3,2
6,5

Vu 1364 fois, téléchargé 172 fois

près de Prats de Balaguer, Languedoc-Roussillon (France)

[CA] Travessa dels Tres Refugis 2. Carançà-Coma de Vaca

La Travessa dels Tres Refugis és una proposta d'itinerari circular d'alta muntanya repartida en tres etapes que enllaça els refugis d'Ulldeter, del Ras de Carançà i de Coma de Vaca. Discorre entre les comarques del Ripollès i del Conflent, al cor del Pirineu oriental, en una àrea molt ben conservada, amb una gran biodiversitat i paisatgísticament molt variada. És un recorregut de dificultat mitjana que presenta un desnivell acumulat de 1.900 m, tant de pujada com de baixada, amb una distància total de més de 27 km, encara que per als més caminadors les etapes es poden allargar pujant als principals cims de la zona (Bastiments, Gra de Fajol, pic de Noucreus, Balandrau i Torreneules). Tot i que es pot començar la travessa des de qualsevol dels tres refugis, el d'accés més directe i ràpid és, amb diferència, el d'Ulldeter.

Segona etapa de la Travessa dels Tres Refugis que, sortint del petit refugi del Ras de Carançà, arriba al bell i solitari de Coma de Vaca. La ruta puja suaument fins al coll de Carançà passant per les molleres i estanys del circ de Carançà i descendeix per la vall de Coma de Vaca, que acaba, en la seva confluència amb el riu Freser, al refugi del mateix nom. El refugi de Coma de Vaca és més elevat que el de Carançà, així que la jornada acumularà més desnivell de pujada, 899 m, que de baixada, 735.

Ruta senyalitzada parcialment.

0,00 km (1.830 m). Refugi del Ras de Carançà. Se surt en direcció SO remuntant la vall homònima per un camí ben fressat que primerament s'acosta i, després, s'allunya del riu de Carançà per pujar per un fort pendent enmig del bosc.

2,64 km (2.126 m), 0 h 57 min. Amb el riu sempre a l'esquerra (E), se surt del bosc i, després de passar vora un pluviòmetre, s'arriba a uns aiguamolls. En una zona de meandres, es travessa el riu deixant-lo a la dreta (O).

4,83 km (2.264 m), 1 h 25 min. Al cap d'una estona, s'accedeix a l'estany Gran de Carançà o de les Truites. Cal rodejar-lo per la riba occidental deixant-lo a l'esquerra (E). Es deixen a la dreta dues petites barraques i s'ascendeix a migdia resseguint el riu tot creuant-lo diverses vegades.

6,67 km (2.506 m), 2 h 10 min. Després d'una forta pujada, es troba l'estany Negre, que es deixa a l'esquerra (E) per remuntar pel pendent fins a l'estany Blau.

6,99 km (2.603 m), 2 h 25 min. Petit collet des d'on es veu l'estany Blau, uns metres més avall de les tarteres dels pics de la Vaca. S'hi baixa, es voreja l'estany per la dreta i es reprèn la pujada cap al SO fins al coll de Carançà, entre els pics de la Vaca i el de la Fossa del Gegant.

7,86 km (2.725 m), 2 h 47 min. Coll de Carançà. Es troben les marques del GR 11, que cap a l'oest duen a Núria i cap a l'est al refugi d'Ulldeter. Després de gaudir d'una bona panoràmica de la vall de Coma de Vaca, se segueix per l'altre cantó del coll en direcció S descendint per una dreta tartera. L'itinerari està marcat amb punts vermells.

Al cap de 10 minuts, el pendent se suavitza i la tartera deixa lloc als camps i pendents d'herba per on es discorrerà fins al final del recorregut. Cal anar davallant per la vall sense camins evidents tot seguint de prop els torrents descendents. La tranquil·litat d'aquesta vall permet contemplar amb certa freqüència i facilitat grups d'isards, muflons i, fins i tot, marmotes.

10,28 km (2.218 m), 3 h 40 min. Poc després que els dos grans torrents conflueixin, se'n troba un de petit que baixa per la dreta, de sota l'ample coll del Torreneules: és des d'aquest punt d'on parteix un camí de la dreta (SO) que s'hi enfila per coronar el cim del mateix nom. Es continua baixant en direcció SE, sempre amb el riu a la dreta, veient cada cop més proper el coll de Tres Pics.

12,94 km (1.995 m), 4 h 19 min. Refugi de Coma de Vaca. Al final de la vall de Coma de Vaca, quan aquesta es troba amb el riu Freser i dibuixa el bucòlic paratge del planell de les Eugues, s'arriba al refugi de Coma de Vaca, punt final de l'etapa.

