell fins a passar pel costat de can Passalaigua. El camí desemboca a una pista de terra, girem a la dreta i anem baixant fins a trobar el pal AG6 la Farga, des d’on anem en direcció a l’església de Sant Miquel d’Hortmoier.

Caminem per la pista de terra fins a la casa de la Farga, deixem la pista i agafem un corriol que segueix recte i travessa un torrent. Pugem fent algunes marrades per guanyar desnivell. En algun punt el camí s’obre una mica i ens permet veure unes bones vistes de la muntanya del Comanegra (1.557 m). Seguim les marques fins que arribem en una clariana que es coneix com a collada dels Muls. Continuem i arribem a la casa abandonada de les Feixanes. Agafem una pista de terra que s’endinsa cap a la vall d’Hortmoier. Caminem per la pista fins a arribar a una gran clariana, on a dalt d’un petit turó hi ha la casa enrunada de Coll Joell. Al cap d’una estona d’haver passat la casa, trobem a la dreta la font de Coll Joell. Seguim per la pista fins a trobar un portal de ferro. El travessem i a l’altra banda trobem el pal AG7 riera de Beget, que ens portarà a l’església de Sant Miquel d’Hortmoier. Girem a l’esquerra, travessem la riera de Beget i, al cap d’uns metres d’haver-la creuat, girem a la dreta i trobem dos roures monumentals que es coneixen amb el nom de roures del Rei. Continuem per la pista, creuem una torrentera i de seguida agafem el camí que surt a l’esquerra. Fem una petita pujada i arribem a un prat al fons del qual veiem l’església. Un cop visitada l’ermita, reculem fins al pal AG7.

Ara girem a l’esquerra i continuem per la pista fins a trobar el pal AG8 la Plantada. Seguim cap a Oix. Travessem un pas canadenc i anem deixant enrere la vall d’Hortmoier. A l’esquerra, a l’altre costat de riu, veiem un camí que transcorre penjat al cingle. Es coneix com a salt dels Liberals (durant la Tercera Guerra Carlina s’hi van fer estimbar presoners de l’exèrcit liberal, procedents de la Pobla de l’Illet).

Seguim per la pista fins a trobar el pal MiO5 carretera d’Hortmoier, des d’on seguim cap a Oix. Travessem el pont Trencat, un pont amb un forat al mig que fa de desguàs, força deteriorat. A l’altre costat trobem el pal MiO4 pont Trencat. Continuem cap a Oix per la carretera de terra, travessem un passallís i fem una petita pujada per després baixar suaument. Travessem un parell de cops la riera d’Oix a gual, ja que només porta aigua quan hi ha fortes pluges. Passem pel costat de la casa de can Pei, després trobem una granja a la dreta i al cap d’uns metres arribem a la carretera asfaltada que va d’Oix a Beget. En pocs minuts arribem al poble.

ESP
El valle de Hortmoier es una pequeña joya en el corazón de la Alta Garrotxa, húmeda y boscosa, rodeada de riscos y con un desfiladero -el pas dels Lliberals- donde el agua corre todo el año.

Salimos de Oix, subimos por la calle mayor hasta el palo G9 camí del Pairé. Vamos hacia Sant Andreu de Bestracà. Caminamos hacia arriba por una pista pavimentada y dejamos atrás las últimas casas. Al final de la subida l giramos a la izquierda para tomar una pista de tierra. Seguimos hasta que las marcas nos hacen girar a la izquierda para tomar un sendero que sube, pero enseguida vuelve a desembocar a la pista. La cruzamos y continuamos por el sendero.

Caminamos hasta encontrar la pista de tierra, de nuevo. Giramos a la derecha y seguimos hasta la carretera asfaltada que va de Oix a Beget, la cruzamos y cogemos la pista de tierra del otro lado. Vamos subiendo hasta llegar a la casa del Pairé, podemos ver unas magníficas vistas de la serra de Bestracà.

