• Photo de Ruta de las Golondrinas -2018

Uploaded 7 août 2018

Recorded août 2018

Vu 24 fois, téléchargé 0 fois

près de Sainte-Engrâce, Nouvelle-Aquitaine (France)

La ruta de las “golondrinas” és un tresc de 4 dies que recorre el Pirineu més occidental. El nom de “Golondrinas” fa referència a les dones de les valls de Roncal, Salazar i Ansó, que a principis del segle XX , a la tardor, creuaven a peu la frontera amb França per buscar feina a l'industria de l'espardenya, en un moviment migratori que en aquells anys va ser tot un esdeveniment social a aquelles valls del Pirineu.

L’organització del tresc proporciona un mapa amb la possibilitat de fer cada dia 2 itineraris diferents. Un sol ser més curt i en menys dificultat que l’altre. La ruta travessa l’anomenat karst de Larra. Una zona espectacular amb un terreny amb nombroses fractures i esquerdes que en fan un paisatge molt especial. Tot seguit us explico el nostre recorregut:

1 Dia- Rincón de Belagua- Refugi de Linza. Vam optar per l’itinerari llarg que puja el Pic del Txamonxoia. Després d’aparcar el cotxe al Rincon de Belagua ens endinsem per la Mata de Haya , bonic bosc de faigs, pugem a la carena del Txamonxoia i fem aquest cim de 1941 m que es troba just al damunt del Refugi de Linza. La baixada és més abrupta i pedregosa que la pujada però també més curta. Arribem al refugi de Linza poc després del migdia. És una etapa de preparació abans de fer la més llarga del dia següent.

2 Dia- Refugi de Linza- Refugi l'Abèrouat. Vam variar la ruta proposada per la organització pujant directament al Petretxema (2372) des del refugi passant pel coll de Linza. Després baixem al coll del Petretxema i recuperem el camí que ens baixa a les cabanes d’Ansabere. La ”mer du nuages”(mar de núvols) tant característica de la cara Nord del Pirineu ens apareix de sobte, tot i que quan anem baixant es va fonent. Creuem les pastures de Lescun, que juntament amb les agulles d’Ansabère, són, en la meva opinió, un dels paisatges més bonics del Pirineu. La calor apreta i una darrera pujada ens mena al refugi de l’Abèrouat, que és més aviat un alberg on molta jovenalla hi fa colònies a l’estiu.

3 Dia- Refugi l'Abèrouat- Refugi Jeandel. L’itinerari llarg ofereix la possibilitat de pujar al Pic Anie (2507), punt culminant de la contrada i que en basc es diu Auñamendi. Segons la mitologia basca, en aquesta muntanya d'Auñamendi, hi vivia Jona Gorri, també anomenat Jaunagorri ('senyor vermell'). Val la pena pujar-hi si el dia és clar ja que pel camí hi ha nombroses esquerdes degudes al “karst”. Al cim, contemplem una vista imponent de les muntanyes veïnes com la Mesa de los tres Reyes o el pic de Midi de Oissau. El camí de baixada ens porta al refugi Jeandel, a la Pierre San Martin, que acaben de desinfectar perquè hi havia puces. Amb una bona cervesa artesana celebrem el final de l’etapa.

4 Dia- Refugi Jeandel- Rincón de Belagua Dia de tràmit que ens torna al Rincón de Belagua, tot i que pugem al Pic d‘Arlas ( 2044 m) d’on tornem a veure l’imponent Anie dominant la vall de l’estació de esqui de la Pierre Saint Martin. Un cop al cotxe ens parem al bar “Las Golondrinas” a Urzainqui, seu de l’organització del tresc, on deprés de fer un petit mos, retornem a casa.

Han estat 4 dies intensos per un dels paratges més especials del Pirineu: el karts de Larra i les valls de Lescun i Belagua. El gps marcava 69.23 qm i + 4341 m. Totalment recomanable