isings

Recorded août 2019

-4 m

Vu 33 fois, téléchargé 2 fois

près de Middelburg, Zeeland (Nederland)

Middelburg - Zoutelande via Veere, Vrouwenpolder, over het strand naar waterwingebied Oranjezon, over het strand naar Oost Kapelle, door de manteling en het berkenbos naar kasteel Westhove, via het duinpad naar Domburg, over het duinpad naar Westkapelle, via de dijk en het duinpad naar Zoutelande.

Koffiehuis Isings

Ik vertrek bij koffiehuis Isings, schitterende inrichting, in het centrum van Middelburg. Ik start mijn wandelingen altijd tussen 6.00 en 7.00. In het hoogseizoen mijd je dan een hoop toeristen.

Ik loop langs het abdijcomplex en kom op de dam.

De dam in Middelburg

Via de dam loop ik richting de haven en de roeivereniging om zo bij het kanaal te komen. Je ziet de lange Jan, na de domtoren van Utrecht de hoogste kerktoren van Nederland.

Kanaal door Walcheren

Langs het kanaal lopen we in een uurtje naar Veere. Bij zonsopkomst is dit deel van de wandeling erg rustig en mooi. Vooral in mei als de meidoorn en het fluitenkruid bloeit.

Sluis bij Veere

Na een uurtje lopen langs het kanaal kom ik bij de sluis naar het Veerse meer. Omdat ik vroeg ben vertrokken is Veere nog stil. Veere is een van de mooiste stadjes van Zeeland. In de maanden juli tot en met oktober kan het ongelooflijk druk zijn.

Je kunt nu even door het kleine historische centrum lopen. Ik loop nu om Veere heen over een prachtig wilgenpaadje. Je ziet de oude huisjes en de toren van het oude gemeentehuis.

Uitzicht over Veere

Bijna aan het einde van dit pad/ weg ga je door een poort en loop je over een stukje boerenland.

Veerse kreek

Ik vervolg de route en kom bij de Veerse kreken. Je loopt over een drijvende brug die op waterniveau ligt.

Dijk langs Veerse men

Een klein stukje op het fietspad langs een doorgaande weg om vervolgens over een dijk naar de Veersegatdam te lopen. Rechts zie je het Veerse meer met in de verte het stadje Veerse en links een watergebied/ vogelreservaat. De dijk wordt gemaaid ergens in juni. Daarvoor is de dijk hoog begroeid en ‘s morgenvroeg door de dauw erg nat.

Omdat ik vroeg ben vertrokken is het stil op het Veerse meer. Twee uur later zal het druk zijn met zeilboten.

Over de dam loop ik via het strand naar een verborgen doorgang naar het waterwingebied Oranjezon. Een van de mooiste duinlandschappen die ik ken. Let op, je moet lid zijn van het Zeeuwslandschap om hier te mogen lopen, anders riskeer je een bekeuring van de boswachter. Je kunt onderweg even naar de uitgang lopen om daar een 1 euro in een automaat te stoppen.

Via deze poort ga ik over het duin naar het strand.

Het is vandaag rond 20 graden en er staat een stevige wind. Daardoor kunnen de Zeeuwse stranden ook in juli en augustus soms erg rustig zijn.

Na een kilometer over het strand neem ik bij een strandhuis de overgang naar de manteling, een duingebied en berkenbos, en loop naar mijn lunchlocatie, kasteel Westhove.

Vuurtoren bij Domburg

Via het duinpad loop ik naar Domburg. Dit zal in het hoogseizoen de eerste confrontatie worden met hordes toeristen. Even tanden op elkaar binnen een kwartier ben je via het duinpad langs deze populaire badplaats.

Ik loop nu naar het meest westelijke puntje van Nederland, Westkapelle. Je kunt nu kiezen. Als het eb is kun je verhard op het strand lopen. Als het niet al te warm is ga je bij paaltje 35 het duinpad af en loop je door het vogelreservaat. Ik kies ervoor om op het duinpad te lopen omdat ik dan de wind vang, het begint warm te worden, en je kunt op het duin zowel de zee als het vogelreservaat zien.

Uitzicht over Westkapelle

Westkapelle is tijdens de Tweede Wereldoorlog flink beschadigd waardoor het geen mooi dorp is. Toch is het uitzicht vanaf de dijk de moeite waard. Je kijkt over de rode daken richting de mooiste vuurtoren van Nederland.

De tank bij Westkapelle

Een oude tank dient als klimrek en herinnerd ons aan de oorlog.

Een foeilelijk monumentje voor Charley Toorop

Een foeilelijk monumentje op de dijk ter nagedachtenis van de schilderes Charley Toorop.

Uitzicht over de watergangen bij Westkapelle

Via de dijk loop ik naar het duinpad voor de laatste 5 kilometer van dit deel van het rondje Walcheren.

Vuurtoren Westkapelle

We zien nog een keer de prachtige vuurtoren van Westkapelle.

Wanneer het eb is zijn de stranden van Walcheren erg breed. De vele rijen met schokbrekers zijn uniek in de wereld.

Kerkje in Zoutelande

Eindpunt is het lelijke dorpje Zoutelande. Het pleintje met de kerk is wel erg mooi gelegen.

• Photo de stofkoper b.

stofkoper b. 12 nov. 2019

Mooie fotos van een prachtige wandeling.