Durée  4 hours 38 minutes

4,2
8,4

Vu 91 fois, téléchargé 2 fois

près de Sint-Katherina-Lombeek, Flanders (Belgique)

Zondag 24 februari gingen we wandelen in Sint-Katherina-Lombeek, waar wandelclub Kruikenburg van Ternat hun "Sprokkelmaandtocht" organiseerde.

Sint-Katherina-Lombeek in Vlaams-Brabant is een deelgemeente van Ternat. Het is een landelijk woondorp van ca. 6000 inwoners, door woonwijken vastgegroeid aan het naburige Ternat.

Sint-Katherina-Lombeek werd in 1222 voor het eerst vermeld. Het was toen een deel van Wambeek, in het domein van de abdij van Nijvel in het hertogdom Brabant. Na de opheffing van de heerlijkheid Ternat en Kruikenburg door de Fransen op het einde van de 18e eeuw werd Sint-Katherina-Lombeek een aparte gemeente, die in 1976 fuseerde met Ternat en Wambeek.

Startplaats van de wandeling was de Katarinakring in de Rodestraat. We maakten een eerste lus langs de wijk Den Bos en kwamen dan even uitblazen in de startzaal. Daarbij liepen we door de Notestraat naar de vallei van de Muggenbeek, volgden langs de spoorlijn een stukje van de Fietssnelweg F209 tot in de wijk Ten Bos. Voorbij de wat sobere Sint-Jozefskerk (1932) en dan rechtsaf de Klaverstraat in, die ons op een pad langs de spoorlijn Brussel - Gent bracht en zo terug naar de startzaal.

Daarna ging het door een woonwijk richting Wambeek. We volgden onderweg een stukje van de streek-GR 'Groene Gordel' onder de vernieuwde spoorlijn Brussel-Oostende en wat verder er weer over en langs de Sempstweg en de 't Serclaesstraat naar de tweede rustpost in school De Brug te Ternat, vlak naast het Kruikenburgse park.

Een rondje door het Kruikenburgpark, weer langs de GR en onder de spoorlijn door naar de boorden van de Steenvoortbeek, die we volgden tot aan de Assesteenweg N285. Daar volgden we het pad langs de Keurebeek en de Bellebeek en pikten uiteindelijk weer in op het laatste stuk van de eerste wandellus, dat ons terug naar de startzaal voerde.

Het was een vrij geslaagde wandeling in een aangenaam pril lenteweertje! De route loopt voor 65 à 70 % over verharde of semi-verharde wegen. Dat had naar mijn meug wat minder mogen zijn, maar er was genoeg variatie om er niet te veel last van te hebben.

Notestraat

Notestraat, aan de Muggenbeek

Ezels

Fietspad langs het spoor

Sint-Jozefkerk

Sint-Jozefkerk, Dahlialaan te Sint-Katherina-Lombeek. De Sint-Jozefkerk (1932) situeert zich tussen art deco en modernisme. In de jaren 1930 ontstond in St-Katherina-Lombeek in de omgeving van de Bosstraat en Essenehoek een nieuwe woonkern. De inwoners bekloegen zich over de grote afstand en slechte wegen om hun zondagsplicht te vervullen en kregen een eigen kerk en parochie.

Kapel Bosstraat-Muilemlaan

Overweg spoorlijn 50

Overweg spoorlijn 50 Brussel-Denderleeuw. In tegenstelling tot de wat zuidelijker gelegen snelle verbinding Gent - Brussel (Spoorlijn 50A) zijn er op deze spoorlijn een aantal stations.

Broekstraat

Pad verlengde Broekstraat

In een bocht in de Broekstraat, gaan we rechtdoor dit pad op

nabij de Meerstraat

Sint-Catherinakerk

De ruime Sint-Catherinakerk kreeg haar neo-classicistisch uitzicht toen ze in 1857-59 werd herbouwd. De westertoren uit 1867-1870 gaf haar een neogothische inslag.

pad naar Kasteellaan

langs de Kruisstraat

Kruisstraat

GR Groene Gordel

Op de GR Groene Gordel

Serre langs de Kruisstraat

Brug spoorlijn 50A

Toen Spoorlijn 50A tussen 2016 en 2018 van twee op vier sporen werd gebracht, heeft men de oude brug niet vervangen maar aan weerszijden uitgebreid. Tussen Brussel en Gent is op lijn 50A geen enkel station en ze is dus voorbehouden voor de snelle treinen. Treinen met tussenstops volgen spoorlijn 50 die een noordelijkere route volgt. Aangelegd in de jaren 1923-1933 om spoorlijn 50 te ontlasten.

op de Brug over spoorlijn 50A

Tussen Brussel en Gent is op lijn 50A geen enkel station en ze is dus voorbehouden voor de snelle treinen. Treinen met tussenstops volgen spoorlijn 50 die een noordelijkere route volgt. In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) werd het traject naar Denderleeuw tussen 2016 en 2018 viersporig. De buitensporen worden voor het lokaal verkeer gebruikt.

Weverstraat

't Serclaesstraat

Kruikenburg kasteel

Oorspronkelijk in de 12de eeuw gebouwd, in de 17de-18de eeuw in classicistische stijl aangepast. Het kasteel kreeg de naam Kruikenburg omdat er vroeger op de torens een in steen gekapte kruik met windijzer stond. Kasteel is niet open voor publiek, het park is wel toegankelijk.
panoramique

De familie Van Wezemaal bouwde kasteel Kruikenburg in de 12de eeuw. In de 16de eeuw werd familie de Fourneau eigenaar. In 1766 werd het kasteel in classicistische stijl aangepast. Het kasteel kreeg de naam Kruikenburg omdat er vroeger op de torens een in steen gekapte kruik met windijzer stond. Een dreef verbindt het waterslot met de Sint-Gertrudiskerk. Het kasteel is niet open voor publiek, het park is wel toegankelijk.

Sint Gertrudiis

De gotische zandstenen parochiekerk Sint-Gertrudis van Ternat uit de 15de eeuw. De toren is 50m hoog