Coordonnées 1933

Uploaded 9 octobre 2017

Recorded octobre 2017

6,9

près de Labastide-Rouairoux, Occitanie (France)

Labastide-Rouairoux – Bornes armoriées – Four à verre – Haut Agoût – Le Fournas – les Clottes 2017-10-07 8:17
(Català – Français)

He sortit el matí del mateix lloc on podem lligar amb la ruta de fa unes setmanes Labastide-Rouairoux - Balmette - Dolmen du Plo de Laganthe - Menhir du Briol - Sentier Trois Cols (Hérault) 2017-09-10 7:57 i seguint l’actual GR7 anem a buscar el Sentier des Maîtres Verriers. També passarem per altres sentiers: des Cayrans i Fôret de Beson.

En primer lloc volia anar a veure un punt d’interès amb una denominació que desconeixia “borne armoriée”, i n’he anat a veure dos. Són fites de pedra amb escuts d’armes.

Al segle XVIII, molts van ser els municipis de la Montagne Noire a comptar en el seu territori d’activitat al voltant del vidre. Labastide Rouairoux és part d’aquests llocs, aquest recorregut m’ha permès descobrir un vell forn de vidre. Un decret del 1.445 indica que ningú pot exercir "l'esmentat art de la fabricació de vidre si no s’és noble". Els fabricants de vidre eren nobles als quals els sobirans van donar dret a practicar l'art i la ciència dels vidres. Pertanyien a la noblesa feudal i portaven el títol d’Escuder i Damisel·la. Els vidres formaven una unitat econòmica completa, d'una banda els llocs de producció (forns, zones d'emmagatzematge de fusta ...) i, d'altra banda, els espais habitables de les vidrieres, els treballadors i les seves famílies. Els vidres es troben principalment al mig del bosc (el més a prop del combustible possible) i els viticultors viuen en el lloc durant el període d'activitat dels forns de novembre a abril. El saber fer de les vidrieres es transmet de pare a fill i, per tant, s'estableixen al Tarn les famílies de les vidrieres durant diverses generacions. Les famílies de cavallers vidriers s'uneixen per matrimoni i, per tant, creaven vincles entre les diferents vidrieres (informació el full informatiu de “RANDO TARN Labastide-Rouairoux Les Maîtres du verre”).

Al Col de Beson he sortit del camí per anar fins a dalt de tot del Haut Agoût, la veritat és que no hi ha cap vista i he buscat el Borne 901 (que no he trobat ;-) però sí que he vist el segon “borne armoriée” que és conserva molt bé. Baixant ja m’he retrobat amb el GR7 i amb la continuació del Sentier de la Fôret de Beson.

Quan he arribat a Le Fournas (un petit hameaux) he intentat trobar la manera de connectar amb el PR de la ruta que vaig fer fa temps Ferrals-les-Montagnes – Plo de Bouzigues – Col de Serières – Peyroubaille (Béziers) 2011-11-06 8:12. Ha sigut un xic complicat a l’anada doncs és una pista forestal molt abandonada i costa de trobar, finalment he tingut que saltar un clos -fàcilment- i he arribat a dalt de tot, al PR, ple d’ovelles, vaques i algun cavall. Allà lluny he pogut veure un foc, semblava prou important, amb una columna de fum molt alta i espessa. Al dia següent he vist a un diari regional que hi havia hagut un foc forestal a Montouliers, emplaçat a le Minervois Héraultais, van cremar 50 hectàrees i un bomber va caure en un barranc de 15 metres i es va ferir greument, va ser evacuat en helicòpter. Tornar a Le Fournas (Commune de Ferrals les Montagnes).

Després he agafat de nou el Sentier les Maîtres Verriers, he anat baixant per un corriol magnífic travessant les ruïnes de les Clottes, un antic hameaux. Continuant arribo de nou a Labastide-Rouairoux. És una ciutat que té antigues fàbriques tèxtils, algunes en ruïnes també.

Una bonica caminada, fàcil, doncs la pendent de pujada és realment senzilla bàsicament per pistes, camins i uns pocs corriols, del Tarn. La baixada amb més pendent és a través de increïbles corriols plens de fulles i castanyes, de l’Hérault.

He pogut veure flors diferents a les nostres (ciclamen) i altres que la setmana passada veia (crec que era el Safrà bord - Crocus nudiflorus, que no cal confondre amb el còlquic - Colchicum autumnale). També he vist bastantes papallones -bona senyal-, coleòpters, una grossa llagosta de les que semblen un ocell quan volen ;-) i una au rapaç que s’ha posat sobre un camp abans de tornar a agafar el vol. Molt de faig i castanyers.

