Durée  5 hours 23 minutes

Recorded octobre 2015

5,3

Vu 1720 fois, téléchargé 40 fois

près de Hollebeekstraat, Flanders (Belgique)

Wandelclub 'Everbeekse Wandeltochten' organiseerde op zaterdag 10 oktober 2015 hun 'Natuurtocht' in de Vlaamse Ardennen met start te Parike aan de gemeenteschool op de Steenweg.

We volgen de Steenweg tot iets voor de kerk van Parike, waar we linksaf de Koestraat (foto 1) inslaan. Goed 800 meter verder gaan we langs de boord van de weide rechts het heuveltje over tot we aan de Kaashoeve de Stechelmandries bereiken, die in Fayte uitgeeft. Fayte is de 'verzamelnaam' van enkele straten en van het heuveltje. We volgen Fayte 150m rechtsaf, nemen dan de afslag naar links voor 300m en nemen daar de landweg links, die ons naar Hoogbos voert.

Linksaf 200m door de Hayestraat, die we even verlaten voor een zijsprong langs de Driestenbroekestraat en de Evensveldstraat om op het uiteinde van de Hayestraat uit te komen, waar een smal stenen pad ons omhoog voert naar een oude kapel (foto 7) in het Bois de La Louvière. We dwarsen het bos, sluiten even aan bij de GR5a en gaan linksaf terug Hoogbos in. Rechtsaf Schuddewee in brengt ons terug op de GR5a (Wandelronde Vlaanderen - Zuid) die we nu 650m blijven volgen (foto 9) tot we rechtsaf een veldweg vinden die ons naar de rustpost aan de kerk van Everbeek-Boven brengt.

Kroonstraat en Stenenplein brengen ons daarna naar de Poerensberg waar we weer de rand van het Bois de la Louvière bereiken. Na goed 400m vinden we (ongemerkt) aan de taalgrens waar een wegel ons rechtsaf het bos in voert. De kronkelweg door het bos brengt ons naar een lijnrechte bosweg (foto 12), die we linksaf 800m volgen (ook weer de GR5a zuid). Net voor een picknicktafel voert een smalle wegel links ons dan tussen een kapel en de mast van het oude NAVO-relaisstation door naar de Motte. We steken schuin naar links de baan over en dalen langs een landweg (foto 14) af naar een bosje. Tussen de weilanden (foto 16) steken we door naar de overzijde van het valleitje en bereiken we de Kapellenstraat, waar we weer Vlaanderen binnenstappen.

Een landweg links voert ons langs een bosrand naar Trimpont. Rechtsaf langs de bosrand tot aan een kapelletje (foto 20). Links voor de kapel nemen we de landweg, aan Lobe ook linksaf. We volgen Lobe ruim 500m eb volgen dan de wegel naar rechts tot in de Ooistraat die we links volgen en op de T-splitsing brengt de Maandagstraat ons terug naar Everbeek-Boven voor een tweede rustpauze.

Langs straten met de fraaie namen Muiterij, Nieuwpoort en Fraan komen we in de Priemmstraat, waar we ook de GR5a terugvinden. Die verlaat ons enkel honderden meters verder, wij blijven de Priemstraat volgen, nemen rechtsaf de Brouwierstraat, die al snel overgaat in een landweg (foto 24) voor een zijsprongetje door een bosje en dan terug naar de Oudenaardesteenweg.

Even naar rechts volgen (foto 26) en dan linksaf de Kalenberg op voor een mooi landelijk stuk en door een bosje terug naar Rameiveld langs een kampeervoorziening (géén camping). De witte kerk van Parike komt hier ook al weer in zicht (foto 27) en luttele honderden meters verder sluiten we deze zeer gevarieerde wandeling af.

Foto 01 Langs de Koestraat

Foto 02 Weide langs de Koestraat.

Foto 03 De Fayte

Foto 14 veldweg aan de Motte

Foto 15 Heuvel af...

Foto 16 Valleitje tussen weiden oversteken

Foto 17 Heuvel weer omhoog...

Foto 18 uit dit wegeltje kwamen we ...

Foto 19 langs de bosrand

Pique-nique

Rustpost Everbeek-boven

• PhilippeTimmermans 3 déc. 2017

Vandaag deze wandeling gelopen.
    Magnifiek! En bedankt om ze hier te posten.