Coordonnées 1867

Recorded juin 2018

6,6

Vu 67 fois, téléchargé 1 fois

près de Biscarri, Catalunya (España)

[CA] Entre el Montsec i la Conca Dellà. 1 Del coll de Comiols a Llimiana

La serralada del Montsec va ser una perfecta frontera natural durant l'edat mitjana. El seu entorn conserva paisatges corprenedors, molts vestigis del seu passat i unes formes de vida ja poc comunes. Per la seva llargària i desnivell i per l’interès complementari de les visites la ruta s’ha dividit en dues etapes i té format de travessa circular.

Aquesta primera etapa recorre el vessant nord del Montsec de Rúbies des del coll de Comiols fins a Llimiana, molt a prop de l'embassament de Terradets i el seu impressionant congost. Amb tot, els usuaris poden determinar variacions d’acord amb els recursos d’allotjament de l’entorn, que en el moment de la redacció de l’itinerari estan a Toló, Sant Martí de Barcedana i Llimiana. També hi ha la possibilitat de concertar l’estada a l’Alberg de Bonrepòs, situat a uns dos quilòmetres de la carretera de Comiols a Sant Salvador de Toló, que es fa servir durant el trajecte. Si es vol utilitzar bicicleta de carretera cal dur obligadament rodes gravades per tal de poder superar els dos trams de pista de terra que ofereix la travessa, un entre la carretera del coll de Comiols fins a l’Hostal Roig i l’altre entre Llimiana i Aransís.

Ruta senyalitzada.

Es parteix del coll de Comiols, situat a la carretera C-74/ C-1412 entre les comarques del Pallars Jussà (a 30,5 km de Tremp) i de la Noguera (a 29,5 km d'Artesa de Segre). Per una altra banda, a Llimiana, s'hi arriba per la carretera C-12 a través d’un enllaç situat en el tram entre Terradets i Cellers, al sud de Tremp.

0,00 km (1.098 m). Coll de Comiols. Cal estacionar el vehicle, posar el comptador de la bicicleta a 0 i sortir en direcció SO per la carretera L-911 en direcció a Sant Salvador de Toló, vorejant l’espessa serra de Comiols, sempre en baixada. Al PK 2,3 hi ha una esplanada d’on surten dues pistes que porten al Santuari i alberg de Bonrepòs (a dos quilòmetres).

5,89 km (880 m). Bifurcació. Es deixa la carretera i es pren a l'esquerra (O) una pista de terra que puja en direcció a Toló.

7,10 km (967 m). Trencall a la dreta que es pren, en pujada, per arribar a Toló (on hi ha un allotjament rural).

7,98 km (1.023 m). Toló. Petit nucli de poques cases que va néixer a redós del castell del mateix nom, i que és l'origen del posterior poble de Sant Salvador de Toló pel qual es passarà a la segona etapa. El castell, en ruïnes, està documentat des del segle XI però el seu origen és força anterior. Es torna a l’anterior desviació i ara es continua cap a la dreta. Es travessa el riu de Conques i es puja cap a la carretera del Pas Nou.

11,20 km (1.031m). Se surt a la carretera L-913, de Vilanova de Meià a l’Hostal Roig. Es gira a la dreta (NO) Si es disposa de temps es recomana d’anar a veure el magnífic congost del Pas Nou del Montsec desviant-se uns minuts de la ruta cap al sud, en direcció a Vilanova de Meià. Es continua pujant suaument.

13,02 km (1.096 m). Hostal Roig, antiga hostatgeria fortificada que es troba sobre un coll. Una mica abans d'aquest punt, a l'esquerra, surt una pista forestal cap al que solca el vessant obac del Montsec de Rúbies fins a la Portella Blanca. Es continua per la carretera, ara en baixada cap al N, en direcció a Sant Martí de Barcedana.

Abans es deixa un trencall a l’esquerra (senyalització del GR 1.4) que discorre al llarg de la vall de Barcedana i que permet arribar al camí de la cova Negra de Mata-solana. Poc després es deixa a la dreta el caseriu de Mata-solana. Hi ha una capella consagrada a Sant Roc.

19,33 km (740 m). Sant Martí de Barcedana, poble agregat a Gavet de la Conca conegut pel seu bon vi. A la sortida de la població, es puja momentàniament a la dreta (NO i després E) per una estreta carretera fins a Sant Miquel de la Vall, on cal visitar la seva església. A sobre (NE), es troba el castell de Sant Gervàs (1.060 m), que conserva el seu recinte murallat defensat per una torre circular partida en dos, i la magnífica església de Sant Gervàs. Per la seva esplèndida vista i interès, paga la pena fer l'esforç de pujar-hi. Es torna a Sant Martí de Barcedana per una curta circumval·lació entre ambdós pobles i se segueix a la dreta (NO i després O) per la carretera.

22,91 km (742 m). Sant Cristòfol de la Vall, nucli petit i arraulit al voltant d’una placeta presidida per l'església de Sant Cristòfol. A continuació, se segueix per la carretera cap a ponent.

25,09 km (704 m). Carretera LV-9121. Cal prendre-la a la dreta (NO) en direcció a Llimiana i en sostinguda pujada.

26,27 km (790 m). Llimiana. Plaça del Fossar Vell. Aquesta vila conserva en els seus carrers, les seves places i les seves muralles, un fort regust medieval. Punts d'interès del poble són la magnífica església romànica de Santa Maria i els seus absis, cases notables com la Casa Bonifaci, el Museu de Llimiana i els miradors amb fantàstiques panoràmiques de la conca de Tremp, els Pirineus, l'obaga del Montsec i l'embassament de Terradets-Cellers. Fi de la primera etapa de la travessa.

