2,9
5,8

Vu 1934 fois, téléchargé 261 fois

près de Marc, Midi-Pyrénées (France)

[CA] La Porta del Cel 4. Pinet-Vallferrera

Itinerari pirinenc d'alta muntanya, bell i exigent, que enllaça en cinc etapes Tavascan i els refugis de les Bordes de Graus, Certascan, Pinet i Vallferrera, amb un recorregut circular de 58 km i 5.280 m acumulats de desnivell positiu. Dues de les cinc etapes discorren parcialment per l'Arieja (Occitània); la resta, pel Pallars Sobirà, dins dels límits del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Durant el recorregut s'utilitzen senyalitzacions verticals del parc natural, marques horitzontals de senders de gran recorregut (GR) i d'altres de pròpies. Si bé tot l'entorn és ple de raconades de bellesa singular, són remarcables les bordes de Noarre, els pics de Certascan i la Pica d'Estats, els estanys Blaus, de Certascan, Romedo, Sotllo i Naorte. Hi ha la possibilitat de fer el recorregut lliurement o sota la modalitat de cursa, prèvia inscripció. Els participants han de valorar la seva preparació tenint en compte les exigències del terreny d'alta muntanya (tarteres amb trams de grans blocs, pendents pronunciats, trams poc fressats, congestes a principis de temporada...) i les possibilitats de canvis de temps severs o la presència de boira. És recomanable fer la reserva als refugis amb temps prudencial. Practicable de començaments de juny a mitjan setembre.

La quarta etapa discorre entre els refugis de Pinet i de Vallferrera passant per la Pica d'Estats (3.143 m) i el coll de Sotllo. Tot i el fet de pujar fins al sostre de la Porta del Cel i de la llarga baixada fins al refugi de Vallferrera, es tracta d'una etapa relativament còmoda a causa de les característiques del camí, molt trepitjat, ben traçat i senyalitzat i d'un recorregut lògic i intuïtiu. L'ascensió a la Pica d'Estats pot complementar-se amb la del Montcalm (3.077 m) i, si resten temps i forces, amb la del Sotllo (3.073 m). A principis d'estiu cal parar compte amb les geleres i congestes que cobreixen part del recorregut superior (grampons i piolet o bastons ens seran útils).

Ruta senyalitzada.

0,00 km (2.236 m). Refugi de Pinet. Cal baixar cap a l'estany de Pinet en direcció O desfent un tram del camí d'accés al refugi. Una mica més avall, es deixa a la dreta (NO) el camí que puja des de l'Artiga i es continua cap a la desembocadura de l'estany. Apareixen les marques blanques i vermelles del sender de gran recorregut que uneix el GR 10 i el GR 11, entre Marc (vall de l'Artiga) i la vall Ferrera (Pallars Sobirà), que se seguirà fins al final de l'etapa. Es creua el desguàs de l'estany (km 0,10, 2.224 m) i es gira a l'esquerra (S) vorejant-lo.

0,30 km (2.269 m), 0 h 05 min. Bifurcació. Es deixa a la dreta (O) el trencall al port de l'Artiga i Certascan, per on discorre la tercera etapa del recorregut. Es remunta en direcció S pel llom rabassut que separa les petites valls de l'estany de Pinet, a l'esquerra (E), i de Bars, a la dreta (O), solcada pel riu d'Estats, profundament engorjat. Més amunt, el llom s'esvaneix en el vessant occidental de la punta d'Escassa i el camí discorre a mitja alçada, paral·lel al riu d'Estats, fins a situar-se molt a prop del seu curs, ja a tocar de l'estany d'Estats.

1,40 km (2.427 m), 0 h 32 min. Comalada de l'estany d'Estats. Uns 60 m abans de l'estany, i una mica per sobre del nivell de l'aigua, el camí tomba a l'esquerra (E) i s'enfila fortament en direcció E/SE seguint el vessant N de la valleta de Montcalm.

1,90 km (2.560 m), 0 h 53 min. Estany de Montcalm, petit i llargarut. Es gira a la dreta (S) i, seguint sempre en aquesta direcció, es remunten els drets pendents rocallosos que davallen del collet de la Cometa.

