3,1
6,2

Vu 13545 fois, téléchargé 540 fois

près de Arbúcies, Catalunya (España)

Salt de la Dona d'Aigua, (Arbúcies, La Selva).

Una de les riqueses del Parc Natural del Montseny, declarat Reserva de la Biosfera per la Unesco, és l'aigua de la riera d'Arbúcies que rega la vall. L'aigua es manifesta amb una gran quantitat de fonts: Maria Negre, Font de les Pipes, Font del Ferro, i salts d'aigua com el Salt de la Dona d'Aigua, que ha donat lloc a la llegenda de la dona d'aigua.

El Salt de la Dona d’Aigua està ubicat a la Riera de la Pineda, a prop de la Riera d’Arbúcies. És un petit saltant d’aigua d’uns 15 metres d’alçada, que queda repartit en diversos tobogans (*). Bellesa espectacular d’aquest engorjat i el seu entorn, en una clariana de sorra fina, per on baixa la riera. Un racó misteriós i amb encant.

Gaudirem d’una passejada per un dels indrets més suggerents que hi ha prop d'Arbúcies (Itineraris de Boscos de Bruixes i Bandolers).

ACCÉS: Just entrem a Arbúcies per la Carretera d’Hostalric GI-552, a la primera rotonda girem a la dreta cap a la Carretera de Sant Hilari. De seguida, a la dreta, veurem l’empresa Ford i el Tanatori d’Arbúcies. Podem deixar aquí el vehicle.

RECORREGUT: Comencem la caminada pel costat del Carrer Cal Xic. Hi ha una pista plana de sorra que surt davant Ford, passant pel què sembla un asserrador, i la masia de can Regàs i ca n'Orriols a l’esquerra. El camí és planer i els arbres fan una mica d’ombra. Tindrem precioses vistes al Castell de Montsoriu a la dreta. Voregem Can Call del Rieral, deixant-lo a la dreta, i s'arriba a una bifurcació, on hi ha un pal indicador de la ruta “Salt dona aigua”. Seguim la pista de la dreta cap a Can Pugetó. Més endavant, el camí es bifurca i hem de seguir a l’esquerra, on la pista fa una pronunciada corba. Ara anirem paral•lels a la Riera de la Pineda per pista ampla fins trobar una bifurcació. Aquí, deixem la pista ampla i seguim el trencall de la dreta. Zona d'eucaliptus molt bonica. Es continua per aquest corriol durant uns 300 m fins a una esplanada sense arbres. A l’esquerra, mig amagat, hi ha un corriol que baixa a la riera i cap el Salt de la Dona d'Aigua.

TORNADA:

La tornada la podem fer pel mateix camí o intentar seguir aquesta circular:

Davallem per la Riera de la Pineda, fins el Sot de Can Planella. Seguim un corriol herbat a l'esquerra de la riera, que desemboca en un camí més ample, passant al costat d’una Masia. El corriol segueix davallant fins a la Masia El Pol (tractors, bassa) i l’Àrea privada de Picnic El Pol (pagant 7,5 Eur/ persona i 1€ pel lloguer de la graella).

Travessem la Riera d'Arbúcies i creuem la Carretera d’Hostalric, a l’altra banda. Continuem per un camí definit. A la bifurcació, seguirem a l’esquerra (sotabosc). La següent bifurcació que en el track va a l’esquerra, és millor girar a la dreta per evitar el final sobtat de la pista i una zona molt bruta de llenya i branques, on han desbrossat.

Anem a parar a una nova bifurcació, on hi ha un rètol de la Ruta BTT 22 i girem a l’esquerra en direcció a La Janeta. És una bonica pista que va fent giragonses, la major part en ombra, tupida de vegetació com falgueres, on se sent el remor de la riera. A la següent bifurcació girem a la dreta, però sobtadament, la pista queda tallada i hem de seguir en “campi qui pugui”, sense camí definit, entre castanyers.

Arribem a la Carretera d’Hostalric i la creuem novament. Seguim el camí pel costat del Pitch and Putt Can Pascual. Aquest camí més endavant es bifurca i prenem el corriol de la dreta, cap a la Central hidroelèctrica de Can Blanc, a prop de la Riera d’Arbúcies, fins a sortir a pista. Admirem la Masia- castell amb quantitat de canyes de bambú i en breu enllacem amb el camí de l’anada, fins al vehicle.

