Temps en mouvement  5 hours 11 minutes

-12 m
6,0

Vu 67 fois, téléchargé 0 fois

près de Groot Agelo, Overijssel (Nederland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

Vandaag een route vanaf het kanaal Almelo-Nordhorn onder Groot Agelo naar Losser en om precies te zijn; de parkeerplaats "Kuipershoek" aan de Lossersestraat langs de N732.

Met de auto rijden we eerst vanaf camping "De Rammelbeek" in Lattrop een klein stukje naar het startpunt aan het kanaal en volgen die voor een 1,5 kilometer om dan het bos rechts in te gaan.
Het bos uit lopen we langs bossingels en velden naar de uitspanning " 't Stekkie" een leuk gelegen DHZ koffie en theehuisje.

Nu lopen we het bos "Roderveld" in van Natuurmonumenten. In dit bos langs het pad een oud nagebouwd tramhokje met oude lorrie, gebruikt in vroeger tijd om goederen te vervoeren tussen Oldenzaal en Denekamp. Ook een picknickplek met herdenkings-plaquette aan een natuurliefhebber.

We steken de N342 over die van Oldenzaal naar Denekamp loopt en gaan aan de overzijde omhoog naar de Paasberg. Op 80 meter ligt het hoogste punt van deze stuwwal uit de ijstijd.
Een mooi uitzicht is ons deel.

Afdalen en verder naar De Lutte, een dorp langs de A1. In het dorp een informatie-boerderij, een gezellig marktplein met horeca en de kerk.
Langs de Sint Jozefkapel verlaten we het dorp weer en via de fly-over kruizen we de A1.

Nu komen we in het volgende natuurgebied de "Boerskotten" en via oude kerkpaden lopen we verder zuidelijk richting Losser.
We steken de Oldenzaalse straat over, de N734 van Oldenzaal naar Losser en gaan dan het volgende natuurgebied in de "Snippert". In dit gebied een fraaie boerderij met informatie-punt bij de kleine parkeerplaats.

Vanuit de "Snippert" wandelen we weer een volgend gebied in "Landgoed het Oldenzaalse Veen" met hier fraaie beukenlanen, een Markesteen en een kikkerpoel vol lelie's.
Over een beukenlaan komen we nu aan de Lossersestraat, de N732 waar bij de parkeerplaats "Kuipershoek" ons eindpunt is.
Hier vandaan starten ook weer diverse wandelingen in de prachtige omgeving.

Link naar etappe Nr 9;

Link naar etappe Nr 11;

stationnement

Start en parkeerplaats

De parkeerplaats is aan het kanaal van Almelo naar Nordhorn bij de weg van Ootmarsum naar Rossum.

Links aanhouden

Lac

Kikkerpoel in 'Het Oldenzaalse Veen'

Markesteen

Laatste meters naar de parkeerplaats