3,02 km (2.880 m), 1 h 45 min. Estany de la Cometa, cobert de neu i gelat pràcticament tot l'any. Es continua ascendint cap al S fins al collet de la Cometa, que es franqueja cap a l'esquerra (km 3,15, 2.950 m) per la seva banda E. Se surt a la valleta oriental de la cometa d'Estats, que descendeix a la dreta, i s'arriba a la bifurcació amb el camí del port de Sotllo.

3,19 km (2.909 m), 1 h 50 min. Bifurcació. Es deixa a la dreta (O) el trencall al port de Sotllo (per on es baixarà després). Se segueix flanquejant el collet cap a l'O/SO. 50 m més enllà, es torça bruscament a la dreta (S) deixant a l'esquerra el camí que puja, fent nombroses ziga-zagues, al Montcalm, de 3.077 m (el cim es troba a 0,75 km i a 30 min d'aquest punt; de tornada es pot enllaçar amb la Pica d'Estats pel coll de Riufred, de 2.978 m, sense perdre alçada). A continuació, el camí, ben traçat però cobert de neu fins ben entrada la temporada, remunta fortament en direcció S fins a la cota 3.000 m. Més amunt, tomba al SO i enllaça amb el desviament que ve del Montcalm (3.050 m). S'accedeix a un collet de la carena (3.110 m). A la dreta (NO), a menys de 5 min, hi ha el pic de Verdaguer (3.129 m). Es gira a l'esquerra (S/SE): el cim principal és a tocar.

3,75 km (3.143 m), 2 h 30 min. Pica d'Estats. Cim emblemàtic que ofereix una extraordinària panoràmica sobre el Pirineu central. Els que facin el recorregut en la modalitat d'inscripció han de recordar de marcar la targeta amb la pinça que hi ha a la base de la creu del cim. Es torna a baixar fins a la bifurcació situada sota el collet de la Cometa. És possible davallar directament al coll de Sotllo seguint el fil de l'aresta O des de la punta Verdaguer (recorregut aeri amb trams de desgrimpada fàcil, no recomanable en cas de mal temps).

4,33 km (2.909 m), 2 h 55 min. Bifurcació sota el collet de la Cometa. Ara es tomba a l'esquerra (O) seguint el fons de la vall fins a la cota 2.850 m, on el camí comença un flanqueig cap a l'esquerra pel vessant N de la coma (geleres fins ben entrada la temporada). L'estany de la Cometa d'Estats queda a la dreta, un centenar de metres per sota. Quan el camí és a la vertical del coll, gira al S i s'enfila de dret cap al pas.

5,25 km (2.874 m), 3 h 10 min. Port de Sotllo. Del vessant N de la carena del pic de Sotllo, a mà dreta (O), neix el camí costerut que duu sense dificultats al cim de Sotllo (3.073 m; a 0,45 km i 35 min des del coll). Es descendeix pel vessant S del port, per territori català, seguint pel camí ben fressat i marcat que zigzagueja per les tarteres de la coma d'Estats cap al gran estany d'Estats, que es passa per la seva riba O.

6,90 km (2.468 m), 3 h 50 min. Estany d'Estats, situat en un magnífic entorn. Es creua la seva desembocadura. El camí tomba al SO i a l'O per tornar a travessar el riuet, que ara es mantindrà a l'esquerra (E).

7,70 km (2.350 m), 4 h 05 min. Estany de Sotllo. El camí voreja tota la banda occidental de l'estany i després continua baixant decididament, sempre cap al S, de graonada en graonada, desgrimpant algun curt tram de roca. S'arriba als plans de Sotllo (km 9,25, 2.190 m): se segueix davallant (S) mantenint el riu de Sotllo a l'esquerra (E) i el camí s'acosta al fons de la vall, que ara es tanca.

9,60 km (2.120 m), 4 h 35 min. Es creua el riu per un pontarró i es continua pel vessant E de la vall. El camí planeja, supera un ressalt rocós i entra en una àrea on el bosc és periòdicament arranat per les allaus hivernals. Es fa alguna petita pujada. El riu s'enfonsa a mà dreta (O) excavant profundament la vall i el camí va girant cap al SE resseguint els lloms del serrat d'Areste fins que, havent canviat de vall, va a parar sobre el barranc del Port Vell.

11,15 km (2.050 m), 5 h. Es desemboca al camí de Vallferrera a la coma d'Areste i al port Vell. Es tomba a la dreta (SO) i es descendeix pronunciadament fins al refugi.

