Durée  3 hours 51 minutes

3,3
6,7

Vu 144 fois, téléchargé 8 fois

près de Raval de la Font, Catalunya (España)

El cim del puig d'Esquers és un punt característic de tot l'Alt Empordà, ja que es pot veure des de molts punts i, conseqüentment, té una vista privilegiada. A més, en els seus vessants hi ha tot un seguit d'elements patrimonials que fan que sigui una excursió que valgui molt la pena.

El punt de partida és el coll de les Serra on s'arriba des de Vilamaniscle per una pista en prou bon estat i amb trams asfaltats. Hi ha una mica d'espai per aparcar. Des d'aquest punt es pren la pista de baixada que en un moment porta al fons de la vall del torrent Jordana, al costat d'un mas de color blanc. Es travessa el riu i es comença a pujar per la pista i sempre es va per aquesta pista principal, es volta la muntanya, es passa per una plantació d'eucaliptus primer i després pel costat del mas Patiràs, fins que s'arriba al dolmen del mateix nom, que per visitar cal fer un petit anar i tornar.

Es continua per la pista, fins que cal girar a l'esquerra en un dipòsit d'aigua i tornar a una pujada un xic més dura. El camí entra a un bosc de pins i apareix una bifurcació, cal prendre el camí de la dreta, cap a l'església de Sant Miquel de Colera, que ja es veu. Abans, però, es passa per la font del mateix nom, que no té mai aigua i des d'aquí es pren un corriol per estalviar-se la volta que fa la pista.

L'església val molt la pena, restaurada als anys 1980, és un típic exemple del romànic de la zona. Es deixa l'església per la capçalera i es continua per la pista d'accés, que arriba a la principal i es pren cap a l'esquerra i novament a l'esquerra per ascendir fins a la carena. Un cop al capdamunt, es gira a l'esquerra i es continua pujant per una pista que passa pel costat de dos cims marcats amb una fita de pedra seca. Fins que es baixa cap al coll de Sant Miquel abans d'iniciar la pujada definitiva al puig d'Esquers.

Com ja s'ha dit, les vistes d'aquesta muntanya són espectaculars i de 360º, no és d'estranyar que al capdamunt hi hagi una caseta d'observació d'incendis. Es baixa cap al dolmen de Puig d'Esquers I, que és ben a prop i presenta molta semblança a l'anterior. La baixada es continua fent camp a través per una aresta de la muntanya que està perfectament indicada amb marques grogues, fites de pedra i algun petit pal amb pintura. Aquest sender arriba a la pista i un indicador cap a Sant Martí de Vallmala.

Cal prendre aquest sender que amb una baixada ràpida porta a les restes d'aquesta altra església romànica. Des d'aquí es passa pel costat d'una barraca de pedra seca i es pren un sender, també indicat en groc, que porta primer a la font d'en Perassa, que tot i restaurada, no s'hi pot agafar aigua. Després, porta fins al dolmen del Passatge, per bé que caldrà fer una bona i empinada pujada si es vol visitar en un sender d'anar i tornar. Es continua pel mateix camí, perfectament indicat i en bon estat, que va baixant fins que arriba a la vall del torrent Jordana.

Un cop aquí, el camí discorre cap al sud, per una bonica vall, plena de vegetació i amb la riera al costat que si porta aigua és molt agradable. Es travessa tres vegades, sense cap problema, per arribar al lloc on s'havia arribat a l'inici després de baixar del coll. Caldrà repetir el camí i tornar a pujar per la pista fins el punt de sortida.

Qualifico la ruta coma moderada perquè hi ha alguna pujada una mica dura i té una bona llargada. Pel que fa a l'orientació, hi ha molts senyals en els punts clau i també marques que indiquen el camí quan aquest es torna sender. Val a dir, que és un ruta amb molta pista, sobretot de pujada, cosa que la pot fer una mica monòtona.