Entramos en un bosque de encinas. Seguimos por la carretera hasta encontrar el poste G8 coll de Bestracà y tomamos la dirección a Sant Andreu de Bestracà hasta encontrar el poste AG5 Sant Andreu de Bestracà. Vamos hacia la iglesia, continuando por la pista, subimos, pasamos delante de la casa de Bestracà y al final de la subida encontramos la iglesia. Una vez visitada, retrocedemos hasta el palo AG5 y giramos a la derecha para tomar el camino que baja hacia Hortmoier.

Dejamos la pista y pasamos por la fuente de Bestracà, donde hay un abrevadero. Al cabo de unos metros pasamos junto a un pequeño estanque: el sendero baja sin grandes desniveles y pasa por bosques de pino, roble y encina. Cruzamos el torrente de la Rabassa y continuamos. El camino va bastante llano hasta encontrar las ruinas de la casa de Can Jepet. A partir de aquí el camino va bajando haciendo algunos zigzags para ganar desnivel hasta pasar junto a Can Passalaigua. El camino desemboca en una pista de tierra, giramos a la derecha y vamos bajando hasta encontrar el poste AG6 la Farga, desde donde vamos dirección a la iglesia de Sant Miquel d’Hortmoier.

Caminamos por la pista de tierra hasta la casa de la Farga, dejamos la pista y cogemos un sendero que sigue recto y cruza un torrente. Subimos siguiendo unas curvas para ganar desnivel. Seguimos las marcas hasta que llegamos a un claro conocido como Collada dels Muls. Continuamos y llegamos a la casa abandonada de les Feixanes. Tomamos una pista de tierra que se adentra en el valle de Hortmoier. Caminamos por la pista hasta llegar a una gran claro, sobre una pequeña colina está la casa en ruinas de Coll Joell. Pasada la casa, encontramos a la derecha la font de Coll Joell. Seguimos por la pista hasta encontrar un portal de hierro. Lo cruzamos y en el otro lado encontramos el poste AG7 Riera de Beget, que nos llevará a la iglesia de Sant Miquel d’Hortmoier. Giramos a la izquierda, cruzamos el arroyo de Beget y, al cabo de unos metros, giramos a la derecha y encontramos dos robles monumentales que se conocen con el nombre de los robles del Rei. Continuamos por la pista, cruzamos una torrentera y enseguida tomamos el camino que sale a la izquierda. Subimos una pequeña subida y llegamos a un prado y al fondo la iglesia. Una vez visitada la ermita, retrocedemos hasta el palo AG7.

Ahora vamos a la izquierda y continuamos por la pista hasta encontrar el poste AG8 la Plantada. Seguimos hacia Oix. Cruzamos un paso canadiense y vamos dejando atrás el valle de Hortmoier. A la izquierda, al otro lado de río, vemos un camino q colgado al risco. Se conoce como Pas dels Lliberals (durante la Tercera Guerra Carlista se despeñaron prisioneros del ejército liberal, procedentes de la Pobla de l’Illet).

Seguimos por la pista hasta encontrar el poste MiO5 carretera de Hortmoier, y hacia Oix. Cruzamos el pont Trencat. En el otro lado encontramos el poste MiO4 pont Trencat. Continuamos hacia Oix por la carretera de tierra, cruzamos un passallís, una pequeña subida y luego bajamos suavemente. Cruzamos un par de veces la riera, ya que sólo lleva agua cuando hay fuertes lluvias. Pasamos al lado de Can Pei, después encontramos una granja a la derecha y al cabo de unos metros llegamos a la carretera asfaltada que va de Oix a Beget. En pocos minutos llegamos al pueblo.

FR
La Vall d’Hortmoier est un petit bijou au cœur de la Haute Garrotxa ; c’est une vallée humide et peuplée de forêts, entourée de falaises et qui comprend un défilé -El Pas dels Liberals- où l’eau coule pendant toute l’année.

