Durée  une heure 58 minutes

Recorded décembre 2016

1,6
3,1

près de Courmes, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

C'est une petite randonnée de 2 heures bien agréable avec de très belle couleurs en automne.
Le départ se trouve à côté du grand parking à l'entrée du village de Courmes ; d'ailleurs la balise 88 est visible sur la gauche quand on rentre dans le parking.
De la balise 88, nous avons suivi les panneaux indiquant "St Barnabé-GR 51", ce qui nous a amené à la faire dans le sens contraire de celui proposé par Randoxygène. Nous sommes donc montés en forêt jusqu'à la balise 83 pour tourner à gauche et rejoindre sur un sentier en balcon, le plateau de Saint-Barnabé. On a là de très belles vues , notamment sur le village de Courmes en contre-bas.
Après la balise 85, nous avons hésité entre différents tracés au sol. Nous aurions du continuer tout droit mais nous nous sommes retrouvés à marcher sur un sol parsemé de lapiaz. Nous avions une trace GPS, donc, cela ne nous a pas inquiétés et nous avons retrouvé la balise 87a qui marque le début de la descente.
En automne, très belle vue sur la forêt et ses teintes ocres et retour facile vers Courmes.

Remarque : Sur le plateau, quand il y a du soleil, il tape fort et il y a souvent du vent.

• Photo de balise 83
Forêt
  • Photo de Balise 84
Gr51
  • Photo de Parking
Courmes

• Nessie76 7 oct. 2018

Family of 5, youngest 10, did this on Oct. 4th, 2018. Beautiful views!! Recommend to take plenty of water, long stretches with little shade. But worth it. It took us about 2,5 hours with breaks.

• timzuidgeest 9 oct. 2018

Couple with a pregnant girl. This one was really good to do! The view is wonderful :).

Thank you for this route!

• Photo de Alix06

Alix06 9 oct. 2018

Hello Nessie 76 and Timzuidgeest,

I'm glad that you enjoyed this hike. Thanks for your comments !

• Angela Horn 25 oct. 2018

This looks great - thank you. English translation :
    It is a small hike of 2 hours nice with very beautiful colors in autumn.
    The departure is next to the large car park at the entrance to the village of Courmes; besides the beacon 88 is visible on the left when one enters the parking lot.
    From beacon 88, we followed the signs indicating "St Barnabé-GR 51", which led us to do it in the opposite direction to that proposed by Randoxygène. So we climbed in the forest until the beacon 83 to turn left and join on a path in balcony, the plateau of St. Barnabas. Here we have beautiful views, especially on the village of Courmes below.
    After beacon 85, we hesitated between different tracks on the ground. We should have gone straight but we found ourselves walking on a floor strewn with lapiaz. We had a GPS track, so that did not worry us and we found the 87a mark that marks the beginning of the descent.
    In autumn, very beautiful view of the forest and its ochre hues and easy return to Courmes.

Note: On the plateau, when there is sun, it hits hard and there is often wind.