Atenció: aquesta ruta circular passa per un parell de trams emboscats sense camí definit, doncs hem trobat un parell de corriols cul de sac i hem hagut de buscar alternatives. En un punt han desbrossat el bosc i el terra està ple de branques i fulles. No apte si el que busqueu és ruta per pista definida. La primera part fins al Salt de la Dona d'Aigua té un recorregut fàcil. Es pot anar i tornar pel mateix lloc.

CURIOSITATS:
--------------------
(*) Recollit al llibre "Curiositats Naturals a prop de Barcelona", de Josep Mauri Portolès. Itinerari 42: El Salt de la Dona d’Aigua. “És sorprenent que el salt es trobi a tan sols 220 metres d’altitud. La comarca de la Selva, a diferència del Maresme i el Vallès Oriental, per exemple, presenta importants boscos caducifolis, rius perennes i paisatges propis d’altres latituds. El clima humit i fred és present durant bona part de l’any, i això es transmet als seus cursos d’aigua.”

El nom del salt prové d’una llegenda popular, recollida per Víctor Balaguer al seu llibre “Al peu de l’alzina”: LLEGENDA DEL SALT DE LA DONA D'AIGUA:

"Es conta que l'hereu de can Blanch, mentre feia la migdiada sota l'ombra d'una alzina sentí una dolça veu que suaument entonava unes cançons; l'home es dirigí cap on venia la veu i allà, sota el gorg es trobà una dona d'aigua de la que de seguida en queda enamorat per la seva bellesa. Després d'unes quantes jornades de súpliques i declaracions amoroses, la noia i el xicot es varen casar, prometent ell que no l'hi recordaria mai els seus orígens a ella. Passaren els anys i tingueren fills, però un dia, en apropar-se una tempesta la dona va fer segar la collita per que no es perdés, però la tempesta mai va arribar, l'home ple d'ira en veure que la collita s'havia segat abans d'hora, va anar cap a la dona dient-li: "Dona d'aigua tenies que ser". Arran d'aquestes paraules, la dona va desaparèixer per sempre més, diuen que es va llençar al gorg d'on venia. L'home i el mas es varen arruïnar progressivament, però els fills, deien que cada dia al matí la mare els anava a pentinar i es trobaven unes perles sobre el llit, eren les llàgrimes de la seva mare, gràcies a les que varen poguer remuntar el mas i tornar a fer fortuna. Diuen que el salt és la cabellera de la dona d'aigua".

* La vall d'Arbúcies, famosa per les seves fonts, es caracteritza per una alta pluviositat i un paisatge boscós on destaca la presència de l'alzina surera a les solanes i una frondosa vegetació caducifòlia a les zones ombrívoles, on creix el roure, el castanyer, el faig i l'avet. El trajecte, que a trams discorre per dins del Parc Natural del Montseny, recorre ambients diversos, des del fluvial fins al bosc humit mediterrani, entre camps de conreu i típiques masies com can Call. www.arbucies.cat

Pista plana d sorra k surt davant Ford, vistes al Castell de Montsoriu

Pista plana d sorra k surt davant Ford

Can Call del Rieral

Pal indicador Salt Dona d'Aigua

Pal ind Salt dona aigua

Can Pujató

Can pujató

Corba a l'esquerra

Corba a l'esq (no cap al retol cami part)
Rivière

Riera de la Pineda

Bifurc: deixem pista ampla i gir dreta

arbre

Riera d'Arbúcies

Esquerra a la bifurcació

esquerra

Esquerra. ULL! Aquií seria millor girar a la dreta!

Bif esq

Final pista - torrent. precaucio han desbroçat molt brut

Final pista - torrent

Esquerra: Ruta BTT 22 (pista molt maca) direcció La Janeta

Bif esq BTT 22 dir La Janeta

Bif : dreta

No hi ha camí definit: Campi qui pugui

Campi qui pugui

Pitch and Putt Can Pascual

Pitch and Putt can pascual

Bif: dreta

Bif dreta

Central hidroelèctrica de Can Blanc (prop Riera d'Arbúcies)

Central hidroel de can blanc