Durée  2 days 2 hours 56 minutes

Recorded juillet 2018

6,9

Vu 373 fois, téléchargé 22 fois

près de Cauterets, Occitanie (France)

Impressionant recorregut circular per dues de les valls més boniques del Pirineu Francès, al sector de Cauterets.

L'itinerari comença a l'aparcament del Pont d'Espagne, al que accedim per una carretera des de la població de Cauterets. Estacionar el vehicle durant 2,5 dies ens ha costat 8€ (any 2018), un preu prou raonable si pensem que per un dia sencer es paga 6,5€. Hi trobareu una gran afluencia de gent a l’estiu, és un lloc força popular i turístic ja que es poden veure indrets espectaculars sense haver de fer grans caminades.

Com que anàvem amb nens hem dividit la ruta en 3 jornades per a fer-la més agradable i no tant dura. Veureu que el track compta els km totals i el temps total dels 3 dies per això especifico a continuació el de cada jornada.

1er dia: Pont d'Espagne-Lac de Gaube-Refuge les Oulettes de Gaube.

Temps en moviment: 4 hores aproximadament,
Ascens acumulat: 708 metres
Distància: 8,45 km

2n dia: Refugi les Oulettes de Gaube-Col des Mulets (puerto de los Mulos)-col d'Arratille-Lacs d'Arratille-Refugi Wallon.

Temps en moviment: 5 hores aproximadament
Ascens acumulat: 540 metres
Distància: 9,22 km

3er dia: Refugi Wallon -Vallée du Marcadau-Refuge du Clot-Pont d'Espagne

Temps en moviment: 3 hores aproximadament
Ascens acumulat: 0 metres
Distància: 8,78 km

Aquests horaris si feu la ruta només adults els podreu reduïr en més o menys temps en funció de la vostra forma física, per tant agafeu-los com orientatius.

La primera jornada discorre pel GR-10, remuntant primer pel bosc i després entre prats i pedra la vall o Gave des Oulettes de Gaube, tot passant per l'idíl•lic Lac de Gaube, des del qual s’entreveuen una mica les parets del Vignemale al fons de la vall. En aquest llac hi ha un hosteleria i s'hi pot accedir a peu pel sender GR-10 o bé mitjançant telecabina i telecadira i després fent un recorregut a peu d''uns 15'.
Després del llac es continua remuntant la vall i es passa vora la Cascade d'Esplumousse, salt d'aigua digne d'admirar i fotografiar. El camí es continua enfilant i guanyant desnivell passant per uns plans amb prats amb unes vistes espectaculars del Vignemale al fons de la vall, on destaca la Pique Longue, el seu cim més alt, amb 3.298 m.alt.
S'arriba al refugi de les Oulettes de Gaube (2.151 m.) situat en un dels indrets més bells i fotogènics del pirineu, potser una de les imatges més alpines d'aquesta serralada, amb el circ del Vignemale on destaca la Pique Longue amb la seva gran paret de roca i a sota la glacera de les Oulettes i al costa esquerre, suspès a la muntanya, la glacera del Petit Vignemale.

A la segona jornada ens espera l'etapa més alpina, d'entrada comencem a pujar el col des Mulets o Puerto de los Mulos. Es tracta d'una llarga i costeruda pujada per un sender bastant ben traçat. Trobem 2 congestes de neu que es passen bastant bé amb l'ajuda dels pals de caminar, no ens calen els grampons en aquesta època a finals de juliol donat que són trams puntuals sense gaire exposició.

En ser al col des Mulets a 2.591 m, som a la frontera entre França i Espanya, tenim a l’esquena el Vignemale i enfront a l'altre costat de coll la capçalera del Río Ara (Aragó)i també amb un traçat ben visible, el sender que seguirem que flanquejant a mitja alçada de la muntanya entre grans pedreres ens portarà fins el coll d'Arratille (2.528 m). Durant el recorregut, hem trobat 2 congestes de neu on ha calgut anar en compte en travessar-les per que una era un xic exposada. Del tot recomanable portar bastons de caminar per a passar amb més seguretat.
En ser al col d'Arratille tornem a entrar al territori francès i gaudim de la vista cap al col des Mulets / Vignemale i enfront cap al llac del Coll d'Arratille que tenim a tocar amb alguna congesta de neu propera.
Baixem i anem a passar prop del llac i ja sortim a una balconada sobre la vall i el lac d'Arratille, situat bastant més avall. Hi baixem per un camí pedregós i bastant desfet, aquest bifurca i podem escollir entre anar pel ramal de la dreta o el de l'esquerra, nosaltres triem esquerra no sé com deu ser l'altra opció...més avall es retroben els dos camins.
Passem a tocar del Llac d'Arratille i seguim baixant per una bonica vall amb prats roques i alguns salts d'aigua fins a trobar la vall principal de Marcadau. Veiem diverses marmotes que tenen els caus en aquests prats.Travessem el riu per un pont i a l'altre costat tenim un indicador que ens assenyala el refugi Wallon cap a l'esquerra, remuntant durant 5 minuts el riu. Arribem al gran edifici del Refugi Wallon, se li nota el pas dels anys doncs ja és una mica vell, de totes maneres hem tingut sort i ens han posat en una habitació familiar de 4 places.

A la tercera jornada tindrem l’etapa més descansada, doncs tot és de baixada. Sortim del Refugi Wallon i anem seguint el camí paral.lel a la vall de Marcadau, enmig de boscos preciosos i presencia de flora abundant, on en destacaré una gran quantitat d’orquídies. En ser bastant avall es passa vora el Refuge du Clot, pel costat d’alguns prats vora el riu i trams de bosc i s’arriba al Pont d’Espagne. L’indret és magnífic, amb un mirador des d’on podrem observar i fotografiar com es precipita el riu amb uns salts d’aigua espectaculars. També cal dir que trobareu un gran afluència de gent si és a l’estiu. Anem a fer fotos i passar pel propi pont de pedra i després per un altre pont penjat (GR) que ens dóna una bona vista sobre el congost per on baixa el riu amb un gran cabal. Tot seguit ja arribarem a la zona de restaurants i poc després a la zona de l’aparcament i telecabines on finalitza el nostre recorregut.

CARTOGRAFIA:
IGN TOP 25 Série Bléue. VIGNEMALE E 1/25.000 Març 2017. Referencia catàleg: 1647OT /16470TR
DIGITAL (GPS)
Tesel.les IGN France Escala 1:25.000 per a GPS: Cauterets 1 i Cauterets 2 (2015)