Més informació

[ES] Entre el Montsec i la Conca Dellà. 1 Desde el puerto de Comiols a Llimiana

La sierra del Montsec fue una perfecta frontera natural durante la edad media. Su entorno conserva paisajes cautivadores, muchos vestigios de su pasado y unas formas de vida ya poco comunes. Por su longitud y desnivel y por el interés complementario de las visitas la ruta se ha dividido en dos etapas y tiene formato de travesía circular.

Esta primera etapa recorre la vertiente norte del Montsec de Rúbies desde el puerto de Comiols hasta Llimiana, muy cerca del embalse de Terradets y de su impresionante desfiladero. Con todo, los usuarios pueden determinar variaciones de acuerdo con los recursos de alojamiento del entorno, que en el momento de la redacción del itinerario están en Toló, Sant Martí de Barcedana y Llimiana. También existe la posibilidad de concertar la estancia en el Albergue de Bonrepòs, situado a unos dos kilómetros de la carretera de Comiols a Sant Salvador de Toló, que se recorre durante la travesía. Si se quieren utilizar bicicletas de carretera hay que llevar obligadamente ruedas grabadas para poder superar los dos tramos de pista de tierra que ofrece la travesía, uno entre la carretera del puerto de Comiols hasta antes del Hostal Roig y el otro entre Llimiana y Aransís.

Ruta señalizada.

Se parte del puerto de Comiols, situado en la carretera C-74 / C-1412 entre las comarcas del Pallars Jussà (a 30,5 km de Tremp) y de la Noguera (a 29,5 km de Artesa de Segre). Por otra parte, a Llimiana, se llega por la carretera C-12 a través de un enlace situado en el tramo entre Terradets i Cellers, al sur de Tremp.

0,00 km (1.098 m). Collado de Comiols. Hay que estacionar el vehículo, poner el contador de la bicicleta a 0 y salir en dirección SO por la carretera L-911 en dirección a Sant Salvador de Toló, bordeando la espesa sierra de Comiols, siempre en bajada. En el PK 2,3 hay una explanada de donde salen dos pistas que llevan al Santuario y albergue de Bonrepòs (a dos quilómetros).

5,89 km (880 m). Bifurcación. Se deja la carretera y se toma a la izquierda (O) una pista de tierra que sube en dirección a Toló.

7,10 km (967 m). Desvío a la derecha que se toma, en subida, para llegar a Toló (donde hay un alojamiento rural).

7,98 km (1.023 m). Toló. Pequeño núcleo de pocas casas que nació al abrigo del castillo del mismo nombre, y que es el origen del posterior pueblo de Sant Salvador de Toló, por el que se pasará en la segunda etapa. El castillo, en ruinas, está documentado desde el siglo XI pero su origen es bastante anterior. Se vuelve a la anterior desviación y ahora se continúa hacia la derecha. Se cruza el río de Conques y se sube hacia la carretera del Pas Nou.

11,20 km (1.031m). Se sale a la carretera L-913, de Vilanova de Meià al Hostal Roig. Se gira a la derecha (NO) Si se dispone de tiempo se recomienda ir a ver el magnífico desfiladero del Pas Nou del Montsec desviándose unos minutos de la ruta hacia el sur, en dirección a Vilanova de Meià. Se sigue subiendo suavemente.

13,02 km (1.096 m). Hostal Roig, antigua hospedería fortificada que se encuentra sobre un collado. Un poco antes de este punto, a la izquierda, sale una pista forestal que surca la vertiente umbría del Montsec de Rúbies hasta la Portella Blanca. Se continúa por la carretera, ahora en bajada hacia el N, en dirección a Sant Martí de Barcedana.

Antes se deja un desvío a la izquierda (señalización del GR 1.4) que discurre a lo largo del valle de Barcedana y que permite llegar al camino de la Cova Negra de Mata-solana. Poco después se deja a la derecha el caserío de Mata-solana. Hay una capilla consagrada a san Roque.

19,33 km (740 m). Sant Martí de Barcedana, pueblo agregado a Gavet de la Conca, conocido por su buen vino. A la salida de la población, se sube momentáneamente a la derecha (NO y luego E) por una estrecha carretera hasta Sant Miquel de la Vall, donde hay que visitar su iglesia. Encima (NE), se encuentra el castillo de Sant Gervás (1.060 m), que conserva su recinto amurallado defendido por una torre circular partida en dos, y la magnífica iglesia de Sant Gervás. Por su espléndida vista e interés, vale la pena hacer el esfuerzo de subir. Se vuelve a Sant Martí de Barcedana por una corta circunvalación entre ambos pueblos y se sigue a la derecha (NO y luego O) por la carretera.

22,91 km (742 m). Sant Cristòfol de la Vall, núcleo pequeño y acurrucado alrededor de una plaza presidida por la iglesia de Sant Cristòfol. A continuación, se sigue por la carretera hacia poniente.

25,09 km (704 m). Carretera LV-9121. Hay que tomarla a la derecha (NO) en dirección a Llimiana y en sostenida subida.

26,27 km (790 m). Llimiana. Plaza del Fossar Vell. Esta villa conserva en sus calles, sus plazas y sus murallas, un fuerte sabor medieval. Puntos de interés del pueblo son la magnífica iglesia románica de Santa María y sus ábsides, casas notables como la Casa Bonifaci, el Museo de Llimiana y los miradores con fantásticas panorámicas de la Conca de Tremp, los Pirineos, la umbría del Montsec y el embalse de Terradets-Cellers. Fin de la primera etapa de la travesía.