11,61 km (1.900 m), 5 h 15 min. Refugi de Vallferrera. Fi de la quarta etapa.

Tota la terra que el meu cor estima
des d'ací es veu en serres onejar

Aquests versos de Canigó fan referència al Puigmal, però són aplicables a la Pica d'Estats. És improbable trobar-se sol en un cim tan cobejat pels excursionistes; amb tot, si hi ha d'haver un lloc especial en un itinerari que utilitza una metàfora tan poètica com el "La Porta del Cel", aquest és la Pica d'Estats, i el seu referent, Verdaguer. Aquest literat, que va posseir el do de la paraula com pocs en el món, va recórrer l'alt Pirineu durant els estius de 1882 i 1883 a la recerca de coneixement i inspiració. Després d'un llarg periple, el dia 25 d'agost de 1883, havent sortit d'Auzat el vespre anterior, trepitjava el Montcalm, la Pica d'Estats i acabava la seva travessa a Andorra baixant pel barranc de Riufred i saltant el coll d'Arinsal. Tot un repte encara avui! Verdaguer va redactar Canigó al santuari del Mont (Alt Empordà). L'obra és un referent literari, però també un compendi geogràfic del Pirineu. El llibre es va publicar el 1886 i no ha parat de reeditar-se.

Més informació

[ES] La Porta del Cel 4. Pinet-Vallferrera

Itinerario pirenaico de alta montaña, bello y exigente, que enlaza en cinco etapas Tavascan y los refugios de Les Bordes de Graus, Certascan, Pinet y Vallferrera, con un recorrido circular de 58 km de longitud y 5.280 m acumulados de desnivel de subida. Dos de las cinco etapas discurren parcialmente por L'Ariège (Occitania); el resto por el Pallars Sobirà, dentro de los límites del Parque Natural de L'Alt Pirineu. Durante el recorrido, se utilizan señalizaciones verticales del parque natural, marcas horizontales de senderos de gran recorrido (GR) y también de otras propias. Si bien todo el entorno está lleno de rincones de belleza singular, son remarcables las bordas de Noarre, los picos de Certascan y la Pica d'Estats, los lagos Blaus, de Certascan, Romedo, Sotllo y Naorte. Existe la posibilidad de hacer el recorrido libremente o bajo la modalidad de carrera, previa inscripción. Los participantes han de valorar su preparación teniendo en cuenta las exigencias del terreno de alta montaña (canchales con tramos de grandes bloques de piedra, pendientes pronunciadas, tramos poco trillados, ventisqueros a principios de temporada...) y las posibilidades de cambios de tiempo severos o la presencia de niebla. Es recomendable hacer la reserva en los refugios con tiempo prudencial. La travesía es practicable desde comienzos de junio a mediados de septiembre.

La cuarta etapa discurre entre los refugios de Pinet y de Vallferrera pasando por la Pica d'Estats (3.143 m) y el collado de Sotllo. A pesar del hecho de subir hasta el techo de la Porta del Cel y de la larga bajada hasta el refugio de Vallferrera, se trata de una etapa relativamente cómoda debido a las características del camino, muy pisado, bien trazado y señalizado y de un recorrido lógico e intuitivo. La ascensión a la Pica d'Estats puede complementarse con la del Montcalm (3.077 m) y, si queda tiempo y fuerzas, con la del Sotllo (3.073 m). A principios de verano, hay que tener cuidado con los heleros y ventisqueros que cubren parte del recorrido superior (crampones, piolet y bastones nos serán útiles).

Ruta señalizada.

0,00 km (2.236 m). Refugio de Pinet. Hay que bajar hacia el lago de Pinet en dirección O desandando un tramo del camino de acceso al refugio. Un poco más abajo, se deja a la derecha (NO) el camino que sube desde L'Artiga y se continúa hacia la desembocadura del lago. Aparecen las marcas blancas y rojas del sendero de gran recorrido que une el GR 10 y el GR 11, entre Marc (valle de L'Artiga) y el valle Ferrera (Pallars Sobirà), que se seguirá hasta el final de la etapa. Se cruza el desagüe del lago (km 0,10, 2.224 m) y se gira a la izquierda (S) bordeándolo.

