Durée  3 hours 19 minutes

3,4
6,7

Vu 1096 fois, téléchargé 14 fois

près de Uilenhoek, Flanders (Belgique)

Donderdag 24 maart 2016 organiseerde wandelclub De Schooiers van Wichelen in buurgemeente Lede hun 'Hovaardige Boer wandeling' noemden. (Hovaardige Boeren is de bijnaam van de inwoners van Lede). De start was aan de cafetaria van Psychiatrisch Centrum 'Zoete Nood Gods' aan de Reymeersstraat.

Zoals bij vele wandelingen georganiseerd in wat grotere gemeentes, moesten onze wandeling beginnen met ruim een kilometer verstedelijkt gebied alvorens het parcours in de Vuystemansstraat wat landelijker werd.

Over de N442 Hoogstraat, door sportcomplex De Ommegang en door de smalle tuinsteegjes gingen we naar de Soleghemstraat die ons door aangenaam landelijk gebied tot aan de spoorlijn Aalst-Wetteren bracht.

Langs de Speckaertweg ging het dan terug naar de Kasteeldreef in Lede. Veel dreef is de Kasteeldreef niet en jammer genoeg is er ook niet veel kasteel meer over: van het 800-jarige en ooit imposante Kasteel van Mesen resten vandaag alleen nog stukjes voorgevel. Door het decennia lang te verwaarlozen is men er in geslaagd om het noodgedwongen te moeten slopen. Uit veiligheidsoverwegingen, maar de wens om er er dure serviceflats te kunnen bouwen kan ook wel een rol gespeeld hebben.

Langs de Sint-Martinuskerk en door de Kerpelstraat en de Guido Gezellestraat komen we aan de achterzijde van het Psychiatrisch Ziekenhuis. We wandelen langs de ruime grasvelden tussen de gebouwen van het centrum terug naar de Cafetaria.

Voor onze tweede wandellus gaan we langs de Grote Kapellelaan en op het kruispunt rechtsaf de Smesweg in. Voorbij de wijk Hulst kunnen we weer wat landelijk gebied bewandelen. Na een rondje door het dorpscentrum van deelgemeente Impe volgen we een leuk wandelpad tot aan de afgelegen taverne de Wijmenier (een Wijmenier is een plaats waar wilgen groeien waarvan men de twijgen voor vlechtwerk gebruikt).

Het wandelpad naar rechts aan de Wijmenier voert ons naar de Molenbeek aan de Impse Dam en dan al snel terug naar de Weymeersstraat in Lede.
Provisioning

Cafetaria Psych. Centrum

De Wijmenier

De Wijmenier (Residential Area)

Vuystemanstraat

pad achter De Wijmenier

pad naar Impse Dam

Psychiatrisch Centrum Zoete Nood Gods

Psychiatriscg Centrum Zoete Nood Gods (Hospital) 9340, Lede, Oost-Vlaanderen, BEL