Temps en mouvement  3 hours 35 minutes

2 000 m
6,9

Vu 227 fois, téléchargé 9 fois

près de Dīzū, Ardabīl (Iran)

شب را در سوییت های آبگرم آیقار قینرجه خوابیدیم. شب که رسیدیم وقت آبگرم تمام شده بود . مسئول مجتمع گفت ساعت 8 شروع بکار است . انشالله از آب گرم استفاده کنید . ساعت 8 نشده بقچه مان را برداشتیم و راهی شدیم . کسی نبود . نشستیم . نگهبانش آمد و رفت و این ور و آنور کرد . تا 10 آب راه نیفتاد . از خیرش گذشتیم و راهی شدیم .
مسیر حرکتمان از جاده بود تا جایی که راه موئیل جدا می شود . و از آنجا از کنار آبگرم یئل سویی راه خاکی را پی گرفتیم . دره ای که منتهی به قینرجه و موئیل است از مشگین شهر در فاصله 12-13 کیلومتری بیش از 15 مجتمع آبگرم دارد . با تحولاتی که دارد در آینده نه چندان دور یکی از قطب های گردشگری خواهد شد .
جاده خاکی سربالایی شدیدی دارد . سال قبل هم این راه را رفته بودیم. امسال سر سبز بود بر خلاف پارسال . و پر بود از گل . اگرچه خود این منطقه در مقابل سایر ییلاقات خشک تر است و محلی ها آن را قوری تاختا می نامند . کوه را که پشت سر بگذاری دوباره عظمت سبلان را خواهی دید ولی سربالایی هم کم نیست . سرعتمان به سرعت چک ها نم یرسید و تلاشمان بریا همپا شدن با آنها بدتر انرژی مان را تحلیل می داد . تصمیم گرفتیم مسیر خودمان را با سرعت خودمان برویم . آرام آرام کوه را بالا رفتیم و وارد دره شدیم . از اینجا سبلان زیباتر است . مخصوصا جایی که سربالایی شدید اول تمام می شود و کنار راه را سنگچین کرده اند .
ادامه راه ساده تر بود . عشایر کم کم داشتند مستقر می شدند . فاصله مان از چک ها زیاد شده بود و دیگر نمی دیدیمشان . بعد از دقایقی رکاب زنی به دشت گل های زرد رسیدیم . اینجا جایی است که حالت تقریبا مردابی دارد . ادامه آن سدی است که آب آن امسال پر است . هنوز اگرچه گل ها کامل باز نشده اند ولی بسیار بسیار زیباست اینجا . از جاهایی است که باید بریا آن وقت گذاشت . اگر بشود امسال شبی را در این دشت چادر خواهم زد . احتمالا با دوستانی از گردنه مه آلود . شب های زیبایی هم احتمالا خواهد داشت .
در ییلاقات سبلان مسیر زیاد است . مسیرهایی که مراتع مختلف را به هم وصل می کنند به هم تنیده اند . بریا رسیدن به یک مقصد شاید ده ها راه را بتوان بکار برد . بریا امسال ، راهی را از ساری گول به شابیل در نظر گرفته بودیم که از کنار مرداب طاووس گلی می گذرد . راهش سربالا بود و ما امیدی نداشتیم که به چک ها برسیم . مرد عشایر می گفت بیشتر از یک ساعت است که رفته اند . به این فکر کردم که آنها زودتر اگر برسند اذیت خواهند شد در شابیل . پیدا کردن ماشین هم برایشان آسان نیست . تصمیم گرفتیم از راهی که سربالایی کمتری دارد و از زیر سد رد می شود برویم . راه را ادامه دادیم و از مسیر صخره های زیبای این منطقه رد شدیم . به هوشنگ میدانی رسیدیم که هنوز هیچ نداشت . هنوز اثری از گل های زیبای آن نبود . شاید بخاطر سردی هوای امسال . ولی تا دو هفته دیگر اینجا هم پر گل می شود . ادامه راه را با گذر از ابتدای دره شیروان به شابیل رسیدیم . هنوز خبری از چک ها نبود . نگران شدم . گفتم شاید مشکلی پیدا کرده اند . آماده می شدیم با نیسان دنبالشان برویم که تلفنشان خط داد و گفتند آب گرم را آماده کنید که آمدیم .
کانکسی گرفتیم و راهی آبگرم شدیم . پیشنهاد ویژه امیر ، سرو هندوانه در آبگرم بود . عالی و دوست داشتنی بود این پیشنهاد . و چقدر چسبید . شب را در کانکس خوابیدیم و آماده برای روز پر چالشی دیگر .
موارد مهم :
1- سگ های عشایر همه جا هستند . احتیاط
2- آقا هادی از خرسی که دیروز در مسیر دیده بودند ( وقتی با نیسان می آمدند) گفت . هیجان انگیز بود .
3- آبگرم شابیل در حال تعمیر است و فقط استخرش کار می کند فعلا . امیدوارم تا برنامه بعدی راه بیفتد کامل
4- شابیل در حال حاضر هیچ مغازه و کبابی و ... ندارد . رفتیم از قوتور سویی خرید کردیم. ماه رمضان است و کسادی بازار مسافر
5- ساری گول خیلی زیباست . زوجی در آنجا کمپ کرده بودند . اگر وسایلمان همراهمان بود از دست نمی دادم کمپ در این طبیعت زیبا را . بماند برای سری بعدی . /