Coordonnées 81

1,3
2,6

Vu 701 fois, téléchargé 40 fois

près de Petit Modave, Wallonia (Belgique)

We vertrekken waar de splitsing is geweest in het dal van de fietstocht Modave optie 1 of 2. De wandelwegen zijn goed te doen. Het hoogte verschil is 160 meter en de max helling wijst op google earth 28%, maar dit betwijfel ik sterk. Waarschijnlijk is het een opstap en afstap aan het uitzicht of ergens anders. Aan het waypoint uizicht ga je even van de pad af, het is echt de moeite om er even te gaan neerzitten op één van de stenen en te genieten van het mooie uitzicht over het dal. Wanneer we verder trekken komen we langs de zeer lange muur welke het domein omringd en arriveren aan het kasteel van Modave. Hier kan je normaal aan de grote poort binnen en genieten van de mooie tuinen, je mag er zelfs picknicken in de paardenstallen. Er zijn tafels en stoelen voorzien. Indien je wil kan je hier ook in het restaurant eten. Hotel is er ook.
Je kan hier makkelijk de wandeling combineren met het bezoek aan het kasteel. Voor het bezoek binnen in het kasteel heb ik een foto genomen voor de info.
Zijn geschiedenis ...
Het kasteel werd bewoond door vermaarde eigenaars waaronder de Graaf de Marchin aan wie het zijn huidige uitzicht dankt. In de loop van zijn geschiedenis werd het ook bewoond door Maximiliaan-Henri van Beieren, Prins-Bisschop van Luik, de kardinaal von Fürstenberg of nog de families de Montmorency, Lamarche en Braconier. Sedert 1941 is het eigendom van VIVAQUA (oud Brusselse Intercommunale Watermaatschappij).

Zijn architectuur ...
Het kasteel van Modave dat in de Middeleeuwen werd gebouwd, werd in het midden van de 17de eeuw gedeeltelijk verwoest. Vervolgens werd het gerestaureerd en kreeg het een klassieke gevel waardoor het een elegant buitenhuis werd. De eertijds aangelegde Franse tuinen verhogen nog de charme ervan.

Zijn versieringen ...
Merkwaardig stucwerk uit de 17de eeuw versiert de plafonds terwijl de muren getooid zijn met gebeeldhouwde lambriseringen, wandkleden en grote schilderijen. Het meubilair met uitzonderlijke stukken uit de 18de en 19de eeuw, past uitstekend in dit juweeltje.

Zijn hydraulisch rad ...
In een van de zalen wordt aandacht besteed aan het hydraulisch rad dat te Modave in de 17de eeuw werd gebouwd en wordt toegeschreven aan Renkin Sualem. Het is ongetwijfeld dit rad dat model stond voor de befaamde machine van Marly die het water uit de Seine opstuwde naar het kasteel van Versailles.

Bezoek van het kasteel ...
Een audiogids beschikbaar in acht talen waardoor iedere bezoeker de geheimen kan ontdekken 25 kamers van deze unieke plek die sedert 1993 behoort tot het Bijzonder Patrimonium van Wallonië.
Veel plezier.

Petit Modave

near Petit Modave, Wallonia (Belgique) by bakmanTrail distance: 3.73 mi. - 6 km.

Elevation min: 216 meters max: 297 meters
Uphill: 140 meters down: 140 meters
Type: Loop
Petit Modave
Upload your trail to wikiloc.com →
stationnement

Parking en foto' s

Naamloos Plaatsmarkering
panoramique

Mooi uitzicht en foto' s