0,30 km (2.269 m), 0 h 05 min. Bifurcación. Se deja a la derecha (O) el desvío al puerto de L'Artiga y Certascan, por donde discurre la tercera etapa del recorrido. Se remonta en dirección S por el lomo que separa los valles del lago de Pinet, a la izquierda (E), y de Bars, a la derecha (O), surcado por el río de Estats, profundamente encajonado. Más arriba, el lomo se desvanece en la vertiente occidental de la punta de Escassa y el camino discurre a media altura, paralelo al río de Estats, hasta situarse muy cerca de su curso, ya cerca del lago de Estats.

1,40 km (2.427 m), 0 h 32 min. Valle del lago de Estats. Unos 60 m antes del lago, y un poco por encima del nivel del agua, el camino gira a la izquierda (E) y sube fuertemente en dirección E/SE siguiendo por la vertiente N del pequeño valle de Montcalm.

1,90 km (2.560 m), 0 h 53 min. Lago de Montcalm, pequeño y alargado. Se gira a la derecha (S) y, siguiendo siempre en esta dirección, se remonta por las pendientes rocosas que descienden del collado de la Cometa.

3,02 km (2.880 m), 1 h 45 min. Lago de la Cometa, cubierto de nieve y helado prácticamente todo el año. Se continúa ascendiendo hacia el S hasta el collado de la Cometa, que se franquea hacia la izquierda (km 3,15, 2.950 m) por su parte E. Se sale al pequeño valle oriental del altiplano de Estats, que desciende a la derecha, y se llega a la bifurcación con el camino del puerto de Sotllo.

3,19 km (2.909 m), 1 h 50 min. Bifurcación. Se deja a la derecha (O) el desvío al puerto de Sotllo (por donde se bajará después). Se sigue flanqueando el collado hacia el O/SO. 50 m más allá, se vira bruscamente a la derecha (S) dejando a la izquierda el camino que sube, haciendo numerosos zigzags, al Montcalm, de 3.077 m (la cumbre se encuentra a 0,75 km y a 30 min de este punto; de vuelta, se puede enlazar con la Pica d'Estats por el collado de Riufred, de 2.978 m, sin perder altura). A continuación, el camino, bien trazado pero cubierto de nieve hasta bien entrada la temporada, remonta fuertemente en dirección S hasta la cota 3.000 m. Más arriba, gira al SO y enlaza con el desvío que viene del Montcalm (3.050 m). Se accede a un collado de la cresta (3.110 m). A la derecha (NO), a menos de 5 min, se encuentra el pico de Verdaguer (3.129 m). Se gira a la izquierda (S/SE): la cumbre principal está muy cerca.

3,75 km (3.143 m), 2 h 30 min. Pica d'Estats. Cumbre emblemática que ofrece una extraordinaria panorámica sobre el Pirineo central. Los que hagan el recorrido en la modalidad de inscripción deben acordarse de marcar la tarjeta con la pinza que hay en la base de la cruz de la cima. Se vuelve a bajar hasta la bifurcación situada bajo el collado de la Cometa. Es posible bajar directamente al puerto de Sotllo siguiendo el hilo de la arista O desde la punta Verdaguer (recorrido aéreo con tramos en que tendremos que ayudarnos de las manos para bajar; no recomendable en caso de mal tiempo).

4,33 km (2.909 m), 2 h 55 min. Bifurcación bajo el collado de la Cometa. Ahora se gira a la izquierda (O) siguiendo el fondo del valle hasta la cota 2.850 m, donde el camino comienza un flanqueo hacia la izquierda por la vertiente N del valle (hay ventisqueros hasta bien entrada la temporada). El lago de la Cometa d'Estats queda a la derecha, un centenar de metros por debajo. Cuando el camino está en la vertical del collado, gira al S y sube derecho hacia el paso.

5,25 km (2.874 m), 3 h 10 min. Puerto de Sotllo. De la vertiente N de la cresta del pico de Sotllo, a mano derecha (O), nace el camino empinado que lleva sin dificultades a la cima de Sotllo (3.073 m; a 0,45 km y 35 min des del puerto). Se desciende por la vertiente S del puerto, por territorio catalán, siguiendo por el camino trillado y marcado que zigzaguea por los canchales del valle de Estats hacia el gran lago de Estats, que se pasa por su orilla O.

6,90 km (2.468 m), 3 h 50 min. Lago de Estats, situado en un magnífico entorno. Se cruza su desembocadura. El camino gira al SO y al O para volver a atravesar el riachuelo, que ahora se mantendrá a la izquierda (E).