Son uns camins fàcils, amb un paisatge verd, esplèndid!!

Salut i Cames!!
___________________________________________________________________________________

J'ai commencé le matin au même endroit où on peut rencontrer la route de ça fait quelques semaines Labastide-Rouairoux - Balmette - Dolmen du Plo de Laganthe - Menhir du Briol - Sentier Trois Cols (Hérault) 2017-09-10 7:57 et suivant le GR7 actuel, nous chercherons le Sentier des Maîtres Verriers. Nous passerons également par d'autres sentiers: de Cayrans et Fôret de Beson.

Tout d'abord, je voulais aller voir un point d'intérêt avec une dénomination que je ne connaissais pas "borne armoriée", et je suis allé voir deux. Ils sont des monuments de pierre avec des boucliers d'armes.

« Au XVIIIème siècle, nombreuses étaient les communes de la Montagne Noire à compter sur leur territoire des verreries en activité. Labastide Rouairoux en fait partie, et ce sentier vous permettra de découvrir un ancien four à verre. Un décret de 1445 indique que nul ne peut exercer « le dit art de verrier s’il n’est noble ». Les verriers étaient des nobles auxquels les souverains ont donné le droit d’exercer l’Art et Science de Verrerie. Ils appartiennent à la noblesse féodale et portent le titre d’Ecuyer et de Demoiselle. La verrerie forme une unité économique complète avec d’une part les lieux de production (fours, aires de stockage de bois...) et d’autre part les lieux de vie des verriers, des ouvriers et de leurs familles. Les verreries sont le plus souvent au milieu des bois (au plus près du combustible) et les verriers vivent sur place pendant la période d’activité des fours de novembre à avril. Le savoir faire des verriers se transmet de père en fi ls et c’est ainsi que s’installent dans le Tarn des familles de verriers, sur plusieurs générations. Les familles de gentilshommes verriers s’unissent entre elles par mariages et tissent ainsi des liens entre les différentes verreries. » (Fiche informative “RANDO TARN Labastide-Rouairoux Les Maîtres du verre”)

Au Col de Beson, je suis allé au haut du Haut Agoût, la vérité est qu'il n'y a pas de vue et j'ai cherché le Borne 901 (que je n'ai pas trouvé ;-) mais j'ai vu le deuxième " borne armoriée" qui se maintient très bien. En descendant, j'ai rencontré le GR7 et la continuation du Sentier de la Fôret de Beson.

Quand je suis arrivé à Le Fournas (un petit hameau), j'ai essayé de trouver un moyen de connecter au PR de la route que j'ai fait depuis longtemps Ferrals-les-Montagnes - Plo de Bouzigues - Col de Serières - Peyroubaille (Béziers) 2011-11-06 8:12 . C'était un peu compliqué en première étape parce qu'il s'agit d'un sentier forestier très abandonné et il est difficile à trouver, j'ai finalement dû sauter une clôture - facilement - et j'ai atteint le sommet de tout, dans le PR, plein de moutons, de vaches et de certains cheval Là, ou loin, je pouvais voir un feu, il semblait assez important, avec une colonne de fumée très grande et épaisse. Le lendemain, j'ai lu dans un journal régional sur le fait qu'il y avait un incendie de forêt à Montouliers, dans le Minervois Héraultais, il a brûlé 50 hectares et un pompier a tombé dans un ravin de 15 mètres et il a été grièvement blessé, il a été évacué en hélicoptère. Retour à Le Fournas (Commune de Ferrals les Montagnes).

Ensuite, j'ai repris le Sentier les Maîtres Verriers, je descendis un magnifique sentier qui traverse les ruines du Clottes, un ancien hameau. En continuant, j'arrive de nouveau à Labastide-Rouairoux. C'est une ville qui a d'anciennes usines textiles, certaines en ruines aussi.

Une belle promenade, facile, car la pente de montée est vraiment simple, essentiellement par des pistes, des chemins et quelques petit chemins. La pente avec plus de pentes est à travers des petits chemins incroyables pleins de feuilles et de châtaignes.

J'ai pu voir différentes fleurs (cyclamen et le crocus d'automne). J'ai également vu de nombreux papillons -un bon signe-, des coléoptères… Hêtre commun et marronniers.

Ce sont des sentiers faciles, avec un paysage vert, splendide !!

Santé et jambes !! Salut i Cames !!