Més informació

[ES] Travessa dels Tres Refugis 2. Carançà-Coma de Vaca

La Travessa dels Tres Refugis es una propuesta de itinerario circular de alta montaña repartida en tres etapas que enlaza los refugios de Ulldeter, del Ras de Carançà y de Coma de Vaca. Discurre entre las comarcas del Ripollès y del Conflent, en el corazón del Pirineo oriental, en un área muy bien conservada, con una gran biodiversidad y paisajísticamente muy variada. Es un recorrido de dificultad media que presenta un desnivel acumulado de 1.900 m, tanto de subida como de bajada, con una distancia total de más de 27 km, aunque para los más andadores las etapas se pueden alargar subiendo a las principales cumbres de la zona (Bastiments, Gra de Fajol, pico de Noucreus, Balandrau y Torreneules). Aunque se puede empezar la travesía desde cualquiera de los tres refugios, el de acceso más directo y rápido es, con diferencia, el de Ulldeter.

Segunda etapa de la Travessa dels Tres Refugis que, saliendo del pequeño refugio del Ras de Carançà, llega al bello y solitario de Coma de Vaca. La ruta sube suavemente hasta el collado de Carançà, pasando por las ciénagas y lagos del circo de Carançà, y desciende por el valle de Coma de Vaca, que acaba, en su confluencia con el río Freser, en el refugio del mismo nombre. El refugio de Coma de Vaca se encuentra a mayor altura que el de Carançà, así que la jornada acumulará más desnivel de subida, 899 m, que de bajada, 735.

Ruta señalizada parcialmente.

0,00 km (1.830 m). Refugio del Ras de Carançà. Se sale en dirección SO remontando el valle homónimo por un camino bien marcado que primeramente se acerca y, luego, se aleja del río de Carançà para subir por una fuerte pendiente por el interior del bosque.

2,64 km (2.126 m), 0 h 57 min. Con el río siempre a la izquierda (E), se sale del bosque y, después de pasar cerca de un pluviómetro, se llega a unos humedales. En una zona de meandros, se cruza el río dejándolo a la derecha (O).

4,83 km (2.264 m), 1 h 25 min. Al cabo de un rato, se accede al lago Gran de Carançà o de Les Truites. Hay que rodearlo por la orilla occidental dejándolo a la izquierda (E). Se dejan a la derecha dos pequeñas barracas y se asciende a mediodía siguiendo y cruzando el río varias veces.

6,67 km (2.506 m), 2 h 10 min. Después de una fuerte subida, se encuentra el lago Negre, que se deja a la izquierda (E) para remontar por la pendiente hasta el lago Blau.

6,99 km (2.603 m), 2 h 25 min. Pequeño collado desde donde se ve el lago Blau, unos metros más abajo de los canchales de los picos de la Vaca. Se baja, se bordea el lago por la derecha y se reanuda la subida hacia el SO hasta el collado de Carançà, entre los picos de la Vaca y el de la Fossa del Gegant.

7,86 km (2.725 m), 2 h 47 min. Collado de Carançà. Se encuentran las marcas del GR 11, que hacia el oeste llevan a Núria y hacia el este al refugio de Ulldeter. Después de disfrutar de una buena panorámica del valle de Coma de Vaca, se sigue por el otro lado del collado en dirección S descendiendo por un empinado canchal. El itinerario está marcado con puntos rojos.

Al cabo de 10 minutos, la pendiente se suaviza y el canchal deja lugar a los campos y pendientes herbosos por donde se discurrirá hasta el final del recorrido. Hay que ir bajando por el valle sin caminos evidentes siguiendo de cerca los torrentes descendientes. La tranquilidad de este valle permite contemplar con cierta frecuencia y facilidad grupos de rebecos, muflones y, incluso, marmotas.

10,28 km (2.218 m), 3 h 40 min. Poco después de que los dos grandes torrentes confluyan, encontramos otro más pequeño que baja por la derecha, de debajo del ancho collado del Torreneules: es desde este punto de donde parte un camino de la derecha (SO) que asciende para coronar la cima del mismo nombre. Se continúa bajando en dirección SE, siempre con el río a la derecha, viendo cada vez más cercano el collado de Tres Pics.

12,94 km (1.995 m), 4 h 19 min. Refugio de Coma de Vaca. Al final del valle de Coma de Vaca, cuando éste se encuentra con el río Freser y dibuja el bucólico paraje del llano de Les Eugues, se llega al refugio de Coma de Vaca, punto final de la etapa.