7,70 km (2.350 m), 4 h 05 min. Lago de Sotllo. El camino bordea toda la parte occidental del lago y después continúa bajando decididamente, siempre hacia el S, teniendo que ayudarse de las manos en algún corto tramo de roca. Se llega a los llanos de Sotllo (km 9,25, 2.190 m): se sigue descendiendo (S) manteniendo el río de Sotllo a la izquierda (E) y el camino se acerca al fondo del valle, que ahora se cierra.

9,60 km (2.120 m), 4 h 35 min. Se cruza el río por un pequeño puente y se continúa por la vertiente E del valle. El camino llanea, supera un resalte rocoso y entra en un área donde el bosque es periódicamente cercenado por los aludes invernales. Se hace alguna pequeña subida. El río se hunde a mano derecha (O) excavando profundamente el valle y el camino va girando hacia el SE siguiendo la loma de Areste hasta que, habiendo cambiado de valle, va a parar sobre el barranco del Port Vell.

11,15 km (2.050 m), 5 h. Se desemboca en el camino de Vallferrera al valle de Areste y el Port Vell. Se gira a la derecha (SO) y se desciende pronunciadamente hasta el refugio.

11,61 km (1.905 m), 5 h 15 min. Refugio de Vallferrera. Fin de la cuarta etapa.

Tota la terra que el meu cor estima
des d'ací es veu en serres onejar

"Toda la tierra que mi corazón ama desde aquí se ve en sierras ondear." Estos versos de Canigó hacen referencia al Puigmal, pero son aplicables a la Pica d'Estats. Es improbable encontrarse solo en una cima tan deseada por los excursionistas; aún así, si debe haber un lugar especial en un itinerario que utiliza una metáfora tan poética como "La Porta del Cel", este es la Pica d'Estats, y su referente, Verdaguer. Este literato, que poseyó el don de la palabra como pocos en el mundo, recorrió el alto Pirineo durante los veranos de 1882 y 1883 en busca de conocimiento e inspiración. Tras un largo periplo, el día 25 de agosto de 1883, habiendo salido de Auzat la noche anterior, pisaba el Montcalm, la Pica d'Estats y terminaba su travesía en Andorra bajando por el barranco de Riufred y saltando el collado de Arinsal. ¡Todo un reto aún hoy! Verdaguer redactó Canigó en el santuario del Mont (Alt Empordà). La obra es un referente literario, pero también un compendio geográfico del Pirineo. El libro se publicó en 1886 y no ha parado de reeditarse.

Más información

[EN] La Porta del Cel 4. Pinet-Vallferrera

This pretty and very demanding Pyrenean high-mountain route links up Tavascan and the Bordes de Graus, Certascan, Pinet and Vallferrera refuges in five stages. It is a 58-km circular route with an accumulated positive difference in altitude of 5,280 m. Two of the five stages go through Ariège (France); the rest go through Pallars Sobirà, within the boundaries of the Alt Pirineu Natural Park. Used along the route are the vertical signs of the natural park and the horizontal marks of grande route (GR) paths, as well as other specific ones. The environment is full of beautiful places, but particularly outstanding are Bordes de Noarre village, the Pic de Certascan mountain, the Pica d'Estats summit and the Blaus, Certascan, Romedo, Sotllo and Naorte lakes. You can take the route freely or as a competition (the latter requires registration). Participants should assess their level of preparation, taking account of the demands of high-mountain terrain (screes with sections consisting of large blocks, steep slopes, not-very-beaten stretches, snow at the beginning of the season, etc.), and the potential for severe weather changes or fog. It is a good idea to book the refuges well in advance. The route can be taken from early June to mid September.

The fourth stage takes you from the Pinet refuge to the Vallferrera refuge, via the Pica d'Estats mountain (3,143 m) and the Sotllo pass. Even though you will climb to the highest point on La Porta del Cel route, and despite the long descent to the Vallferrera refuge, this is a relatively easy stage because of the characteristics of the path, which is well beaten, defined and signposted, as well as being logical and intuitive. Besides climbing to the summit of Pica d'Estats mountain, you may also want to climb the Montcalm mountain (3,077 m) and, if you have enough time and energy left, possibly the Pic de Sotllo mountain (3,073 m) too! In early summer, you need to be careful because glaciers and snow cover part of the higher route (crampons, sticks and ice axes may be required).