Durée  3 hours 56 minutes

2,6
5,2

Vu 83 fois, téléchargé 5 fois

près de Wijlre, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling van Wijlre naar Gulpen via het Eyserbos en terug via de Dolsberg en het Geuldal. In de beklimming van het Eyserbos, en in Gulpen, Stokhem en Wijlre stukken verharde weg, de rest op wandelpaadjes, die af en toe blubberig kunnen zijn. Bij het Piepertvoetpad werd gewaarschuwd voor vallend hout als gevolg van essentaksterfte, maar dit gevaar is waarschijnlijk nu geweken door snoei. Horeca is er met name in het centrum van Gulpen en in mindere mate in Wijlre bij de start. Normaal mooie vergezichten over het Geuldal en de Limburgse heuvels. Tijdens onze wandeling was het vrij grijs.
Bij het stoomtreinstation Wijlre zijn er diverse parkeerplaatsen. Vanaf hier loop je eerst via de Dikkebuiksweg en Moorenheideweg over een zeer rustige asfaltweg omhoog richting Eyserbos. Daar aangekomen loop je het bos in en al snel vrij steil omlaag over kleinere paadjes naar het gehucht Piepert in het Eyserbeekdal. Hier loop je over het Piepertvoetpad naar de duiker van de Eyserbeek onder het Miljoenenlijntje spoortalud. Het voetpad loopt langs de beek door de duiker en vervolgt zijn weg door grasland en bosjes met populieren met maretakken en wilgen langs de Eyserbeek. Hier en daar tref je beversporen aan. Bij een bruggetje gaat het over de beek, waarna je deze langs de beek volgt tot het weggetje Cartils met aan je rechterhand het kasteel Cartils. Je steekt de N595 over en volgt het Burggravenvoetpad over de Geul en langs de Gulp naar Gulpen. Je loopt hier langs de Gulp naar het centrum met veel horeca gelegenheden. Na een eventuele pauze loop je langs de Oude Kerktoren en een woonwijkje omhoog naar het Dolsbergervoetpad. Je volgt dit pad met mooi uitzicht op de Gulperberg omhoog en vervolgt je weg over de Dolsberg. Aan de andere kant daal je af met uitzicht op de vakwerkhuizen in Beertsenhoven. Je maakt vervolgens een ommetje door het park bij het kasteel van Wijlre en loopt dan via Schophem naar het voetpad door het Geuldal met een prachtig gezicht op de watermolen, de kerk en de Brand brouwerij in Wijlre. Langs de watermolen en de Sint Gertrudiskerk gaat het terug naar het startpunt.
Afdaling door bos en over grasland naar Piepert in het Eyserbeekdal.
Gehucht met vakwerkhuizen
Beroemde brouwerij in het centrum van Wijlre
Bruggetje over de Eyserbeek. Veel beversporen in de buurt, zelfs een compleet omgeknaagde wilg.
Voetpad door grasland naar Gulpen, over de Geul, en langs de Gulp
Centrum van Gulpen met de nodige horeca gelegenheden
Voetpad door weiland richting de Weg over de Dolsberg met mooi zicht op de Gulperberg
Dal van de Eyserbeek
Hier stroomt de Eyserbeek onder het talud van de spoorweg (Miljoenenlijntje) door.
Eyserbos
Gezicht op kasteel
Via de geasfalteerde Dikkebuiksweg en de Moorenheideweg klim je naar het Eyserbos met af en toe mooie uitzichten. Het eerste stuk is holle weg.
Hier mondt de Gulp uit in de Geul
Pad naar de watermolen langs de gestuwde aftakking van de Geul
Park/bos bij Kasteel Wijlre
Voetpad langs Eyserbeek. Toen wij hier liepen werd gewaarschuwd voor vallend hout, maar volgens mij was het al grotendeels gesnoeid...
Kerk en begraafplaats
Station/spoor van de Miljoenenlijn
Gehucht aan de voet van de Doodeman
Prachtig voetpad met mooie approach van Wijlre