• Photo de Ruta de les Pletes: Les Pallargues - Pleta del mas Masuca - Florejacs - Pleta dels Plans de les Pallargues - Les Pallargues

Durée  4 hours 47 minutes

Coordonnées 1532

Publié 27 février 2019

Recorded février 2019

3,8
7,7

Vu 215 fois, téléchargé 7 fois

près de les Pallargues, Catalunya (España)

La 'Ruta de les Pletes' és un recorregut circular per part dels municipis segarrencs dels Plans de Sió i Torrefeta i Florejacs, possiblement, per una de les zones més planeres de la comarca, que discorre pels termes dels antics nuclis de les Pallargues i Florejacs.
La ruta déu el seu nom a les pletes, construccions rurals de pedra destinades a guardar el bestiar i que, conjuntament amb el marges de pedra seca i les cabanes de volta, constitueixen un dels elements més emblemàtics de l’arquitectura popular segarrenca.
Tot sortint de les Pallargues i majoritàriament seguint camins de terra, es va creuant un relleu de planells, tossals aïllats i amples depressions inclinades cap al riu Sió, envoltats en tot moment pel verd dels conreus de cereals (ordi, blat i civada), tan característic de la Segarra en els moments de transició de l’hivern a la primavera.
------------------------------------------------------------------------------------
Així doncs, iniciem la ruta des de la plaça de l’Ajuntament de les Pallargues i tot continuant a l’esquerra per l’avinguda de Catalunya, sortim del poble direcció oest/nord-oest fins a trobar la cruïlla amb el camí que enllaça les Pallargues amb Renant.
Seguim a la dreta el ‘camí de les Pallargues a Renant’ fins que, en una bifurcació que trobem al cap d’uns 700 metres, l’abandonem per continuar a l’esquerra pel ‘camí de la Masuca’, camí que, en poc menys d’1 km i ja dins del terme de Florejacs, ens porta fins el ‘mas Masuca’ i la seva pleta, un tancat delimitat per un mur de pedra que tenia per funció guardar els ramats d’ovelles.
El conjunt és força interessant, tant pel seu bon estat de conservació com per la seva factura constructiva. Un plafó informatiu ens explica que aquestes construccions parteixen de la mateixa tècnica constructiva que les cabanes de volta, però adaptant-la a unes necessitats diferents: més superfície i espai tancat.
Deixem enrere la ‘Pleta del mas Masuca’, tot buscant un pal indicador de la ‘ruta de l’arquitectura’, que havíem trobat uns metres abans d’arribar-hi.
Tot seguint les indicacions, agafem el que sembla un vell camí que, direcció nord i amb trams tapats per l’herba i una mica desdibuixats, va travessant el ‘Clot de la Masuca’ i enllaça sense cap perill de pèrdua el ‘mas Masuca’ amb la ‘masia del Gravat’.
Just al peu de la ‘masia del Gravat’, en una cruïlla, surt el camí que, cap a ponent i després de creuar el canal Segarra-Garrigues a l’alçada del mas Roig, es dirigeix cap a Florejacs.
Seguint durant poc més 3,5 kms per aquest camí, desviant-nos puntualment en alguna que altra ocasió per atansar-nos a visitar les cabanes de volta del Llobet i de cal Giliet, arribem a l’entrada de l’antic nucli de Florejacs.
El poble s’originà al voltant del castell medieval, quan aprofitant la primitiva muralla, es van anar construint les cases fins a conformar una vila closa que, en gran mesura, encara conserva les traces d’aquella època medieval.
Sortim de Florejacs tot passant per la plaça de la Bàscula, la creu de terme i seguint per la carretera que ve de Guissona fins arribar a l’alçada de cal Perdigotet, punt on es troba un trencall a la dreta d’on s’inicia el camí que, direcció sud, enllaça amb les Pallargues.
Solament portem recorreguts poc més de 100 metres de camí, que ens desviem a l’esquerra per atansar-nos a visitar les cabanes de volta de l’era del Roso i la de l’era del Dolores.
Tornem al ‘Camí de Florejacs a les Pallargues’ i continuant endavant, travessem el fondo del ‘barranc de Florejacs’, trobem un plafó explicatiu del marges de pedra seca tan abundants en el zona de conreus que ens envolta, ens desviem per atansar-nos a la cabana de volta de l’Escuder (totalment esquitxada de purins) i, finalment, arribem a l’indret on es troba la ‘Pleta de les Pallargues’, una excepcional mostra d’arquitectura popular.
La ‘Pleta de les Pallargues’ reuneix les característiques pròpies de les pletes, és a dir, un tancat per resguardar el bestiar amb una part coberta de considerables dimensions i una altra amb una tanca perimetral descoberta. La façana de la part coberta està formada per set arcades de pedra picada (una tancada) que descansen en uns petits pilars i l’espai interior format per voltes paral·leles comunicades.
Retornem al camí pel que hem vingut de Florejacs i continuem direcció a les Pallargues. Poc menys d’1 km més endavant i just després d’atansar-nos a la ‘cabana de l’era del Rosa’, en una bifurcació, continuem a la dreta tot seguint el camí que porta, primer al pont que permet creuar el canal Segarra-Garrigues i, tot seguit, a l’entrada de les Pallargues pel carrer del Raval.
Abans però de dirigir-nos al lloc on hem aparcat el cotxe, obligatori atansar-se a l'església d'estil neoclàssic de Sant Salvador i al gran casalot senyorial del segle XVI, conegut com a castell de les Pallargues.
Una de les maneres d'arribar a les Pallargues des de Lleida es seguir l'A-2 fins l'alçada de Tàrrega, moment en què agafarem la sortida 507 per continuar, direcció Guissona, per la L-310. Seguint la L-310 durant poc més de 10 km i just a l'arribar a la rotonda que hi ha a l'entrada de Concabella, ens desviarem a l'esquerra per continuar per la L-304, carretera que en poc més de 3 kms en porta a un trencall que, seguint a la dreta, puja cap a la plaça de l'Ajuntament de les Pallargues, lloc des d'on iniciarem la ruta.
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota ...