Durée  4 hours 13 minutes

3,8
7,6

Vu 16749 fois, téléchargé 554 fois

près de Stoumont, Walloon Region (Belgique)

Met dank aan de website www.originelewandelingen.be voor het leveren van prachtige natuurwandelingen. De wandeling vertrekt aan de kerk van Stoumont, (Route de l’Amblève, 4987 Stoumont) waar er verschillende parkeerplaatsen zijn. Het is een zeer mooie wandeling met veel afwisseling : prachtige panorama’s, langs weiden, door bossen, oversteken van verschillende bergriviertjes, pad beneden langs de Amblève, pad hoog boven de Amblève, langs het idyllische hooggelegen kasteel van Froidcourt, etc. Toch er wel even bij vermelden dat door de verschillende steile klimmen en afdalingen en de toch niet zo gemakkelijk begaanbare paden (stenen, glibberig, smal pad hoog boven de Amblève zonder leuningen, etc.) deze wandeling zeker niet geschikt maakt voor de onervaren wandelaar. Er is ook geen horeca onderweg dus neem genoeg drank en voedsel mee.

bank

bankje met panorama over Stoumont en weidse omgeving

bank onder grote boom met vergezicht over Stoumont

bank

bank met vergezicht over Stoumont

bank met mooi vergezicht over de bosrijke omgeving van Stoumont

bank en vuilbak

bank met zicht op de Amblève

Deze bank is ideaal geplaatst om even te kunnen uitrusten na de steile klim en eventueel te eten (ongeveer halfweg).
Pont

bruggetje

We passeren dit bruggetje slechts, we moeten er niet overheen op deze wandeling.
Château

Château de Froidcourt

Het prachtige hooggelegen kasteel van Froidcourt. Een indrukwekkend gebouwencomplex daterend uit 1912 met een slottoren en uitkijktorentjes. Het kasteel heeft een onmiskenbaar middeleeuws karakter,maar werd pas gebouwd in 1912.In 1919 werden de bouwwerken beindigd en en sindsdien bewoond.
arbre

grote beuk

Een boom die de aandacht naar zich toetrekt op het wandelpad.

kapelletje

Klein kapelletje aan de rand van de dorpskern van Stoumont.
Architecture sacrée

kerk Stoumont

De kerk van Stoumont met aan de gevel enkele gedenkplaten van de Tweede Wereldoorlog. Nog een aantal keren te herkennen vanaf de verschillende vergezichten.

oversteek riviertje

Na de zware klim steken we dit riviertje over.

pad hoog boven de Amblève

Even oppassen op dit pad boven de Amblève, er zijn geen leuningen. We krijgen wel mooie bossen en vergezichten te zien.

pad beneden langs de Amblève

Op dit pad kan het bijzonder drassig zijn. We krijgen de Amblève op z'n mooist te zien alsook de rotsformaties links van ons. Aan de overkant loopt een treinspoor.

panorama

panorama omgeving Stoumont

panorama van de omgeving van Cheneux

panorama

panorama Stoumont
stationnement

Parking

Vlak aan de kerk is er parking voorzien.

picknicktafel

Na de laatste klim van de wandeling komen we aan een mooie picknicktafel midden in het veld met grandioos uitzicht.

poortje weide

Door dit poortje betreden we het oeverpad langs de Amblève.
sommet

rotsformatie

Een kleine rotsformatie in het begin van de wandeling.

steile klim langs riviertje

De eerste steile klim van de wandeling, naast ons een kabbelend riviertje.

veld agrogolf

Aan het eind van de wandeling, in de velden aan de picknicktafel kan men in de zomer Agrogolf spelen.

vuilbak

zicht op spoorwegbrug

Aan het eind van het oeverpad van de Amblève krijgen we een mooi zicht op de spoorwegbrug.

11 commentaires

• Photo de sijon

sijon 14 janv. 2014

prachtige wandeling , opletten langs de amblève bij periode met veel regenval , wij konden nog juist paseren , maar voor de rest best leuk

• Thierry24259 23 févr. 2014

Superbe parcours Merci ;-)

• guid 22 juin 2014

mooie wandeling .op de smalle paden lagen dikwijls omgevallen bomen waardoor je moeilijk kon passeren

• Emiel Huybrechts 11 sept. 2014

Bedankt Devy voor het downloaden.
    Oppassen bij km 6,1 na het oversteken belet een hoop grind het zicht op het vervolg van het pad.
    Een prachtige wandeling. Op 10 september 2014 was vooral de tweede helft van de wandeling moeilijk.
    Op het pad langs de Ambleve stonden welliswaar mooie bloemen , ongeveer 1 a 2 meter hoog. Moeiljke doorgang!
    Het pad was amper 30cm breed.
    Verderop was het pad door omgevallen bomen zeer moeilijk te bewandelen.Hopelijk zal hier opgeruimd worden. Soms over bomen kruipen soms een omweg maken.Al bij al de meoite waard.
    Emiel Huybrechts

• Raf Claes 2 nov. 2014

Gisteren, de wandeling gedaan op de warmste 1 november tot nu toe. Schitterende wandeling. Heel afwisselende en mooie natuur. Fijne picknick plaatsjes. Nauwelijks een verhard stukje weg. We hadden wel 17,3 plezante kilometers op de GPS teller. Dikke merci aan de makers van deze wandeling.

• mikiausch 5 avr. 2016

Sehr schöne Runde, vielen Dank!

• whoislewis 27 juil. 2017

Great trail with many scenic variety and surprises. Around 6k you'll have to go behind the pile of gravel, and the track past the river is full of stinging nettles and thorny blackberries: wear long pants! A lot of muddy roads too, though that might be due to the weather last couple days.

• pee095 16 janv. 2018

leuke route. nu 2 keer tegenovergesteld gelopen.
    jammer dat men niet zijn eigen rommel opruimt bij de mooie bivak locaties.

• Jphig 2 avr. 2018

I have followed this trail  vérifié  View more

Difficulté dépendant du niveau du randonneur. Pas de passages dangereux mais certains chemins abrupts. Il vaut mieux un peu d'entrainement pour faire cette rando.

• antoine_koeman 26 févr. 2019

Mooie route langs de Ambleve. Route was soms wat moeilijker te vinden in het bos door de vele bladeren.

• Henny De Kuyper 4 mai 2019

Prachtige wandeling, 99,9% langs onverharde wegen en daarvan houden we. Redelijk wat steile beklimmingen en dus af te raden voor wandelaars met o.a. weinig conditie. De wandeling gaat langs verscheidene bossen maar elk met hun eigen diversiteit. En af en toe wordt men getrakteerd op een schitterende "point de vue". Echt een aanrader! De streek rond Stoumont is ons zo bevallen dat we op donderdag 30/05/19 er terug zijn voor de ADEPS wandeling.