Durée  6 hours 43 minutes

1,0
1,9

Vu 654 fois, téléchargé 28 fois

près de Pocol, Veneto (Italia)

Des del refugi Pomedes i retorn pel sender equipat Giuseppe Olivieri.

La Punta Anna és el primer contrafort del vessant sud-est de la Tofana de Meso/Tofana di Mezzo. És un cim secundari d’escassa rellevància en relació amb els de la resta de massís de les Tofana. Deu la notorietat a la magnífica via ferrada que recorre bona part de la cresta sud, amb una amplíssima perspectiva de vistes bellíssimes.
Els mapes indueixen confusió en fer una divisió artificiosa de l’accés al cim de la Tofana de Meso en tres ferrades: Punta Anna, Giuseppe Olivieri i Tofana di Mezzo. La confusió augmenta quan al costat hi ha el sender equipat Giuseppe Olivieri. Sobre el terreny hi ha dues parts ben diferenciades i separades entre sí: una és aquella que partint de sobre del refugi Pomedes, acaba a la falda de la tercera torre homònima. I l’altra la que, des del Dos de Tofana fa cim a la de Meso. Totes les guies i ressenyes consultades coincideixen en anomenar la primera part com a ferrada Punta Anna i la segona com a Gianni Aglio.
L’accés al cim de la Tofana de Meso, la més alta del grup, encadenant les dues vies ferrades, es considera una activitat exigent. No tant per la seva dificultat tècnica com per l’aspecte físic. L’itinerari circular que presentem és prou més assequible i pot realitzar-se tranquil·lament en una matinal. Amb quaranta i escaig de valoracions al web vieferrete.it li donen la següent puntuació sobre 5: dificultat tècnica 2.5, exposició 3.2, varietat paisatgística 2.5, exigència física 4, interès paisatgístic 4.4.

Accés
Des de Anpézo/Cortina d’Anpezzo en direcció al pas de Fouzargo/Falzàrego per la SR48, poc després de sortir de la vila a l’alçada del nucli agregat de Jilardòn/Gilardon, deixem la carretera per un camí pavimentat a mà dreta indicat, entre altres, cap a Tofana, Baita Pié Tofana i coll Druscié. Ens deixa a l’ample aparcament del telecadira de Pietofana que, en dos trams amb canvi al refugi Duca d’Aosta, puja al de Pomedes. És l’accés més ràpid. Consulteu els horaris aquí: http://www.impianticortina.it/index.php/estate-home/
Alternativament podem adreçar-nos al refugi Dibona prenent, també a mà dreta de la mateixa carretera i sentit, un trencall ben indicat a l’alçada del punt quilomètric 113,6. La major part de la pista és enquitranada i tot el trajecte apte per a vehicles turisme. A partir del refugi Dibona tenim dues opcions per accedir al Pomedes: pel sender equipat Astaldi (opció més llarga) o pel 421.
Encara una tercera opció, si disposem d’un vehicle tot-terreny, és prendre una pista a mà dreta en el camí d’accés al Dibona, just quan s’acaba l’asfalt. Aquesta pista ens mena al refugi Duca d’Aosta on ens caldrà agafar el segon tram del telecadira.

Refugi Pomedes (2305m)
Estació superior del telecadira. El refugi pròpiament queda uns metres més avall. Hi trobem indicacions a la via ferrada. En llaçades, per camí ben fressat i pedregós, anem guanyant alçària en direcció al peu del rocam.

Inici ferrada (2440m)
Una placa ens recorda que l’equipament està dedicat a l’alpinista Giuseppe Olivieri. Comencem flanquejant esbiaixadament a mà esquerra seguint algun tram de vira fins assolir la cresta per una forqueta.
En aquest punt ja podem albirar al vessant ponentí la veïna Tofana de Rozes i vers el sud, als nostres peus, el refugi Dibona.
Guiats pel cable de vida progressem ben propers al crestall decantats generalment al vessant ponentí.
L’itinerari és en general fàcil, malgrat una moderada exposició lògica en tractar-se d’itinerari per cresta. Però de tant en quant hi trobem passos que ens obliguen a tibar de braços, malgrat que no resulten llargs ni sostinguts.
Com és habitual a Dolomites, pràcticament no trobem cap esglaó metàl·lic. Progressem assegurats i ajudant-nos d’un sòlid i gruixut cable d’acer.
Poc abans d’assolir el cim s’acaba el tram equipat i acabem de pujar-hi seguint camí ben fressat.

Punta Anna (2730m)
Cim sense prominència que a penes destaca sobre la successió d’elevacions d’aquest tram planer que conforma el cim del contrafort.
Continuem sense cable de vida —no cal, el terreny és fàcil— fins a una bifurcació.

Sender al refugi Giussani (2758m)
Al peu de la tercera Torre de Pomedes, per una lleixa marxa a mà esquerra el camí, parcialment equipat, que baixa al refugi Giussani. Hi ha indicacions pintades a la roca. Aquest és un itinerari alternatiu si hem partit del refugi Dibona.
Continuem a mà dreta i aviat retrobem el cable d’acer. Una indicació «cima» pintada a la pedra ens confirma que anem per bon camí. Ens enfilem per una placa i prosseguim per un diedre que ens deixa sobre una llarga vira horitzontal per la que acabem de revoltar la tercera Torre de Pomedes, fins que s’acaben les dificultats, el tram equipat i la ferrada.

Camí a la Tofana de Meso (2814m)
Som al punt més alt de l’itinerari. A mà esquerra, pintada a la pedra, tornem a veure-hi la indicació «cima». És l’inici de la ferrada Gianni Aglio a la Tofana de Meso. Al terra en una roca i mig esborrada hi ha la de «sen. Olivieri».
Continuem recte, pel camí més definit, en baixada vers el N. Si ens hi fixem, vers el NE veurem el refugi Ra Vàles i les pilones d’un telecadira. És el punt on ens adrecem.

Tartera (2735m)
El camí fressat s’acaba just a sobre d’una llarga llesca de tartera que emprenem fent un gir de 90º. Malgrat el fort pendent, fa de bon davallar i més avall el camí va definint-se sobre el pedregar.
Ens adrecem a la part superior de la línia de pilons d’un telecadira que puja des del refugi Ra Vàles. A l’alçada del número 9 trobem l’inici del camí equipat.

Sender equipat G. Olivieri (2586m)
Davalla en poc espai un desnivell de tres-cents metres, la major part per un esperó al vessant llevantí de la primera Torre de Pomedes, que és on hi trobem el pendent més considerable. Alterna trams equipats amb cable i una escala amb altres de camí. El darrer tram és un plàcid sender que ens retorna al refugi Pomedes.

Cartografia:
-Ed. Tabacco. 03 Cortina d’Anpezzo (1:25000)
-Ed. Tappeiner. Cortina Est (digital)
Documentació:
-Via ferratas of the italian Dolomites (vol 1). J. Smith & G.Fletcher. Ed. Cicerone. Pàg.224~230