Publié 8 août 2020

Recorded août 2020

3,0
6,0

près de De Panne, Flanders (Belgique)

( En français plus bas )

Een heerlijke wandeling door de rijke duinen en de mooie wijken van De Panne. Maar ook recht op de grens met Frankrijk. Unieke landschappen, ook met een machtig zicht op zee.

Startpunt:
Starten doe je aan knooppunt 18 ter hoogte van het Bezoekerscentrum Duinpanne.
Bewegwijzering:
Volg de knooppuntenbordjes 18-17-16-2-1-4-3-59-2-1-5-6-15-14-18
Op je route:
Bezoekerscentrum Duinpanne
Bezoekerscentrum Duinpanne in De Panne
In het bezoekerscentrum ontdek je alles over de thema's zee, strand en duin. Ook de ontstaans- en bewoningsgeschiedenis van de kuststreek komt aan bod. Je kan er ook even verpozen in de cafetaria.

! momenteel is het centrum gesloten voor verbouwingswerken, maar de cafetaria is wel open tijdens de zomermaanden.

MEER WETEN!

Dumontwijk
De Dumontwijk in De Panne
Deze wijk is een echte erfgoedparel. Sinds 1995 is de wijk beschermd als stadsgezicht met een aantal monumenten en beeldbepalende gebouwen. Een mooie wijk om even doorheen te wandelen.

Esplanade
De Esplanade en het Koning Leopold I-monument in De Panne
De Esplanade, de verkeersvrije promenade naar de zeedijk die uitgeeft op het Koning Leopold I-monument. Dit doet herdenken aan de eerste stappen die de eerste Belgische koning zette in ons land.
Leuk om weten! Kijk zeker ook eens naar de vele versjes die op de lantaarns te vinden zijn.

Het breedste strand
brede strand van De Panne met Google Streetview
De Panne is gekend voor zijn brede zandstrand, wel het breedste van de Kust. Zonder golfbrekers is het ook een ideale plaats om te zeilwagenrijden.

Vlaams Natuurreservaat De Westhoek
De Westhoekduinen in De Panne
Wandelen door de prachtige duinen van het Westhoekreservaat. Wist je dat dit het oudste Vlaamse natuurreservaat van ons land is? Je ontdekt er een rijke en levendige vegetatie.

Het Calmeynbos
Het Calmeynbos in De Panne
Dit duinbos is zo'n 66 ha groot en heeft een bijzonder grote biodiversiteit

DÉTAILS DE L'ITINÉRAIRE
Point de départ:
Vous pouvez commencer à la sortie 18 près du centre d'accueil Duinpanne.
Signalisation:
Suivez les panneaux de jonction 18-17-16-2-1-4-3-59-2-1-5-6-15-14-18
Sur votre itinéraire:
Centre d'accueil Duinpanne
Centre d'accueil Duinpanne à De Panne
Dans le centre d'accueil, vous découvrirez tout sur les thèmes de la mer, de la plage et des dunes. L'origine et l'histoire d'habitation de la région côtière sont également discutées. Vous pouvez également faire une pause à la cafétéria.

! le centre est actuellement fermé pour rénovation, mais la cafétéria est ouverte pendant les mois d'été.

Quartier Dumont
Le quartier Dumont à De Panne
Ce quartier est un véritable joyau du patrimoine. Depuis 1995, le quartier est protégé en tant que paysage urbain avec un certain nombre de monuments et de bâtiments emblématiques. Un quartier agréable à traverser.

Esplanade
L'Esplanade et le monument du roi Léopold Ier à De Panne
L'Esplanade, la promenade piétonne de la digue qui s'ouvre sur le monument du roi Léopold I. Cela commémore les premiers pas du premier roi belge dans notre pays.
Bon à savoir! N'oubliez pas de jeter un œil aux nombreux versets que l'on peut trouver sur les lanternes.

La plage la plus large
large plage de De Panne avec Google Streetview
La Panne est connue pour sa large plage de sable, la plus large de la côte. Sans brise-lames, c'est aussi un endroit idéal pour la conduite de voiliers.

Réserve naturelle flamande De Westhoek
Le Westhoekduinen à De Panne
Marcher à travers les belles dunes de la réserve de Westhoek. Saviez-vous qu'il s'agit de la plus ancienne réserve naturelle flamande de notre pays? Vous découvrirez une végétation riche et vivante.

Le Calmeynbos
Le Calmeynbos à De Panne
Cette forêt de dunes s'étend sur environ 66 ha et possède une biodiversité particulièrement élevée.