Durée  6 hours 13 minutes

4,4
8,8

Vu 6665 fois, téléchargé 209 fois

près de Minerve, Languedoc-Roussillon (France)

Minerve - Ponts Naturels - La Cesse - Dolmens Lacs - Le Briant (Hérault) 2012-04-08 8:15
(Català - Français)

Ruta que comença al bonic poble de Minerve (on hi han altres interessants rutes a fer). Aparquem en un lloc condicionat a uns 300 metres del poble (3 euros). Travessant el poble pel mig anem a buscar la llera del riu i a sota el pont, acabat al 1912 que dona entrada al poble, trobem el primer túnel del riu (en diuen “ponts naturals” però son uns immensos túnels naturals per on hi passa l’aigua del riu Le Cesse). L’entrada és impressionant i la sortida es veu lluny. A l’interior és convenient anar amb frontal. La sortida encara és més impressionant que l’entrada. Un xic més endavant trobem el segon túnel, en aquest cas si que des de l’entrada es veu la sortida. En lloc de pujar i anar per el camí de dalt, hem intentat anar continuant per la llera del riu Le Cesse fins el Molí d’Azam i, com que no hi havia gens d’aigua en aquesta època de l’any, així ho hem fet. És un magnífic “camí” natural entre les dues parets de roca a banda i banda. Caldrà fer aquest tram per la part de dalt quan el riu porti aigua o es prevegin possibles crescudes!!. Al arribar al molí d’Azam hem trobat també el sender a la dreta que puja a dalt de la plana “Causse Grand Verdier” i que porta a la zona dels dolmens dels “Lacs”. N’hi ha dos de força ben conservats (els números 2 i 3) i un en un estat més d’abandó (el número 1) tot i que conserva a lloc les pedres principals. A Minerve hi ha censats 27 dolmens. A dalt de la plana hi ha vegetació típica dels entorns calcaris com el Montgrí (iris, narcisos, ...) Després en lloc de seguir la pista habitual i tornar a la ciutat, hem agafat un camí parcialment asfaltat que ens porta a la central de transformació elèctrica en el riu Le Briant i on trobem el GR-77 que ve de Minerve. Seguim el GR fins el Pont de Daniel. Canviem de costat i a la primera marrada abandonem el GR per continuar tot dret el corriol que ens tornarà a Minerve. Hi ha antigues construccions a dalt dels cingles que no veiem manera d’arribar-hi i tampoc sabem quina era la seva finalitat. Ens arribem a un segon molí on podem contemplar molt bé el mecanisme de funcionament (amb l’entrada i sortida d’aigua i les dues moles -fetes de quatre peces de pedra relligades amb ferro-). Finalment ens retrobem altre cop a Minerve pel camí de ronda, just al davant de la famosa reproducció del "fonèvol" o "trabuquet" tipus catapulta (trébucher) que va vèncer al 1210 el setge de la ciutat en el temps dels càtars. Una ruta magnífica, molt fàcil i poc esportiva, tot i que el darrer tram és poc aconsellat a persones amb vertigen. Recordar que en aquests indrets amb parets verticals o túnels el GPS pot perdre exactitud, tot i que crec que la traça està força bé.
Finalment, de tornada, ens hem arribat amb el cotxe al gran monument megalític del “Dolmen des Fades”. Val la pena fer uns kilòmetres més per contemplar aquest enorme dolmen emplaçat just al costat de la carretera, a prop del poble de Siran.

Route qui commence dans le joli village de Minerve (où il existe d'autres itinéraires intéressants). On se gare dans un endroit à environ 300 mètres du village (3 euros). On traverse la ville jusqu’à la rivière. Sous le pont, achevé en 1912 qui conduis au village, on trouve le premier «pont naturel». L'entrée est impressionnante. A l'intérieur on doit aller avec une lumière frontale. La sortie est encore plus impressionnante que l'entrée. Un peu plus tard, nous trouvons le deuxième tunnel, dans ce cas on peut voir la sortie de l'entrée. Au lieu de remonter par la route, nous avons essayé de continuer par Le Cesse jusqu’au Moulin d’Azam, car il n'y avait pas d'eau dans cette période de l'année. Il s'agit d'un grand «chemin naturel» entre les deux murs rocheux de chaque côté. Attention avec la pluie et les possibles croissances de la rivière !!! Arrivé au Moulin d’Azam on a également trouvé le bon chemin qui monte vers le haut du "Grand Causse Verdier» et conduit à la zone des dolmens des Lacs. Deux sont assez bien conservés (numéros 2 et 3) et un autre dans un état d'abandon (numéro 1) a conservé en place les grandes pierres. Dans Minerve on a enregistré 27 dolmens. La végétation est typique des milieux calcaire (iris, jonquilles, ...). Ensuite, au lieu de suivre la piste balisée et retourner à la ville, nous avons pris une route partiellement goudronnée qui mène à la centrale électrique sur la rivière Le Briant et où on trouve le GR-77 qui vient de Minerve. On suit le GR vers le pont de Daniel. On quitte le GR pour continuer tout droit le sentier qui nous retourne à Minerve. Il ya des bâtiments anciens en haut des falaises que nous voyons aucun moyen pour y arriver et nous ne savons quel est leur finalité. Nous passons à coté d’un second moulin où nous pouvons très bien voir le mécanisme (avec entrée et sortie de l'eau et les deux roues faites en quatre morceaux de pierre reliés avec le fer). Enfin nous nous retrouverons de nouveau à Minerve, juste en face de la reproduction célèbre du trébucher qui a remporté le siège 1210 de la ville à l'époque des Cathares. Une magnifique route, très facile, mais la dernière partie n'est pas recommandé aux personnes souffrant de vertige. Rappelez-vous qu’avec des murs verticaux ou des tunnels, la précision du GPS peut être perdue, je pense que la trace est bonne.
De retour avec la voiture, nous nous sommes arrêtés au grand monument mégalithique du "Dolmen des Fades". Ça vaut la peine de prendre quelques kilomètres pour voir cet énorme dolmen situé juste à côté de la route près du village de Siran.
  • Photo de Camí fins Le Cesse
08-ABR-12 10:58:26
  • Photo de Dolmen des Fades
08-ABR-12 14:59:37
  • Photo de Minerve (Parking)
08-ABR-12 8:15:32
  • Photo de Moulin
08-ABR-12 13:27:48
  • Photo de Moulin d'Azam
08-ABR-12 10:02:02
  • Photo de Pont (Le Briant)
08-ABR-12 13:30:47

• Photo de Josep Mª Farreró

Josep Mª Farreró 10 avr. 2012

Hola Miquel !
    La cinquena foto ( dues flors grogues) és el que jo en dic "almesquí" com a nom popular. Si fòra així per sobre el Cap Sa Sal també n'hi ha.... https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/minerve-ponts-naturels-le-cesse-dolmens-des-lacs-le-briant-herault-2012-04-08-8-15-2698886/photo-1079160