Vous sortirez du village pour la grand rue, carrer major, jusqu’au poteau G9 Camí del Pairé vers Sant Andreu de Bestracà. Vous monterez par une piste pavée et laisserez les dernières maisons du village. Les marques vous feront tourner à gauche pour emprunter une piste en terre. Vous continuerez jusqu’à ce que les marques vous fassent tourner à gauche pour prendre un sentier qui monte et qui débouche très vite sur la piste. Vous la traverserez et vous continuerez dans le sentier. Vous marcherez jusqu’à ce que vous retrouviez la piste en terre. Vous tournerez à droite et vous continuerez jusqu’à la route goudronnée qui va d’Oix à Beget, vous la traverserez et vous prendrez la piste en terre de l’autre côté. Vous continuerez à monter jusqu’à la maison du Pairé d’Oix.

Vous pénétrerez dans un bois. Vous suivrez la route jusqu’au poteau G8 Coll de Bestracà et vous prendrez la direction Sant Andreu de Bestracà jusqu’au poteau AG5 Sant Andreu de Bestracà. Vous continuerez sur la piste qui monte à l’église.Vous passerez devant la maison de Bestracà et au bout de la montée vous verrez l’église. Après la visite de l’église vous reculerez jusqu’au poteau AG5 et vous tournerez à droite pour prendre le chemin qui descend vers Hortmoier.

Vous abandonnerez la piste et vous passerez devant la source Font de Bestracà où se trouve un abreuvoir. Passerez à côté d’un étang. Le sentier continue à descendre légèrement. Vous traverserez le Torrent de la Rabassa et vous continuerez. Le chemin est plat jusqu’aux ruines de la maison de Can Jepet. À partir de là, le chemin commence à descendre et à zigzaguer pour perdre de la hauteur jusqu’à ce que vous passiez à côté de Can Passalaigua. Le chemin débouche sur une piste en terre, vous tournerez à droite et vous continuerez à descendre jusqu’au poteau AG6 La Farga où vous prendrez la direction Sant Miquel d’Hortmoier.

Vous marcherez sur la piste en terre jusqu’à la maison de la Farga où vous prendrez un sentier qui continue tout droit et qui traverse un torrent. Vous monterez en faisant quelques détours. Vous suivrez les marques jusqu’à une clairière connue sous le nom de Collada dels Muls. Vous arriverez ensuite à la maison abandonnée de les Feixanes et vous prendrez une piste en terre qui s’enfonce dans la Vallée d’Hortmoier. Vous marcherez jusqu’à une grande clairière où vous verrez, tout en haut d’une petite colline, la maison démolie de Coll Joell. Après avoir dépassé la maison, vous trouverez sur la droite la source Font de Coll Joell. Vous continuerez sur la piste jusqu’à un portail en fer. Vous le traverserez et de l’autre côté verrez le poteau AG7 Riera de Beget qui vous mènera à l’église de Sant Miquel d’Hortmoier. Vous tournerez à gauche, traverserez la rivière de Beget et au bout de quelques mètres vous tournerez à droite, vous verrez deux chênes monumentaux connus sous le nom de Roures del Rei. Vous continuerez sur la piste, vous traverserez le lit d’un torrent et tout de suite vous prendrez le chemin sur la gauche. Vous monterez et arriverez dans un pré au fond duquel vous verrez l’église. Après avoir visité l’église, vous reculerez jusqu’au poteau AG7.

Vous tournerez maintenant à gauche sur la piste jusqu’au poteau AG8 La Plantada. Continuerez vers Oix, traverserez une barrière canadienne et petit à petit vous laisserez derrière vous la vallée d’Hortmoier. Sur la gauche, de l’autre côté du cours d’eau, vous verrez un chemin accroché sur la falaise. Il est connu sous le nom de Salt dels Liberals (en mémoire des prisonniers de l’armée libérale, qu’on obliger à sauter pendant la Troisième Guerre Carliste)

Vous continuerez sur la piste jusqu’au poteau Mi05 Carretera d’Hortmoier où vous continuerez vers Oix. Vous traverserez le Pont Trencat, le pont cassé, qui se trouve en très mauvais état. De l’autre côté vous trouverez le poteau Mi04 Pont Trencat. Vous continuerez vers Oix par la route en terre, vous traverserez un gué, vous emprunterez une petite montée et ensuite vous descendrez légèrement. Vous traverserez deux fois la rivière d’Oix à gué ; il n’y a de l’eau que lors de fortes pluies. Vous passerez à côté de la maison de Can Pei, vous verrez ensuite une ferme sur la droite et vous arriverez sur la route goudronnée qui va d‘Oix à Beget et quelques minutes plus tard vous arriverez au village.

