Temps en mouvement  4 hours 28 minutes

Recorded mai 2018

-21 m

Vu 267 fois, téléchargé 15 fois

près de Hashtpar, Gīlān (Iran)

قرار بر این بود که روز پنجم را از تالش به سمت ناو و از آنجا به سمت خلخال ادامه دهیم . ولی بارندگی دیروز و احتمال بالای بارندگی امروز ، باعث شد تصمیم دیگری بگیریم . قرار را بر این گذاشتیم که امروز را به ساحل گیسوم ، آبشار ویسادار رفته و به تالش برگزدیم و فردا با ماشین تا خلخال برویم .
اقامتمان در خانه معلم بود . خانه معلم دیوار به دیوار دبیرستان پسرانه بود و حیاط مدرسه هم در واقه پارکینگ خانه معلم. دوچرخه های گلی مان را گذاشته بودیم حیاط مدرسه . صبح که رفتیم بالای سرشان ، بچه ها جمع شده بودند دورشان و با تعجب نگاه می کردند . وقتی فهمیدند همراهانمان خارجی اند هیجان زده تر شدند . تلاش می کردند انگلیسی صحبت بکنند و از همه چیز بپرسند . دوچرخه ها شدید گل آلود بود و تمیز کردن آنها در حیاط مدرسه وقت زیادی گرفت . بچه ها هم که منتظر امتحان بودند همچنان حاضر در صحنه بودند . با بچه ها عکس یادگاری گرفتیم . و راهی شدیم .
هوا شرجی بود و گرم . تا ساحل گیسوم ، یکسره رکاب زدیم. جاده های شمال خیلی بریا مهمانانمان جذابینت نداشت . جاده های کوهستانی را می پسندیدند ولی در هر حال جبر آب و هوا بود باید لذت می بردیم . تا ساحل گیسوم رفتیم . جاده تونلی آن جالب بود . تنی به آب زدیم و کنار آب بستنی خوردیم و استراحت کردیم . تقریبا نزدیک ظهر بود که به سمت پره سر و ویسادار راهی شدیم . سربالایی مسیر ویسادار شدید نیست . جاده هم که آسفالت است . ولی گرما و رطوبت بالای هوا آزاردهنده بود . دوستانمان که جلوتر می رفتند آبشار را رد کردند و مسیر را ادامه دادند . آبشار تابلو دارد ولی نه چندان مشخص. البته بعد از آبشار جاده خاکی می شود و تا گردنه الماس و خلخال این جاده خاکی ادامه پیدا می کند . کمی منتظر شدیم تا برگردند . آبشار را دیدیم . مهمانان که نگران شرایط بد آب و هوا بودند ، زودتر راهی شدند و زیر آبشار نرفتند . ما رفتیم و در برگشت هم استراحت بیشتری داشتیم .
آبشار ویسادار کلا جای جالبی است . البته راستش را بخواهید از جاذبه هایی که تا کنارش را راه و پله کشیده اند به شخصه خیلی خوشم نمی آید . به نظر می رسد مصنوعی می شود جاذبه ها به این کارها . ولی خوب باید راهی برای استفاده همه از زیبایی های طبیعت وجود داشته باشد . درکل این روز را صرفا من باب استراحت رکاب زدیم و در کنارش ویسادار را هم دیدیم .
ترک جی پی اس در چند جا قطعی داشته است نمی دانم چرا . ولی خوب جاده معلوم است و شاید این ترک خیلی کاربرد نداشته باشد .
نکته خیلی عالی امروز ، بلال فروشی بود که کل مسیر را با تابلوهایی با جملات کمک کننده ویا امیدبخش پر کرده بود و در کنار آبشار هم بنر زده بود که به ازای هر کیسه زباله ، بلال رایگان می دهد . این حرکتش فوق العاده بود .
شب را به تالش برگشتیم و در همان خانه معلم ماندیم . تا فردا راه خلخال به ماسوله را ادامه دهیم .