ENG
The Hortmoier valley is one of the jewels in the crown of L’Alta Garrotxa. Humid and for the most part densely forested, it is surrounded by tall cliffs and has but one entrance via a narrow gorge – El Pas dels Lliberals – where water flows all-year round

In the village of Oix, walk up the main street to signpost G9 Camí del Pairé, where you should follow the direction ‘Sant Andreu de Bestracà’. Continue up the street leaving behind the last houses in the village. At the end, turn left along a track as indicated by the paint marks until they point you left again along a path. Start to climb but come back out soon on to the track. Cross straight over and continue climbing with good views back down to Oix.

Eventually, you reach the track again, which you should follow to the right up to the Oix-Beget road. Cross straight over and continue up the dirt track on the other side, which takes you to the splendid old house of El Pairer d’Oix, from where there are magnificent views up to a rocky ridge, Serra de Bestracà.

After the house, the track heads into a holm-oak forest and climbs to signpost G8 Coll de Bestracà, where you are pointed onwards to ‘Sant Andreu de Bestracà’. At signpost AG5 Sant Andreu de Bestracà, it is worth detouring to the church of Sant Andreu along a track that heads uphill past the house of Bestracà and on to the church itself. Once you have visited the church, retrace your steps to AG5, turn right and start down the path that leads into the valley of Hortmoier.

Follow the path past a natural spring, Font de Bestracà, where there is a drinking trough for cattle. A few metres further on, pass a pond, after which the path starts to drop gently downhill through a mixed oak and pine forest. Cross a stream, Torrent de la Rabassa, and continue along a relatively level path until you reach the ruins of a house, Can Jepet. From here, the path starts to zigzag downhill to another house, Can Passalaigua. Here, pick up a track, turn right and head down towards signpost AG6 La Farga, where you should follow the indications for ‘Església de Sant Miquel d’Hortmoier’.

Follow the track as far as La Farga, where you pick up a path that continues straight on over a stream. Wind uphill and wherever the forest opens up, enjoy the views across the valley to the peak of Comanegra (1557m). Follow the paint marks as far as a clearing, Collada dels Muls. Continue ahead to reach the abandoned house of Les Feixanes, where you will come to a track that starts to drop down into the Hortmoier Valley. This track takes you down to a large open space with another ruined house, Coll Joell, standing on a small knoll to the north. Just after the house there is a natural spring, Font de Coll Joell. The track winds down to a metal gate with on the other side signpost AG7 Riera de Beget that points you on to the church of Sant Miquel d’Hortmoier. Turn left, cross the river, Riera de Beget, and then almost immediately turn right to come to two enormous oaks, known as the King’s Oaks (Roures del Rei). Follow the track, cross a stream and then pick up a track heading off to the left. After a short climb you come to a large open space with the church behind it. Once you have visited the church retrace your steps to signpost AG7.

Back at the signpost, turn left and follow the track as far as signpost AG8 La Plantada. Continue on towards Oix, crossing soon a cattle grid and gradually leaving the marvellous Hortmoier valley. On the other side of the river halfway up the cliff you can see a path marked by a low retaining wall. This spot is known as ‘Liberal’s Leap’ because during the Third Carlist War Liberal prisoners from the village of La Pobla de Lillet were thrown off the cliff edge here by the followers of the pretender to the Spanish throne, Carlos de Borbón.

The track takes you to signpost MiO5 Carretera d’Hortmoier, which points you on to Oix. Cross El Pont Trencat, a high bridge in need of some repairs and with a hole in the ground in the middle that acts as a drain. On the other side at signpost MiO4 Pont Trencat, continue on towards Oix along the track. Cross a ford, after which the track at first climbs and then gently heads downhill. Cross the dry river bed a couple of more times (there is only water after heavy rain) and head up past a restored farm with stables, Can Pei. A little further on you pass below a working farm and then on to road from Oix to Beget. Keep straight on and in a few minutes you’ll be back in Oix.